Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

#1 Post by Nahpets »

Hallå,

Mr Azzbrain, himself slängde på nya lager på kanske inte helt friska spindelleder.
:#stupid:

jag har bifogat en bild som påminner mycket om mina spindlar.
De inre lagrena på min bil har nött resp "spindeltapp" så att det är ett märkbart spår (känns med fingret).

Eftersom som det är en lageryta så antar jag att det är kassaktion på G ?
Stämmer mina farhågor?

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

#2 Post by Mattias 924 »

Jag hade inte bytt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

#3 Post by Nahpets »

Mattias 924 wrote:Jag hade inte bytt.
Hur mycket nötning/spår är ok?
Hittar inget i service manualen?

Snokade runt på Rennlist och där verkar uppfattning vara kinkigare och rekommenderar byte vad jag funnit efter sökning.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

#4 Post by Mattias 924 »

Det är ju ingen lageryta i den meningen att rullarna går mot axeln utan i lagret sitteren "lagerbanä". Det so kan hända är att lagerbanan inte sitter fast ordentligt så att rullarna står stilla och lagerbanan snurrar men det måste vara försumbart så länge som lagret är i bra skick. Diametern är ganska stor vilket gör att det krävs rätt stort vridmoment för att röra lagerbanan. Om det skulle hända så måste det i alla fall medföra ett helvetes oljud.

Det är heller ingen större risk att tappen skulle gå av p.g.a. brottanvisning och utmattning eftersom godstjockleken är väl tilltagen just där.

Hade skadan varit vid yttre lagringen så hade risken varit betydligt större för alla möjliga hemskheter...
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

#5 Post by mijo »

Är väl ganska normalt att lagerbanan "gnuggat" lite mot spindelaxeln?
På de jag haft isär har det varit mest på undersidan av axeln d v s där
vikten ligger an när bilen står på marken. Är väl inte så farligt så
länge det inte är p g a ett lager som skurit, fast då ser det väl ut mer
som härdsmälta om inte axeln gått av redan. Eller?

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Re: Borde jag byta spindlarna pga nötning ?

#6 Post by Amoz »

mijo wrote:Är väl inte så farligt så
länge det inte är p g a ett lager som skurit, fast då ser det väl ut mer
som härdsmälta om inte axeln gått av redan. Eller?
Jo, en riktig härdsmälta kan det bli :)
100618_007.jpg
Som tur var hände det i måttlig hastighet, och på en rak väg..
Det var kanske lite tur att det var yttre lagret som skar, annars kanske förloppet hade gått fortare..

Rullarna från lagret sitter fastsmälta i axeltappen som blev kvar :)
100618_074.jpg
Kör hårt, fetta in lagrena väl :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users