944 Turbo 1989 Rogue M-tune
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Back to basics
Jag tänker mig ett komplett kitt med:
* Link G4 Atom
* Helt ny kabelmatta till motorn med nya kontakter för alla spridare, givare osv.
* Waste spark tändning (bort med den gamla skräpiga fördelaren = mer effekt och renare motorgång)
* Nödvändiga givare
* Instruktioner för att montera i Porsche 944
* Grundmapp
För ett rabatterat paketpris om ca 18500kr. Mycket pengar, men man får extremt mycket för pengarna!
* Link G4 Atom
* Helt ny kabelmatta till motorn med nya kontakter för alla spridare, givare osv.
* Waste spark tändning (bort med den gamla skräpiga fördelaren = mer effekt och renare motorgång)
* Nödvändiga givare
* Instruktioner för att montera i Porsche 944
* Grundmapp
För ett rabatterat paketpris om ca 18500kr. Mycket pengar, men man får extremt mycket för pengarna!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?
Det priset vart lite i överkant för mig det 
Hur som haver. Jag har läst på lite om HFM5. Det verkar vara en ganska känslig MAF-mätare. I alla fall om man ska tro sidan nedanför och en massa forum där folk söker att ersätta själva mätdelen.
http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en kille som inte är någon älskare av mätaren. Han skriver dock någon som är intressant för mig.
Det totala fel han pratar om i slutet på citatet var troligen det som jag upplevde med förra exemplaret av mätaren samt det Hårdrockarn upplevde nyligen med sin mätare.
Jag söker fortfarande hjälp med att testa min mätare. Skulle vara jättebra om någon kunde hjälpa mig med detta. Potentiellt hjälper personen mig ur en lång tid av huvudbry. Annars har jag helt enkelt uteslutit ett fel.

Hur som haver. Jag har läst på lite om HFM5. Det verkar vara en ganska känslig MAF-mätare. I alla fall om man ska tro sidan nedanför och en massa forum där folk söker att ersätta själva mätdelen.
http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en kille som inte är någon älskare av mätaren. Han skriver dock någon som är intressant för mig.
Min bil går som ett arsell i detta område och till och med ett större område. Problemen började dessutom förra året och har blivit värre till i år. I år uppstod tomgångsproblem också.What goes wrong then?
Two things; either degradation over a time period measured in months, years or picoseconds, or secondly, sudden complete failure. Gradual wear is typically indicated by a lack of midrange power in the 3000-4000 range (give or take)*. Total failure can happen at any time and is symptomised by the car starting but then refusing to rev over 1000rpm before dying.
Det totala fel han pratar om i slutet på citatet var troligen det som jag upplevde med förra exemplaret av mätaren samt det Hårdrockarn upplevde nyligen med sin mätare.
Jag söker fortfarande hjälp med att testa min mätare. Skulle vara jättebra om någon kunde hjälpa mig med detta. Potentiellt hjälper personen mig ur en lång tid av huvudbry. Annars har jag helt enkelt uteslutit ett fel.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
http://www.blocket.se/gavleborg/Link_g4 ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Ja det vore nice.
Saken är den att får jag bara det jag har att fungera är jag fullt nöjd skulle jag tro..
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Då så. Ikväll var tanken att jag skulle löda in kontakten till original LMM. Då det var rätt kallt. Mindre än +4, räckte inte effekten i min lödkolv till att värma kablarna. Därför blev det istället byte av spridare och chip till original.
Nästa steg är att se till att original LMM går att förena med ett turbo-inlopp på 2.75". Sen ska tanken tömmas och 98 oktan ska i för att se om bilen gårmbättre.
Mer kommer...
Nästa steg är att se till att original LMM går att förena med ett turbo-inlopp på 2.75". Sen ska tanken tömmas och 98 oktan ska i för att se om bilen gårmbättre.
Mer kommer...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Ikväll började jag bygga den nya j-stöveln. Kommer kona ut från 2,75" till 3". Kom fram till att det vart lättare att bygga en ny än att bygga runt originalen. Tyvärr tog den rostfria tråden slut i svetsen..
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Finns tydligen inte en kotte som säljer rostfri tråd på mindre än 15 kg rullar i den här stan (Örnsköldsvik). Kanske får en liten rulle på lördagkväll...
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Om du har swedol i närheten finns det på 5Kg rullar enligt nedan:
------------------------------------------
ROSTFRI SVETSTRÅD 316 LSI
Svetstråd på MIG-spolar för austenitiska och syrafasta stålkvaliter motsvarande SS 2343-SS2353. AWS A5.9 ER 316LSI.
Art.nr Tråd diam. Vikt rulle Pris
VT-74733 0.6 mm 5 kg 1185,00 st
VT-74734 0.8 mm 5 kg 1145,00 st
--------------------------------------------
------------------------------------------
ROSTFRI SVETSTRÅD 316 LSI
Svetstråd på MIG-spolar för austenitiska och syrafasta stålkvaliter motsvarande SS 2343-SS2353. AWS A5.9 ER 316LSI.
Art.nr Tråd diam. Vikt rulle Pris
VT-74733 0.6 mm 5 kg 1185,00 st
VT-74734 0.8 mm 5 kg 1145,00 st
--------------------------------------------
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Fick levererat en rulle svetstråd igår. Idag dyngde jag ihop ett rör. Snart dags att prova om bilen går med originalsakerna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Då va en ny j-boot svetsad i syrafast. Det blev inte snyggt. Fokus låg på tid och att allt skulle bli tätt samt passa yta större ombyggnation.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
bra gjort där 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Bra å bra... Gjorde den på en eftermidag 

-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Ja vad kan man säga. Bygget går frammåt och jag hoppas kunna teststarta med original setup i helgen för att på så vis helt utesluta min motor-setup som potentiell felkälla.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Jag håller tummarna för dig, så du äntligen får löst dina problem!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!
Tack
Vart klar med byggnationerna och tömde tanken. Bytte slangen mellan pump och tank som såg lite sliten ut faktiskt. Fyllde på med 98 oktan. När all e85 lämnat slangarna och bilen smått började hosta till, var batteriet (som är lite dåligt) i princip slut på. Satte in min c-tek så ikväll kanske den startar.
Jag har dock en fundering. Bör man ta bort förkopplingsmotstånden när man kör med originalspridarna eller spelar det ingen större roll?
Kom på att jag glömt detta nämligen...
Vart klar med byggnationerna och tömde tanken. Bytte slangen mellan pump och tank som såg lite sliten ut faktiskt. Fyllde på med 98 oktan. När all e85 lämnat slangarna och bilen smått började hosta till, var batteriet (som är lite dåligt) i princip slut på. Satte in min c-tek så ikväll kanske den startar.
Jag har dock en fundering. Bör man ta bort förkopplingsmotstånden när man kör med originalspridarna eller spelar det ingen större roll?
Kom på att jag glömt detta nämligen...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users