Koppla 968 speglar
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Koppla 968 speglar
Hej!
Jag har nu i dagarna försökt att koppla in mina 968 speglar på min porsche 944 -82 men jag löser det inte. Har mätt och grejat med multimetern och även kollat andra trådar och sidor men jag får helt enkelt inte ihop det.... är det någon som har en aning?
Bilen--- Spegeln
Vit --- Vit
Brun --- Vit/Brun
Svart --- Svart
Blå --- Svart/brun
Grå/Grön --- 2 st bruna till uppvärmningen
Tacksam för hjälp!
MVH
Emil Cajfeldt
Jag har nu i dagarna försökt att koppla in mina 968 speglar på min porsche 944 -82 men jag löser det inte. Har mätt och grejat med multimetern och även kollat andra trådar och sidor men jag får helt enkelt inte ihop det.... är det någon som har en aning?
Bilen--- Spegeln
Vit --- Vit
Brun --- Vit/Brun
Svart --- Svart
Blå --- Svart/brun
Tacksam för hjälp!
MVH
Emil Cajfeldt
- Johnny
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
Re: Koppla 968 speglar
Hej Emil.C4jfeldt wrote:Hej!
Bilen--- Spegeln
Vit --- Vit
Brun --- Vit/Brun
Svart --- Svart
Blå --- Svart/brun
MVH
Emil Cajfeldt
Nu har du bara skrivit att du inte får ihop det, så frågan blir vad som är problemet?
Varje motor-par i en spegel delar på en ledning. Så egentligen används endast 3 ledningar, dvs ett par av ledningarna är byglade på 944 och 968), tex Svart och Brun. Denna bygel kan sitta på kontakten i spegeln på 944, är kontakten bortklippt så måste ett ledningspar kopplas ihop (byglas).
Mvh Johnny
-
- S-Poster
Jag har nu kopplat ihop den såhär
Bil - spegel
Grå/grön - Brun (värmen)
Brun - brun och byglad med den vit/bruna
Blå - svart
vit - vit
svart - brun/svart
Den som är brun-brun och byglad med vit/bruna, den bruna från bilen borde väl vara jorden. Och en jord kommer från spegeln och då måste väl den byglas med den vit/bruna...... eller jag vet inte men känns som det,
Men motorn går bara upp och ner . trycker jag upp går den upp, trycker jag ner går den ner, trycker jag vänster går den ner och höger går den upp..
MVH
Emil
Bil - spegel
Grå/grön - Brun (värmen)
Brun - brun och byglad med den vit/bruna
Blå - svart
vit - vit
svart - brun/svart
Den som är brun-brun och byglad med vit/bruna, den bruna från bilen borde väl vara jorden. Och en jord kommer från spegeln och då måste väl den byglas med den vit/bruna...... eller jag vet inte men känns som det,

Men motorn går bara upp och ner . trycker jag upp går den upp, trycker jag ner går den ner, trycker jag vänster går den ner och höger går den upp..

MVH
Emil
-
- S-Poster
Har idag mätt lite med multimetern, dessa signaler får jag från bilen.
Upp Svart och vit
Ner Blå och vit
Höger Svart
Vänster Blå
Värmen Grå/Grön
Spegeln
Upp och ner - Svart och svart/brun
Vänster och höger - Vit/brun
Joden - vit
Värmen är 2 st bruna sladdar
Någon som är haj på detta med elektronik.
MVH
Upp Svart och vit
Ner Blå och vit
Höger Svart
Vänster Blå
Värmen Grå/Grön
Spegeln
Upp och ner - Svart och svart/brun
Vänster och höger - Vit/brun
Joden - vit
Värmen är 2 st bruna sladdar
Någon som är haj på detta med elektronik.

MVH
- Nahpets
- Addict
Du kanske skulle ha ett elschema också för din bil? Tror Patand har det på sin hemsida ifall det behövs.
- marazas
- S2-Poster
Det finns termometer i ena spegeln så då blir det 2 kablar extra...
Jag gjorde något sådant för ett tag sedan:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=21815" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag gjorde något sådant för ett tag sedan:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=21815" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
Gissar att du har samma insats som jag har. Vid en snabb titt på den så ser det ut som två motorer i den men i själva verket är det en motor och en liten växellåda/koppling som kopplar om mellan upp/ner och vänster/höger. Kopplingen består av en spole som drar en axel mellan två olika drev. I icke draget läge går den i ena riktning och i draget läge så går den i andra riktningen. Kräver en likriktarbrygga för att få det att fungera...jag kom iaf inte på någon annan lösning.
Gissar att denna insats inte är tänkt till 944 eller 968 utan sitter på någon annnan modell.
Mina är inte porsche org utan kopior köpta av gurra. Jag orkade inte bygga någon likriktarbrygga nu utan satte dit mina utan att koppla in dem. Kanske gör det i vinter...eller köper en insats med två motorer i.
Om du lägger upp en bild på din så kan jag säga om det är samma insats som jag har.
Gissar att denna insats inte är tänkt till 944 eller 968 utan sitter på någon annnan modell.
Mina är inte porsche org utan kopior köpta av gurra. Jag orkade inte bygga någon likriktarbrygga nu utan satte dit mina utan att koppla in dem. Kanske gör det i vinter...eller köper en insats med två motorer i.
Om du lägger upp en bild på din så kan jag säga om det är samma insats som jag har.
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
-
- S-Poster
Nu när jag har tänkt lite så verkar det som du och jag samma problem fast tvärtom. Eller så misstar jag mig., i mina gamla speglar är det en motor med växellåda och i mina nya speglar är det två st motorer. En som driver upp och ner och en som driver höger/vänster.Björn wrote:Gissar att du har samma insats som jag har. Vid en snabb titt på den så ser det ut som två motorer i den men i själva verket är det en motor och en liten växellåda/koppling som kopplar om mellan upp/ner och vänster/höger. Kopplingen består av en spole som drar en axel mellan två olika drev. I icke draget läge går den i ena riktning och i draget läge så går den i andra riktningen. Kräver en likriktarbrygga för att få det att fungera...jag kom iaf inte på någon annan lösning.
Jag köpte mina speglar av aron nånting här på forumet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
Hej
Den där insatsen ser ut som min gamla och har två motorer.Den hade passat mig perfekt...
Kan du inte ta en bild på dina gamla så jag får se om de är som mina nya?
Mvh
Björn
Den där insatsen ser ut som min gamla och har två motorer.Den hade passat mig perfekt...
Kan du inte ta en bild på dina gamla så jag får se om de är som mina nya?
Mvh
Björn
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
-
- S-Poster
Hej!
Jag har nu fått det att fungera, köpte reläer och kopplade in. Fungerar klockrent nu !
MVH
Jag har nu fått det att fungera, köpte reläer och kopplade in. Fungerar klockrent nu !

MVH