Hej på er Porschekunniga !
Hur många olika 2,5 163hk N/A motorer fanns det till 944?
Är lite förvirrad då det finns olika motorkoder. Jag hittar flera stycken:
M 44.02, M 44.04, M 44.07, M 44.08
Vad skiljer dessa?
Frågan är egentligen om jag kan ta en motor från en 944:a -83 och stoppa i min -87:a?
Jättetacksam för svar och gärna från någom som är helt säker på sin sak så man inte står där med en begagnad motor som sedan inte passar !
2,5 - 163hk - Skillnader ?
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2011-07-20 17:19:19
- Bilmodell: 944 2,5 N/A
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Borde fungera, men det gjordes en del ändringar på motorerna i samband
med -85b, då nya instrumenteringen och hjulupphängning i aluminium också
introducerades.
/ Erol
med -85b, då nya instrumenteringen och hjulupphängning i aluminium också
introducerades.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Det ska allt passa fint, det är lite saker som är olika:
83áns startmotor är större än efter 85, så den passar inte. Däremot kan du sätta kopplingskåpan från 83 på den nya motorn och i sin tur kringgå problemet.
sen är jag inte 100% säker men det är väl nån vattengivare som är olika mellan motorerna (eller så gäller det bara turbo vs. sugmotor), men det ska väl inte vara nåt problem egentligen.
Sen är det olika balansaxlar (och kåpor) mellan motorerna, men jag antar att dessa skall du inte byta...
Lycka till
83áns startmotor är större än efter 85, så den passar inte. Däremot kan du sätta kopplingskåpan från 83 på den nya motorn och i sin tur kringgå problemet.
sen är jag inte 100% säker men det är väl nån vattengivare som är olika mellan motorerna (eller så gäller det bara turbo vs. sugmotor), men det ska väl inte vara nåt problem egentligen.
Sen är det olika balansaxlar (och kåpor) mellan motorerna, men jag antar att dessa skall du inte byta...
Lycka till

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Tror att, förutom ovanstående, fuel rail och oljetempgivare är olika. Sen vet jag inte om det är ändringar i motorstyrningen, men rent fysiskt passar ju motorn.
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- PeppeF
- S-Poster
- Posts: 183
- Joined: 2010-09-20 15:39:07
- Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
- Årsmodell: 1984
- Location: Motala
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Även spännrullen till kamremmen skiljer på motorerna.
Jag har 87ans motor i min -84.
Jag har 87ans motor i min -84.
Peter F.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Det skiljer grejer kring motorstyrningen, plockar du över allt som har med insprutning och elsystem från din gamla motor till den nya bör det funka fint.
Sedan är som sagt vattenpumpen och någon spännrulle uppdaterad på senare motorer men det är ju nått man gör på en gammal också när det är dax för en ny vattenpump.
//Magnus
Sedan är som sagt vattenpumpen och någon spännrulle uppdaterad på senare motorer men det är ju nått man gör på en gammal också när det är dax för en ny vattenpump.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Om elhärvan som förhoppningsvis sitter kvar på motorn och man har boxen med skall dett inte finnas några problem alls..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2011-07-20 17:19:19
- Bilmodell: 944 2,5 N/A
- Contact:
Re: 2,5 - 163hk - Skillnader ?
Hej !
Jättetack för alla svar.
Tanken är ju att köpa en motor från skroten. Det blir ju antagligen utan kabelhärva/startmotor/generator osv. Alltså, det dem kan sälja löst följer antagligen inte mer.
Men om jag flyttar över alla givare/spridare/kopplingskåpa/kringutrustning från min motor borde det inte vara något problem verkar det som?
Jättetack för alla svar.
Tanken är ju att köpa en motor från skroten. Det blir ju antagligen utan kabelhärva/startmotor/generator osv. Alltså, det dem kan sälja löst följer antagligen inte mer.
Men om jag flyttar över alla givare/spridare/kopplingskåpa/kringutrustning från min motor borde det inte vara något problem verkar det som?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users