944 turbo motor i en 968:a?
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2010-06-06 19:23:02
- Bilmodell: 968cs
- Contact:
944 turbo motor i en 968:a?
Har det gjort tidigare? Det måste vara det absolut enklaste sättet att hitta lite mer krut i 968:an eftersom det är löjligt dyrt att hitta mer pulver i en sugmotor?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Visst finns det dom som gjort det, ska finnas en biltråd
här på forumet med en röd 968 ombygd till turbo.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
här på forumet med en röd 968 ombygd till turbo.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Jodå det var väl så dom riktiga 968 turbo är byggda med just en 944 turbo motor.
Dock så kan du ju inte regga om den till turbo tror jag, porsche är rätt hårda med det.
Men det är möjligt att det går att regga det som amatörbyggd fordon istället då.
Dock så kan du ju inte regga om den till turbo tror jag, porsche är rätt hårda med det.
Men det är möjligt att det går att regga det som amatörbyggd fordon istället då.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Vad menar du med att Porsche är "rätt hårda med det"?DLS wrote:Jodå det var väl så dom riktiga 968 turbo är byggda med just en 944 turbo motor.
Dock så kan du ju inte regga om den till turbo tror jag, porsche är rätt hårda med det.
Men det är möjligt att det går att regga det som amatörbyggd fordon istället då.
Ombyggt fordon borde kunna gå, det borde i alla fall vara värt att kolla upp med någon från SFRO om vad i detalj som krävs för att få det godkänt.
Edit: Fanns ju faktiskt en del info redan på SFRO:s webbsida.
Har man en 968 som är inreggad 1/1 -93 eller senare så är det i princip omöjligt att byta motor utan att gå via "ombyggt fordon". Har man en bil som är inreggad före 1/1 -93 så är det ok att byta motor och regga om bilen med denna men man måste ta hela motorn, komplett med kat och motorstyrning med mera. Efter 1/1 -93 så gäller samma sak men bilen måste också modifieras så att den kan klassas som ett "ombyggt fordon".
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
mena ombyggt fordon inte amatörbyggd.
När jag menar med hårda så jämförde jag med att man kan kasta i en turbo motor i en 940gl o regga om den till 940 turbo för det har volvo godkänt men att slänga i en turbo motor i en 968 o bara regga om den till 968 turbo godkänner inte porsche.
Men det kanske funkar med en 968 från 1992 då.
Men man kan som sagt regga den som ombyggt fordon
När jag menar med hårda så jämförde jag med att man kan kasta i en turbo motor i en 940gl o regga om den till 940 turbo för det har volvo godkänt men att slänga i en turbo motor i en 968 o bara regga om den till 968 turbo godkänner inte porsche.
Men det kanske funkar med en 968 från 1992 då.
Men man kan som sagt regga den som ombyggt fordon
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Edit: Man kanske skulle ta och slänga iväg ett mail till Porsche och kolla om 968 är godkänd för mer än 240 hk.
Nu är ju en sen 944 turbo-motor bara 10 hk starkare än 968-motorn så det är ju inget problem.
Ombyggt fordon tror jag är vägen att gå, frågan är mest hur "ombyggt" det måste vara.
Frågan är hur mycket man måste byta för att det ska räknas som att man har bytt bromssystem. Jag antar att ett par 996 turbo-ok och större skivor inte räcker hela vägen. Om man kombinerar med bromsvåg så kanske det räcker? Kanske byta bakoken/-skivorna också?

Nu är ju en sen 944 turbo-motor bara 10 hk starkare än 968-motorn så det är ju inget problem.
Ombyggt fordon tror jag är vägen att gå, frågan är mest hur "ombyggt" det måste vara.
Byte av motor + byte av bromssystem = ombyggt fordontherealpinto @ rejsa wrote: Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)
Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.
Frågan är hur mycket man måste byta för att det ska räknas som att man har bytt bromssystem. Jag antar att ett par 996 turbo-ok och större skivor inte räcker hela vägen. Om man kombinerar med bromsvåg så kanske det räcker? Kanske byta bakoken/-skivorna också?
Last edited by Maxx on 2011-08-29 21:28:20, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Det har gjorts tidigare. Både den röda som Area 951 byggde och en gul 968 turbo RS-replika.JohanLindh wrote:Har det gjort tidigare? Det måste vara det absolut enklaste sättet att hitta lite mer krut i 968:an eftersom det är löjligt dyrt att hitta mer pulver i en sugmotor?
Det jag skulle vilja veta är hur de löst placeringen av laddluftkylaren. Om man ska behålla original kylare så finns det ju inget luftinsläpp till den som på en 944 turbo. Tror man får bygga om fronten en del. Jag har inte kollat så noga än men jag antar att det skiljer sig en hel del på en 968 jämfört med 944 turbo. Men inget är ju omöjligt att fixa!

Jag är grymt sugen på att trycka ner en 3-liters turbomotor i Liebling, men det lär knappast vara gratis så det ligger en bit ner på priolistan för tillfället.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- aron79
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2008-01-22 23:59:38
- Bilmodell: 944 -85
- Location: sthlm
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Borde ju teoretiskt kunna gå med "lilla" turbomotorn under ändrat fordon regeln.. lägre effekt och bara runt 8-9% högre vrid än 968 motorn (gränsen går vid 10%). trimma kan man ju göra sen 
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
//Aron

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
//Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
968turbo har väl 3liters turbomotor !?DLS wrote:Jodå det var väl så dom riktiga 968 turbo är byggda med just en 944 turbo motor.
DVS 3litersmotorn med turbo o INTE 944turbo motorn.
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Herman wrote:968turbo har väl 3liters turbomotor !?DLS wrote:Jodå det var väl så dom riktiga 968 turbo är byggda med just en 944 turbo motor.
DVS 3litersmotorn med turbo o INTE 944turbo motorn.
Du har helt rätt, fel av mig.
men dom använder 8v topp o inte 16v som sitter i vanliga 968.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Då är vi överrens !DLS wrote:Du har helt rätt, fel av mig.Herman wrote: 968turbo har väl 3liters turbomotor !?
DVS 3litersmotorn med turbo o INTE 944turbo motorn.
men dom använder 8v topp o inte 16v som sitter i vanliga 968.

968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo motor i en 968:a?
Ska man vara teknisk bör 968 Turbo-motorn ses som en 3.0l 944 Turbo-motor snarare än en 8v 968 turbo-motor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]