924 - Trimmfrågor, packning, kamdrev mm...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Bryne
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 924

924 - Trimmfrågor, packning, kamdrev mm...

#1 Post by Bryne »

Hejsan, håller på med ett litet motorbygge på min 924 -79. Det jag funderar över är ifall det finns någon tunnare packning man kan köpa. Om jag kommer ihåg rätt så är original 1.7mm, finns det typ en som är 1.2mm?
Jag hoppas också att det finns ställbara kamdrev, kanske det passar från en audi?

Sen undrar jag även angående extraktorrör, har hitta en massa olika men vilket är det som är bäst så att säga. Till volvo vill man ju ha ett 4-2-1 rör, finns det något liknande?

Ett stort plus är ifall man kan hitta allt detta på samma sida, men inget krav.

Kan dra lite info om bygget också.
Plana blocket eller om det funkar med tunnare packning.
Porta toppen och ev. större ventiler beroende på budgeten.
Lätta svänghjulet.
Lätta veven.
Extraktorrör.
Balansera motor.

Ber om ursäkt ifall texten verkar flummig men hoppas ni förstå, är det någonting ni undrar är det bara att fråga :)

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: 924 - Trimmfrågor, packning, kamdrev mm...

#2 Post by gegge »

Det finns "billiga" MLS packningar som du kan dela och få i stort sett hur tunna som helst men ställer krav på jämnhet för att det ska bli tätt. Kamdrev från Audi/VW passar utmärkt. Kör själv med det. Eller gör orginal ställbart. Har ett 4-1 grenrör i rostfritt till salu på Blocket för 1000:-.

OM du ändå ska går upp i ventilstorlek, titta på ventiler med smalare skaft. Ferrea har fina med 6mm skaft. Billiga från USA. Kan med fördel kombineras med beehive fjädrar och lätta retainers, kolla i min biltråd för artikelnummer. Du skule vinna massor på en riktig kam. AGAP kan slipa riktigt fina profiler, tror det skulle gå på orginalkammen för att bascirkeln är enorm. Solida tryckare från Sten Parner är ett måste om du kommer varva. Alternativt har Ideola i USA ett komplett 44x37mm bid valve kit för vettiga paengar.

Jag har mätt upp blocket med ultraljud och det är ruskigt tjockt. 88mm inga problem, och jag tror över 90mm är fullt möjligt. Dessutom passar billiga, lätta och smidda bubblakolvar.

I ett budgetbygge skulle jag portat själv med en Dremel. Ut med ventilerna och ta bara bort alla fula kanter och gjutskägg. Mjuka upp korta radien ner till sätet. Eventuellt ta bort den utstickande ventilstyrnngen. Låt bli allt annat. Sätt ventilerna i svarven och ta ner skaften till 7mm mellan ventilstyrning och ventiltallrik. Har en gubbe i skogen som slipar om kammar för 800:-, hitta en sådan för ny kam måste du ha. Alt ENEM. Dreva ner vattenpump och generator genom att lägga remmen på innersta skivan. Skapa undertryck i vevhuset med vac-u-pan. Kolla tänding och se till att k-jeten är i topptrim. Här har du 150-160hk.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Bryne
NA-Poster

#3 Post by Bryne »

Tack så mycket för svaret. Vilket kamdrev är det som passar mer exakt? Tänkte årsmodell och modell.
Själva portningen lämnar jag bort till en bekant som är riktigt duktig så det löser sig.

Är det verkligen krav på att köpa en ny kam? Om man ser på durationerna och dylikt så är 924ans originalkam rätt så lik volvos K-kam, visserligen är det en helt annan bil men så dålig kan den väl inte vara?

Åter igen tack för att du tog dig tid att svara :)

Edit: Kom på en till fråga, kopplingen rasade i höstas så jag är ute efter en ny. Ska man köpa en organisk koppling eller ska man satsa på typ en sinterkoppling?

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#4 Post by gegge »

Golf 8v och Audi 10v passar vad jag vet. Orginalkammen är inte usel, den har tex ett förhållandevis högt lyft - men profilen är väldigt spetsig och har enorma ramper. Inte effektiv, men det ar inte k-kammen heller. Frågan är lite vad du har för mål och vilket karaktär du önksar. Kamdrevet gör ingen som helst nytta på orginalkammen som sitter bra som den är, insugsnocken ligger på 108° och avgas 112°, ungefär.

Mer komp har du bara nytta av om du går upp i duration på kammen. Det tenderar lätt att spika vid högre komp och du tvingas du att backa tändningen vilket gör att du förlorar mer.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#5 Post by Cédric »

Kan inte tänka mig att kopplingen inte skulle orka med, dom som trimmat 200whp turbokonverteringar verkar ha lite kopplingsbekymmer, men det är ju låångt ifrån samma belastning. Men det kanske finns nån något vassare variant, sök på 924board.org, har det inte i huvet..

Ska bli kul att följa bygget, uppdatera gärna vartefter bygget tuggar på !

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#6 Post by patand »

Var är din biltråd Bryne? Detta måste vi ju få följa i detalj då det inte är vanligt med seriös budgettrimning av sugmotor 924. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bryne
NA-Poster

#7 Post by Bryne »

Har inte än lagt upp någon tråd då motorbygget inte riktigt har tagit fart ännu. Har gjort klart mitt projektarbete så ska satsa på själva motorbygget snart, det jag har gjort hittills är lyft motorn samt skickat iväg toppen på portning. Ska snart ta tag i själva blocket :)

Tack i övrigt för svaren!

Post Reply