Det blev Vössner kolvar från Lindsey racing.Per Huzell wrote:Vad blev det för kolvar?
968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Var nere hos Sandén och lämnade av bilen, så att den skall bli klar för avfärd till Tyskland och ringen den 25 september. Alla delar utom blocket finns nu på plats hos Sandén, Det borrade blocket hämtas förhoppningsvis i nästa vecka. Vevstaken var inte en vacker syn. 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Åhh fy fasiken!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Uppdaterat drivhjul till kompressorn. En hårdmetall ring som är lättrad istället för lättring i aluminiumet.
Original hjulet är svarvat till rätt storlek och kyldes till - 70 grader, därefter monterades den yttre värmda ringen. Får hoppas att detta skall göra så att lättringen på kompressor hjulet inte slits bort lika fort som det var fallet med originalhjulet med följd att remmen började slira och laddtrycket försvann.
Original hjulet är svarvat till rätt storlek och kyldes till - 70 grader, därefter monterades den yttre värmda ringen. Får hoppas att detta skall göra så att lättringen på kompressor hjulet inte slits bort lika fort som det var fallet med originalhjulet med följd att remmen började slira och laddtrycket försvann.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Fick ett glädjande samtal från Sandén i eftermiddag.
Bilen lever igen och den nya motorn går som en klocka.
Resan till ringen är räddad.
Ett stort tack till Peter Sandén som har lagt mycket själ och hjärta i motorbygget.
Bilder från motorbygget kommer när jag fått dem av Peter.

Bilen lever igen och den nya motorn går som en klocka.

Resan till ringen är räddad.

Ett stort tack till Peter Sandén som har lagt mycket själ och hjärta i motorbygget.
Bilder från motorbygget kommer när jag fått dem av Peter.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Kul att höra Jappe! Kör så det ryker!!



[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Här kommer några bilder som Sandén tog vid motorbygget.
Jag tycker det är imponerande att loppen i cylindrarna kan bli så blanka och fina.

Jag tycker det är imponerande att loppen i cylindrarna kan bli så blanka och fina.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Snyggt!!
Kommer du köra med samma effektuttag nu eller kan ladda lite mer med fräsha/uppgraderade prylar?

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Riktigt snygg renovering. Kommer att bli bättre än nytt.
Vad är det för stakar du monterar? De ser riktigt stöddiga ut.
Är det samma längd på dom och samma avstånd mellan kolvtopp och kolvbult som original?
Vad är det för stakar du monterar? De ser riktigt stöddiga ut.
Är det samma längd på dom och samma avstånd mellan kolvtopp och kolvbult som original?
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Hej,
Vem har borrat åt dig? Var det Göteborgsfirman Waléns och vad kostar detta? Hur mycket borrades?
Har du gått ifrån alusilbeläggningen nu när du byter kolvar?
Är det tidiga turbostakar kanske?
Mvh Peter
Vem har borrat åt dig? Var det Göteborgsfirman Waléns och vad kostar detta? Hur mycket borrades?
Har du gått ifrån alusilbeläggningen nu när du byter kolvar?
Är det tidiga turbostakar kanske?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Kompet är sänkt genom en lite tjockare toppackning, så det finns lite utrymme för mer laddtryck, men vi får se hur det blir nästa säsong. Nu är kompressorn avtagen för översyn, så jag åker till Tyskland utan överladdning.Pehr Johnsson wrote:Snyggt!!Kommer du köra med samma effektuttag nu eller kan ladda lite mer med fräsha/uppgraderade prylar?
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Stakarna är tidiga turbostakar. De tekniska frågorna om avstånden har jag dålig koll på. Det finns en man som har alla svaren. Du förstår nog vem jag syftar på.Daniel E wrote:Riktigt snygg renovering. Kommer att bli bättre än nytt.
Vad är det för stakar du monterar? De ser riktigt stöddiga ut.
Är det samma längd på dom och samma avstånd mellan kolvtopp och kolvbult som original?

- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Jag tror att blocket borrades av Waléns. Vössner kolvarna var 104,5 ÖD, om det innebär att alusilen försvann får nog någon som är mer insatt än jag ge svar på.Peedster wrote:Hej,
Vem har borrat åt dig? Var det Göteborgsfirman Waléns och vad kostar detta? Hur mycket borrades?
Har du gått ifrån alusilbeläggningen nu när du byter kolvar?
Är det tidiga turbostakar kanske?
Mvh Peter
Ja det är tidiga turbostakar (smidda).
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Min gissning är också att blocket borrades av Waléns då de också ligger i Göteborg och det är bara en annan firma i Sverige som tar sig an alusil.
Alusil är ingen beläggning på loppen så det försvinner inte när man borrar. Däremot behövs en speciell honingsprocess, det är därför så få firmor gör det.
Lite synd att ni inte specade ut kolvar med lägre komp, blir bättre squish så istället för att köra tjockare packning. Men har full förståelse om du vill kunna sälja bilen utan kompressor i framtiden.
Alusil är ingen beläggning på loppen så det försvinner inte när man borrar. Däremot behövs en speciell honingsprocess, det är därför så få firmor gör det.
Lite synd att ni inte specade ut kolvar med lägre komp, blir bättre squish så istället för att köra tjockare packning. Men har full förståelse om du vill kunna sälja bilen utan kompressor i framtiden.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)
Ser fint ut
Som det nämnts innan så är det säkert Wallens motorrenoveringar som borrat motorn Sanden brukar
lämna jobb till dom.
Jag lämnade min 3 litersmotor hos dom för ca 1.5 år sedan för borrning,honing planslipning av deckyta +balansering av vevaxel.
Allt gick löst på ca 10000 kr vilket jag tycker är helt ok då dom gör väldigt fina jobb + att det är så få firmor som tar sig an alusilblock.
mvh tommy

Som det nämnts innan så är det säkert Wallens motorrenoveringar som borrat motorn Sanden brukar
lämna jobb till dom.
Jag lämnade min 3 litersmotor hos dom för ca 1.5 år sedan för borrning,honing planslipning av deckyta +balansering av vevaxel.
Allt gick löst på ca 10000 kr vilket jag tycker är helt ok då dom gör väldigt fina jobb + att det är så få firmor som tar sig an alusilblock.
mvh tommy
Who is online
Users browsing this forum: No registered users