944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Back to basics

#166 Post by gurra »

Jag tänker mig ett komplett kitt med:
* Link G4 Atom
* Helt ny kabelmatta till motorn med nya kontakter för alla spridare, givare osv.
* Waste spark tändning (bort med den gamla skräpiga fördelaren = mer effekt och renare motorgång)
* Nödvändiga givare
* Instruktioner för att montera i Porsche 944
* Grundmapp

För ett rabatterat paketpris om ca 18500kr. Mycket pengar, men man får extremt mycket för pengarna!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?

#167 Post by newkie »

Det priset vart lite i överkant för mig det :)

Hur som haver. Jag har läst på lite om HFM5. Det verkar vara en ganska känslig MAF-mätare. I alla fall om man ska tro sidan nedanför och en massa forum där folk söker att ersätta själva mätdelen.

http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en kille som inte är någon älskare av mätaren. Han skriver dock någon som är intressant för mig.
What goes wrong then?

Two things; either degradation over a time period measured in months, years or picoseconds, or secondly, sudden complete failure. Gradual wear is typically indicated by a lack of midrange power in the 3000-4000 range (give or take)*. Total failure can happen at any time and is symptomised by the car starting but then refusing to rev over 1000rpm before dying.
Min bil går som ett arsell i detta område och till och med ett större område. Problemen började dessutom förra året och har blivit värre till i år. I år uppstod tomgångsproblem också.

Det totala fel han pratar om i slutet på citatet var troligen det som jag upplevde med förra exemplaret av mätaren samt det Hårdrockarn upplevde nyligen med sin mätare.

Jag söker fortfarande hjälp med att testa min mätare. Skulle vara jättebra om någon kunde hjälpa mig med detta. Potentiellt hjälper personen mig ur en lång tid av huvudbry. Annars har jag helt enkelt uteslutit ett fel.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#168 Post by DLS »

http://www.blocket.se/gavleborg/Link_g4 ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#169 Post by newkie »


Ja det vore nice.

Saken är den att får jag bara det jag har att fungera är jag fullt nöjd skulle jag tro..

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#170 Post by newkie »

Då så. Ikväll var tanken att jag skulle löda in kontakten till original LMM. Då det var rätt kallt. Mindre än +4, räckte inte effekten i min lödkolv till att värma kablarna. Därför blev det istället byte av spridare och chip till original.

Nästa steg är att se till att original LMM går att förena med ett turbo-inlopp på 2.75". Sen ska tanken tömmas och 98 oktan ska i för att se om bilen gårmbättre.

Mer kommer...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#171 Post by newkie »

Ikväll började jag bygga den nya j-stöveln. Kommer kona ut från 2,75" till 3". Kom fram till att det vart lättare att bygga en ny än att bygga runt originalen. Tyvärr tog den rostfria tråden slut i svetsen..

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#172 Post by newkie »

Finns tydligen inte en kotte som säljer rostfri tråd på mindre än 15 kg rullar i den här stan (Örnsköldsvik). Kanske får en liten rulle på lördagkväll...

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#173 Post by Wiklundh »

Om du har swedol i närheten finns det på 5Kg rullar enligt nedan:

------------------------------------------
ROSTFRI SVETSTRÅD 316 LSI
Svetstråd på MIG-spolar för austenitiska och syrafasta stålkvaliter motsvarande SS 2343-SS2353. AWS A5.9 ER 316LSI.

Art.nr Tråd diam. Vikt rulle Pris
VT-74733 0.6 mm 5 kg 1185,00 st
VT-74734 0.8 mm 5 kg 1145,00 st
--------------------------------------------
Michael Wiklundh
PCS 11873

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#174 Post by newkie »

Fick levererat en rulle svetstråd igår. Idag dyngde jag ihop ett rör. Snart dags att prova om bilen går med originalsakerna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#175 Post by newkie »

Då va en ny j-boot svetsad i syrafast. Det blev inte snyggt. Fokus låg på tid och att allt skulle bli tätt samt passa yta större ombyggnation.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#176 Post by DLS »

bra gjort där :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#177 Post by newkie »

Bra å bra... Gjorde den på en eftermidag :-)

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#178 Post by newkie »

Ja vad kan man säga. Bygget går frammåt och jag hoppas kunna teststarta med original setup i helgen för att på så vis helt utesluta min motor-setup som potentiell felkälla.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#179 Post by emm »

Jag håller tummarna för dig, så du äntligen får löst dina problem!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Nya rön?!

#180 Post by newkie »

Tack

Vart klar med byggnationerna och tömde tanken. Bytte slangen mellan pump och tank som såg lite sliten ut faktiskt. Fyllde på med 98 oktan. När all e85 lämnat slangarna och bilen smått började hosta till, var batteriet (som är lite dåligt) i princip slut på. Satte in min c-tek så ikväll kanske den startar.

Jag har dock en fundering. Bör man ta bort förkopplingsmotstånden när man kör med originalspridarna eller spelar det ingen större roll?

Kom på att jag glömt detta nämligen...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users