951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#151 Post by Björn Nilsson »

DLS wrote:har du flera bilder på intercooler installationen? :)
Inte just nu men kan ta fler bilder nästa gång jag är i garaget. Installationen innebär en del arbete med tigersågen och jag har även sänkt kylaren en bit :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#152 Post by Björn Nilsson »

Nu är bilen i Göteborg igen.... :roll: Bilen gick väldigt rent och fint i lugn motorvägsfart, den är mer aggressiv i sin respons och jag tycker att laggen är lite mindre. (det lilla jag testade, max 0,8 bar)

Nästa telefonsamtal från Mats vill jag att han talar om vilken effekt det blev och inte att något har gått sönder :mrgreen: :mrgreen:

To be continued

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#153 Post by Björn Nilsson »

Dax för ny koppling....... :roll: :#944burn:

Mappningen är klar och Mats uttryckte att "nu går den riktigt bra". Men vi kan inte köra den i bänken och mäta effekten, kopplingen började slira på slutet.

Så vad ska jag ha för koppling? Vill helst inte ha sinter, är rädd att det inte går att använda på gatan? Ska ju kunna klara lite kökörning utan att hoppa omkring som en groda :D

Så förslag på kopplingar för lite mer effekt än orginal :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#154 Post by DLS »

inga filmer från mappningen?

Angående koppling så finns det ett par trådar om det redan men vill du vara säker på att inte slira så är nästan sinter ett måste.

Skulle nog rekommendera en spec koppling med metall lamell för din effekt, den körde corleone med o funka bra.

Jag själv kör med spec aluminium tryckplatta o en fjädrad 6 puckad sinter.

annars finns det dom som rekommenderar 911 turbo lamell då den har mer material.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951-90

#155 Post by emm »

Haha, jag kommer ihåg när du köpte denna "denna ska jag ha och köra och använda, och det ska definitivt inte spåra ut..."
lol!

Hur definierar du "inte spåra ut" så jag kan förklara för min flickvän i framtiden?

Kul med mos i motorn!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#156 Post by Björn Nilsson »

emm wrote:Haha, jag kommer ihåg när du köpte denna "denna ska jag ha och köra och använda, och det ska definitivt inte spåra ut..."
lol!

Hur definierar du "inte spåra ut" så jag kan förklara för min flickvän i framtiden?

Kul med mos i motorn!
Hahaha, jag spårar alltid ur. Men hade inte grejerna gått sönder så hade bilen varit klar för länge sedan. Svårt att förutspå dessa problem. Men kan iaf köra den på Ljungbyhed med grundladd.

Mos är trevligt men även körbarheten verkar förbättrats en hel del, innan var effektfönstret väldigt smalt.

Hörs

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#157 Post by Björn Nilsson »

DLS wrote:inga filmer från mappningen?

Angående koppling så finns det ett par trådar om det redan men vill du vara säker på att inte slira så är nästan sinter ett måste.

Skulle nog rekommendera en spec koppling med metall lamell för din effekt, den körde corleone med o funka bra.

Jag själv kör med spec aluminium tryckplatta o en fjädrad 6 puckad sinter.

annars finns det dom som rekommenderar 911 turbo lamell då den har mer material.
Efter ha läst lite trådar i ämnet och kollat runt på nätet så håller ajg med om att det lutar åt Spec 3 med metall lamell. Undrar bara om det går att köra i vanlig trafik med den?

Den ska iaf tåla ca 670 Nm, vilket borde vara mer än väl.

Får se om leverantören svarar :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951-90

#158 Post by Erol »

Jag kör spec 3 hybrid, inga större bekymmer att köra
stadstrafik, kan vara lite ryckigt när man backar ibland.

Dave på Lindsey Racing hävdar att de har kört Spec 3
hybrid med 550 hk utan problem.

/ Erol



Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951-90

#159 Post by Henka_E »

Har inte hunnit testa min nya sinter ännu . men jag kan ändå tipsa om http://www.clutchnet.com" onclick="window.open(this.href);return false; - superservice och bra pris. De skrev dessutom ner priset rejält så jag åkte inte på varken tull eller moms! Riktigt bra. Jag ringde dit innan och surrade lite med dem. Sidan är lite risig och det går inte riktigt att beställa via nätet - finns inget fraktalternativ nämligen. Men - såhär i efterhand så var det ju skitsamma!

Jag köpte en fjädrad 6-puckars iaf. Har inte hunnit testa den men den ser då iaf väldigt bra ut....

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#160 Post by Björn Nilsson »

Beställde en Spec 3 med metall lamell och lättat svänghjul av Gurra. Dessa ny E85-hästar har kostat skjortan :roll:

Jaja, pengar är till för att användas :mrgreen:

Jag tycker för övrigt att bilen går riktigt bra med låga 0,8-0,9 bar. Är riktigt nöjd med hur spriten förbättrat responsen.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951-90

#161 Post by emm »

Tjohoo, snart ska jag få åka med dig!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#162 Post by Björn Nilsson »

Jaha, nu är banpremiären avklarad för mig och bilen. Tillställningen var förarcoachning med Micke Ohlsson, Ola Nilsson, Alexander Haegermark och Felix ... Alla är racingförare med stor erfarenhet och ruggigt snabba. Banan är uppsatt på Ljungbyheds flygfält och har både låg- och högfartsböjar (130+ kmh). Slutfart på rakan ca 220 kmh.

Bilarna som jag skulle läxa upp var :mrgreen: :
Ferrari 430 Scuderia
Nissa GTR
2* Porsche 997 GT3 RS
Maserati Grand tourismo S
Porsche 993 RS
Aud RS5
Porsche boxster S
Porsche 993 turbo

Mina förarkunskaper var riktigt rostiga (körde bana 2004) så det tog lite tid att få tempo men efterhand så gick det bättre och bättre om än att det finns mycket kvar att hämta. Min bästa tid för dagen blev 1.04.1 som jag tyckte var ok. Den snabbaste föraren körde 1.01 med en Ferrari 430 Scuderia.

Bilen höll ihop hela dagen och inga konstigheter alls, spriten har gjort bilen helt underbar att köra även på bana. Å för att alla på detta forumet skall förstå vilka bilar vi har så får ni en referenstid satt av Ola Nilsson med min bil...Ola och de andra instruktörerna kör alltså extremt snabba och dyra bilar hela tiden så att köra en gammal skrothög som min 944:a skulle ju förmodligen vara riktig tråkigt för Ola :roll:

Efter 6-7 varv kommer Ola in och jag öppnar dörren för att höra vilket skrot med massor av turbolagg och mjukt chassi jag har.....Ola skriker genom hjälmen att bilen är helt vansinningt rolig att köra och att han köper den på stuts :lol: Jag fattar ingenting om vad som framkallat denna konstiga reaktion tills jag frågar vilken tid han fick..... 1.00.6 har han satt!! För att få några jämförande tider så satte Micke 59.1 med Ferrarin (Micke tävlar med en 458 challange i GT Nordic) och 964 RS kördes på 1.01.2, 993 RS 1.02.X, och enligt Ola så har ingen GT3 RS varit under 1.00 ännu.

Ola hade inget att klaga på vilket jag tycker är fantastiskt skönt att höra. Nu är det bara jag som sätter begränsningen. Ola putsade tiden lite till, 1.00.4 men trodde att en 59-tid skulle komma om han fick köra mer. Jag hade ställt laddtrycket till 0,95 bar för att kopplingen skulle hålla, om jag kunde gett honom iaf 50 hk till så hade nog 59-tiden varit där men vågade inte chansa :#944burn:

Så vi har iaf inte de långsamaste bilarna även att konstruktionen är från dinosauriernas tid :wink:

Jag tackar Micke Ohlsson och de andra instruktörerna för en toppendag och kan bara rekommendera detta event.

Bilder kommer senare.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951-90 E85

#163 Post by Nahpets »

Mäktigt!
Vad tror du motorn ger idag med 0,95 bar?

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#164 Post by Björn Nilsson »

Nahpets wrote:Mäktigt!
Vad tror du motorn ger idag med 0,95 bar?
Har tyvärr ingen aning men det är säkerligen över 300-sträcket :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#165 Post by Björn Nilsson »

Måste också passa på att tacka Mats Ivarsson för den otroligt fina mappningen :#pray:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users