Byta styrväxeldamask

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Byta styrväxeldamask

#1 Post by dash81 »

Hallo

Märkte nyligen att jag hade en reva i styrdamasken och tänkte byta den i helgen. Hitta en instruktion sen tidigare men vill bara dubbelkolla då jag tydligen inte är helt med hur författaren menar. Om du läser detta Patand så ta inte illa upp. :lol:

Är det så att man ska skruva på själva styrstaget för att separera styrleden från staget som instruktionen säger? Det som gör mig förvirrad är nog att jag tror utan att veta bättre att styrstaget sitter ganska så hårt mot den inre styrleden och inte går att skruva på för att separera från styrled.

Eller skall man skruva bort styrleden från styrstaget efter man märkt upp hur låsmuttern mellan stag och styrled sitter för att inte sabba hjulinställning. Därefter lossa på muttern som styrleden är fäst mot spindeln,knacka ut styrleden ur spindeln (är det svårt?) och sen trä av damasken? Behöver denna muttern märkas också? Hänvisning till ett klipp från youtube; http://www.youtube.com/watch?v=ZpI6J_97VCc" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inget garage för tillfället så det lutar mot att bli ett "pundarmeck", ute i parkeringen...Modell är 944S 87:a.

Instruktion på forumet som jag hitta
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=602

Uppskattar ifall nån kan ge klarhet i frågan då jag tänkte fixa det i helgen. Vill inte sabba hjulinställningen då jag gjorde det för ca 2 mån sedan...

Trevlig helg
Dash 944S

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byta styrväxeldamask

#2 Post by QV_ »

OK.....

Om man märker upp styrstag och styrled som de visar på filmen så kommer man "hela varv fel" om man då inte kommer rätt..... vilket är bra eftersom stigningen på gängan torde vara runt 1mm så det blir inte helt omöjligt att man kommer rätt igen.

Att ta bort leden känns onödigt om man inte skall byta den (vilket du inte skall)

Den korta beskrivningen är:
Så märk och mät upp lämpliga referenspunkter på styrstaget
Lossa mutter
gänga ur styrstaget ur leden
gänga ur muttern
ta loss damask
återmontera

/Janne

Borde stå i Haynes, ibland lite omständiga beskrivningar men en helt OK bok.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Re: Byta styrväxeldamask

#3 Post by claves »

jag duttar på lite ljusare färg på muttern och armern för att få en extrare reference på hur det satt.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Byta styrväxeldamask

#4 Post by Erol »

Går även att lossa den inre styrleden och ta ut hela styrstaget.
Så skulle jag nog ha gjort.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Re: Byta styrväxeldamask

#5 Post by claves »

På min bil kan man inte ta av den innre leden utan att förstöra armen.

Det finns en ring som man ska trycka isönder för att inte armen ska vibrera av från styrväxeln.
Antar att alla bilar borde ha denna säkerhetsdetalj.

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta styrväxeldamask

#6 Post by dash81 »

Tack för svaren och klarheten i min fråga,uppskattas. Blir till att försöka byta snart då.
QV_ wrote:
Borde stå i Haynes, ibland lite omständiga beskrivningar men en helt OK bok.
Haynes boken har jag men hittade ingen bra beskrivningen utan där behandlas mer ifall hela staget skall lossas mm.

// Dash
Dash 944S

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta styrväxeldamask

#7 Post by dash81 »

FYI

Byte av damask var väldigt enkelt och det gick hur smidigt som helst med hjälp av tidigare instruktioner som fanns här i forumet. Hjulinställningen behöver inte göras om heller vilket var skönt..
Dash 944S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users