Jag tycker att fälgarna på min 924 sitter väldigt långt in bak. Är så här på alla 924or eller saknas det något på min? Ser ju fatalt fel ut. Det är åtminstone 35mm för att fälgarna ska komma i linje med övre delen av skärmen. Att notera så har fälgarna samma ET som standard Alloy fälgarna.
Harpin wrote:Så de ska sitta så långt in? Varför då? Enligt mig ser det ju väldigt skumt ut. Vore mycket finare om de låg jämt med skärmen..
Du tycker det ja, så skaffa spacers (som oss alla andra ). Biltillverkarna vill nog ha lite större marginaler än ett par millimeter och dessutom slippa kunder som gnäller över att bakre delen av karossen blivit blästrad av alla stenar däcken drar upp.
Kolla på vilken ny bil som helst, inte ens på dem ligger hjulen flush mot karossen även om dagens mode ser ut så. På en 80-talsbil ligger hjulen ofta ännu längre in. Spacers löser som sagt "problemet".
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Ja det kan skrapa i...beror på hur fort du kör över guppet, hur mycket last du har i bilen och hur bra fjädrar och stötdämpare du har...... Det är därför biltillverkare inte sätter hjulen så långt ut.... du får helt enkelt välja mellan utseende och skrap.....
Jag skulle vilja påstå att hjulvinklar också spelar en viss roll, men på en gatbil med moderata cambervinklar (och mjuk fjädring) så kan man nog räkna med att det kommer att ta i om man flyttar ut hjulen så att de mer eller mindre ligger kant i kant med kanten på hjulhusen. Att däcken tar i är inte bra.
Som sagt, det finns en anledning att hjulen inte sitter i linje med kanten till hjulhusen.
Om detta är vad du vill ha så får du helt enkelt prova dig fram. Det är inte millimeterprecision på bilkarosser så det är omöjligt att säga att om du breddar si och så många millimeter utåt så funkar det. Det kan diffa i centimetrar på olika bilar av samma modell.
Bilen på bilden lär vara helt stum i fjädringen eller så körs den aldrig någonstans. En utställningsbil som bara ska rullas av och på från ett bilsläp är det ju inga problem med att ha hjulen så långt ut ... jag trodde man köpte en Porsche för att köra ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Det går att ha hjulen rätt långt ut (faktiskt utanför skärmarna fram) på en 924a om man har en del extra camber (ca -2 bak och -2,5 fram hade jag på bilen då bilden togs):
Fälgarna som sitter på har ET23 är 7 tum breda och bak sitter det 8-10 mm spacer. Kan ju ge ett hum om hur du ska gå till väga om du vill ha liknande "stuk" på din bil.
EDIT: Ska kanske tilläggas att chassiet på min bil är ganska hårt, jag vet inte med säkerhet om det inte skulle ta i hjulhusen med ett mjukt chassie.