968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#331 Post by Jappe »

Per Huzell wrote:Vad blev det för kolvar?
Det blev Vössner kolvar från Lindsey racing.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#332 Post by Jappe »

Var nere hos Sandén och lämnade av bilen, så att den skall bli klar för avfärd till Tyskland och ringen den 25 september. Alla delar utom blocket finns nu på plats hos Sandén, Det borrade blocket hämtas förhoppningsvis i nästa vecka. Vevstaken var inte en vacker syn. :evil:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#333 Post by emm »

Åhh fy fasiken!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#334 Post by Jappe »

Uppdaterat drivhjul till kompressorn. En hårdmetall ring som är lättrad istället för lättring i aluminiumet.
Original hjulet är svarvat till rätt storlek och kyldes till - 70 grader, därefter monterades den yttre värmda ringen. Får hoppas att detta skall göra så att lättringen på kompressor hjulet inte slits bort lika fort som det var fallet med originalhjulet med följd att remmen började slira och laddtrycket försvann.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#335 Post by Jappe »

Fick ett glädjande samtal från Sandén i eftermiddag. :D
Bilen lever igen och den nya motorn går som en klocka. :#944burn:
Resan till ringen är räddad. :#cheers:

Ett stort tack till Peter Sandén som har lagt mycket själ och hjärta i motorbygget.
Bilder från motorbygget kommer när jag fått dem av Peter.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#336 Post by Pehr Johnsson »

Kul att höra Jappe! Kör så det ryker!! :mrgreen: :mrgreen:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#337 Post by Jappe »

Här kommer några bilder som Sandén tog vid motorbygget. :#pray:
Jag tycker det är imponerande att loppen i cylindrarna kan bli så blanka och fina.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#338 Post by Pehr Johnsson »

Snyggt!! :#pray: Kommer du köra med samma effektuttag nu eller kan ladda lite mer med fräsha/uppgraderade prylar?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#339 Post by Daniel E »

Riktigt snygg renovering. Kommer att bli bättre än nytt.

Vad är det för stakar du monterar? De ser riktigt stöddiga ut.
Är det samma längd på dom och samma avstånd mellan kolvtopp och kolvbult som original?
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#340 Post by Peedster »

Hej,

Vem har borrat åt dig? Var det Göteborgsfirman Waléns och vad kostar detta? Hur mycket borrades?
Har du gått ifrån alusilbeläggningen nu när du byter kolvar?

Är det tidiga turbostakar kanske?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#341 Post by Jappe »

Pehr Johnsson wrote:Snyggt!! :#pray: Kommer du köra med samma effektuttag nu eller kan ladda lite mer med fräsha/uppgraderade prylar?
Kompet är sänkt genom en lite tjockare toppackning, så det finns lite utrymme för mer laddtryck, men vi får se hur det blir nästa säsong. Nu är kompressorn avtagen för översyn, så jag åker till Tyskland utan överladdning.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#342 Post by Jappe »

Daniel E wrote:Riktigt snygg renovering. Kommer att bli bättre än nytt.

Vad är det för stakar du monterar? De ser riktigt stöddiga ut.
Är det samma längd på dom och samma avstånd mellan kolvtopp och kolvbult som original?
Stakarna är tidiga turbostakar. De tekniska frågorna om avstånden har jag dålig koll på. Det finns en man som har alla svaren. Du förstår nog vem jag syftar på. :)

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#343 Post by Jappe »

Peedster wrote:Hej,

Vem har borrat åt dig? Var det Göteborgsfirman Waléns och vad kostar detta? Hur mycket borrades?
Har du gått ifrån alusilbeläggningen nu när du byter kolvar?

Är det tidiga turbostakar kanske?

Mvh Peter
Jag tror att blocket borrades av Waléns. Vössner kolvarna var 104,5 ÖD, om det innebär att alusilen försvann får nog någon som är mer insatt än jag ge svar på.
Ja det är tidiga turbostakar (smidda).

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#344 Post by gurra »

Min gissning är också att blocket borrades av Waléns då de också ligger i Göteborg och det är bara en annan firma i Sverige som tar sig an alusil.
Alusil är ingen beläggning på loppen så det försvinner inte när man borrar. Däremot behövs en speciell honingsprocess, det är därför så få firmor gör det.

Lite synd att ni inte specade ut kolvar med lägre komp, blir bättre squish så istället för att köra tjockare packning. Men har full förståelse om du vill kunna sälja bilen utan kompressor i framtiden.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#345 Post by tkgb »

Ser fint ut :)
Som det nämnts innan så är det säkert Wallens motorrenoveringar som borrat motorn Sanden brukar
lämna jobb till dom.
Jag lämnade min 3 litersmotor hos dom för ca 1.5 år sedan för borrning,honing planslipning av deckyta +balansering av vevaxel.
Allt gick löst på ca 10000 kr vilket jag tycker är helt ok då dom gör väldigt fina jobb + att det är så få firmor som tar sig an alusilblock.

mvh tommy

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: havilehto