Koppla 968 speglar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
C4jfeldt
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Koppla 968 speglar

#1 Post by C4jfeldt »

Hej!

Jag har nu i dagarna försökt att koppla in mina 968 speglar på min porsche 944 -82 men jag löser det inte. Har mätt och grejat med multimetern och även kollat andra trådar och sidor men jag får helt enkelt inte ihop det.... är det någon som har en aning?

Bilen--- Spegeln
Vit --- Vit
Brun --- Vit/Brun
Svart --- Svart
Blå --- Svart/brun
Grå/Grön --- 2 st bruna till uppvärmningen

Tacksam för hjälp!

MVH
Emil Cajfeldt

Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

Re: Koppla 968 speglar

#2 Post by Johnny »

C4jfeldt wrote:Hej!

Jag har nu i dagarna försökt att koppla in mina 968 speglar på min porsche 944 -82 men jag löser det inte. Har mätt och grejat med multimetern och även kollat andra trådar och sidor men jag får helt enkelt inte ihop det.... är det någon som har en aning?

Bilen--- Spegeln
Vit --- Vit
Brun --- Vit/Brun
Svart --- Svart
Blå --- Svart/brun
Grå/Grön --- 2 st bruna till uppvärmningen

MVH
Emil Cajfeldt
Hej Emil.
Nu har du bara skrivit att du inte får ihop det, så frågan blir vad som är problemet?
Varje motor-par i en spegel delar på en ledning. Så egentligen används endast 3 ledningar, dvs ett par av ledningarna är byglade på 944 och 968), tex Svart och Brun. Denna bygel kan sitta på kontakten i spegeln på 944, är kontakten bortklippt så måste ett ledningspar kopplas ihop (byglas).
Mvh Johnny

C4jfeldt
S-Poster

#3 Post by C4jfeldt »

Jag har nu kopplat ihop den såhär

Bil - spegel

Grå/grön - Brun (värmen)
Brun - brun och byglad med den vit/bruna
Blå - svart
vit - vit
svart - brun/svart

Den som är brun-brun och byglad med vit/bruna, den bruna från bilen borde väl vara jorden. Och en jord kommer från spegeln och då måste väl den byglas med den vit/bruna...... eller jag vet inte men känns som det, :P :shock:
Men motorn går bara upp och ner . trycker jag upp går den upp, trycker jag ner går den ner, trycker jag vänster går den ner och höger går den upp.. :roll:

MVH
Emil

C4jfeldt
S-Poster

#4 Post by C4jfeldt »

Har idag mätt lite med multimetern, dessa signaler får jag från bilen.
Upp Svart och vit

Ner Blå och vit

Höger Svart

Vänster Blå

Värmen Grå/Grön

Spegeln

Upp och ner - Svart och svart/brun

Vänster och höger - Vit/brun

Joden - vit

Värmen är 2 st bruna sladdar

Någon som är haj på detta med elektronik. :shock:

MVH

Nahpets
Addict

#5 Post by Nahpets »

Du kanske skulle ha ett elschema också för din bil? Tror Patand har det på sin hemsida ifall det behövs.

marazas
S2-Poster

#6 Post by marazas »

Det finns termometer i ena spegeln så då blir det 2 kablar extra...
Jag gjorde något sådant för ett tag sedan:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=21815" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn
S-Poster

#7 Post by Björn »

Gissar att du har samma insats som jag har. Vid en snabb titt på den så ser det ut som två motorer i den men i själva verket är det en motor och en liten växellåda/koppling som kopplar om mellan upp/ner och vänster/höger. Kopplingen består av en spole som drar en axel mellan två olika drev. I icke draget läge går den i ena riktning och i draget läge så går den i andra riktningen. Kräver en likriktarbrygga för att få det att fungera...jag kom iaf inte på någon annan lösning.

Gissar att denna insats inte är tänkt till 944 eller 968 utan sitter på någon annnan modell.
Mina är inte porsche org utan kopior köpta av gurra. Jag orkade inte bygga någon likriktarbrygga nu utan satte dit mina utan att koppla in dem. Kanske gör det i vinter...eller köper en insats med två motorer i.
Om du lägger upp en bild på din så kan jag säga om det är samma insats som jag har.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

C4jfeldt
S-Poster

#8 Post by C4jfeldt »

Björn wrote:Gissar att du har samma insats som jag har. Vid en snabb titt på den så ser det ut som två motorer i den men i själva verket är det en motor och en liten växellåda/koppling som kopplar om mellan upp/ner och vänster/höger. Kopplingen består av en spole som drar en axel mellan två olika drev. I icke draget läge går den i ena riktning och i draget läge så går den i andra riktningen. Kräver en likriktarbrygga för att få det att fungera...jag kom iaf inte på någon annan lösning.

Gissar att denna insats inte är tänkt till 944 eller 968 utan sitter på någon annnan modell.
Mina är inte porsche org utan kopior köpta av gurra. Jag orkade inte bygga någon likriktarbrygga nu utan satte dit mina utan att koppla in dem. Kanske gör det i vinter...eller köper en insats med två motorer i.
Om du lägger upp en bild på din så kan jag säga om det är samma insats som jag har.
Nu när jag har tänkt lite så verkar det som du och jag samma problem fast tvärtom. Eller så misstar jag mig., i mina gamla speglar är det en motor med växellåda och i mina nya speglar är det två st motorer. En som driver upp och ner och en som driver höger/vänster.
Jag köpte mina speglar av aron nånting här på forumet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Björn
S-Poster

#9 Post by Björn »

Hej

Den där insatsen ser ut som min gamla och har två motorer.Den hade passat mig perfekt...
Kan du inte ta en bild på dina gamla så jag får se om de är som mina nya?

Mvh
Björn
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

C4jfeldt
S-Poster

#10 Post by C4jfeldt »

Hej!

Jag har nu fått det att fungera, köpte reläer och kopplade in. Fungerar klockrent nu ! :d=:

MVH

Post Reply