Hej
Efter en motortvätt har servostyrningen börjat krångla.
När jag kör rakt fram så skorrar det och när jag svänger så tjuter det och typ vibrerar i ratten.
Kan vatten i servooljan verkligen leda till det?
Bara att tömma ut och fylla i ny servoolja eller? Hur?
Eller är det något annat?
MVH Per
Problem med servostyrningen
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
Re: Problem med servostyrningen
Servostyrningen fungerar bra när bilen är kall verkar det som. Tvärtom mot vad jag läst andra upplevt.
Nu på morgonen tog det 2mil innan det märktes, och det var precis när jag stannat och lagt i backen för att parkera.
Igår kväll så märkte jag problem redan efter 5km... Men då var det varmare och bilen kanske inte var helt avsvalnad före heller.
Nu på morgonen tog det 2mil innan det märktes, och det var precis när jag stannat och lagt i backen för att parkera.
Igår kväll så märkte jag problem redan efter 5km... Men då var det varmare och bilen kanske inte var helt avsvalnad före heller.
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: Problem med servostyrningen
Hej Per,
Servosystemet är ett slutet system. Har du läckage ? Nivå på vätskan?
Har du fyllt på med olja på sistone? Vad fyllde du med? Felaktig olja kan ge upphov till oljud.
Det finns ett litet (ventilerings?)hål i locket på behållaren. Kanske har du lyckats skicka in vatten där?
Hur som haver, byte av olja är enkelt.
Kolla Clarks Garage, www-clarks-garage.com, gå in på garage shop manual och power steering.
Långskott:
Kanske har du fått rengöringsmedel eller annat gott på remmen och/eller rullarna som avdunstar långsamt. Kanske svettar remmen ut detta när det blir varmt.
Men för att detta ska vara rimligt så ska det bli en förbättring att medan tiden går.
Hur ser remmen ut?
Servosystemet är ett slutet system. Har du läckage ? Nivå på vätskan?
Har du fyllt på med olja på sistone? Vad fyllde du med? Felaktig olja kan ge upphov till oljud.
Det finns ett litet (ventilerings?)hål i locket på behållaren. Kanske har du lyckats skicka in vatten där?
Hur som haver, byte av olja är enkelt.
Kolla Clarks Garage, www-clarks-garage.com, gå in på garage shop manual och power steering.
Långskott:
Kanske har du fått rengöringsmedel eller annat gott på remmen och/eller rullarna som avdunstar långsamt. Kanske svettar remmen ut detta när det blir varmt.
Men för att detta ska vara rimligt så ska det bli en förbättring att medan tiden går.
Hur ser remmen ut?