Designa egna dekaler
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Jag tycker helt enkelt att det hör till god sed att man åtminstone frågar om det är ok, för likheterna är slående, det är så satans enkelt att fråga, att man sedan trycker upp dom i några enstaka exemplar spelar ju mindre roll.
Kommer ihåg när någon sålde kepsar på ebay med denna loggan på, och hade jag ritat den hade jag blivit helt vansinnig, vilket jag dessutom tror att broberg blev.
Kommer ihåg när någon sålde kepsar på ebay med denna loggan på, och hade jag ritat den hade jag blivit helt vansinnig, vilket jag dessutom tror att broberg blev.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Nu är inte M-Nilssons dekal "slående lik", men om vi säger att den är det så har han nog ett hundratal företag att höra av sig till för att fråga om det är ok om han också gör en siluett på en 944/968 och använder till sin dekal. Porsche har själva använt siluetter av 944/968 på diverse broschyrer så de bör man i så fall verkligen höra av sig till och fråga!emm wrote:Jag tycker helt enkelt att det hör till god sed att man åtminstone frågar om det är ok, för likheterna är slående, det är så satans enkelt att fråga, att man sedan trycker upp dom i några enstaka exemplar spelar ju mindre roll.
Kommer ihåg när någon sålde kepsar på ebay med denna loggan på, och hade jag ritat den hade jag blivit helt vansinnig, vilket jag dessutom tror att broberg blev.
Skriver det igen ... så unik är varken 944-loggan eller M-Nilssons dekal att någon behöver fråga någon om lov.
Om man KOPIERAR någon annans verk är det en helt annan sak, vilket det var fråga om när det gäller kepsarna på Ebay. Det är olagligt, men som sagt, det är en helt annan sak. Stor skillnad!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Vi har olika tankegångar om detta helt klart, i detta fallet är det nog inte många som bryr sig, framför allt eftersom det rör sig, som jag skrev tidigare om ett litet antal klistermärken.Maxx wrote:Nu är inte M-Nilssons dekal "slående lik", men om vi säger att den är det så har han nog ett hundratal företag att höra av sig till för att fråga om det är ok om han också gör en siluett på en 944/968 och använder till sin dekal. Porsche har själva använt siluetter av 944/968 på diverse broschyrer så de bör man i så fall verkligen höra av sig till och fråga!emm wrote:Jag tycker helt enkelt att det hör till god sed att man åtminstone frågar om det är ok, för likheterna är slående, det är så satans enkelt att fråga, att man sedan trycker upp dom i några enstaka exemplar spelar ju mindre roll.
Kommer ihåg när någon sålde kepsar på ebay med denna loggan på, och hade jag ritat den hade jag blivit helt vansinnig, vilket jag dessutom tror att broberg blev.
Skriver det igen ... så unik är varken 944-loggan eller M-Nilssons dekal att någon behöver fråga någon om lov.
Om man KOPIERAR någon annans verk är det en helt annan sak, vilket det var fråga om när det gäller kepsarna på Ebay. Det är olagligt, men som sagt, det är en helt annan sak. Stor skillnad!
Ledsen för Off-Topic ämnet jag skapade.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Har inte hört några klagomål när andra på forumet gjort egna
versioner av 944-loggan, som i mina ögon är bra mycket mer
lik, trots att det är en 968 som stått modell:

Följande logga är mer lik den TS har gjort, den används av
Rennlist.com på sitt forum:

Denna hittade jag på nätet:

Som Maxx säger så ha Porsche använt liknade logotyper till flera
Porschemodeller, tex. 918

Eller varför inte en Cayenne:

Boxter:

Så vem som "kopierar" vem är svårt att säga, men i detta fall är det
solklart, logotyperna är snarlika, ingen kopia!
/ Erol
versioner av 944-loggan, som i mina ögon är bra mycket mer
lik, trots att det är en 968 som stått modell:

Följande logga är mer lik den TS har gjort, den används av
Rennlist.com på sitt forum:

Denna hittade jag på nätet:

Som Maxx säger så ha Porsche använt liknade logotyper till flera
Porschemodeller, tex. 918

Eller varför inte en Cayenne:

Boxter:

Så vem som "kopierar" vem är svårt att säga, men i detta fall är det
solklart, logotyperna är snarlika, ingen kopia!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 81
- Joined: 2008-04-15 20:49:03
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Var inte ursprunget en logga för Turbo-Cupen för länge sedan? Eller jag kanske minns fel...?
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Oj vilken debatt det blev nu då
Vill tillägga att man ju faktiskt kan beställa 944sverige loggan på dekaltrim och då utan att fråga någon.

Vill tillägga att man ju faktiskt kan beställa 944sverige loggan på dekaltrim och då utan att fråga någon.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Är det nån logga som är unik så är det denna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Nä, det är den inte ... Du får nog allt ta och fråga varje femåring i Sverige om lov först innan du gör dekaler av den där.M-Nilsson wrote:Är det nån logga som är unik så är det denna.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
...och verenda utställare på VallåkraträffenMaxx wrote:Nä, det är den inte ... Du får nog allt ta och fråga varje femåring i Sverige om lov först innan du gör dekaler av den där.M-Nilsson wrote:Är det nån logga som är unik så är det denna.

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Haha...... ja det ser väl alla att detdär är en Volvo 740.Pehr Johnsson wrote:...och verenda utställare på VallåkraträffenMaxx wrote: Nä, det är den inte ... Du får nog allt ta och fråga varje femåring i Sverige om lov först innan du gör dekaler av den där.

Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Freddan:
Ja självklart är det, jag gick precis som Volvo efter en skokartong när jag gjorde designen!

Ja självklart är det, jag gick precis som Volvo efter en skokartong när jag gjorde designen!


944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Ja en serieproduktion av hela 2 st i mitt fallemm wrote:Maxx wrote:


944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Ledsen att jag drar upp en gammal tråd.
Men tänkte redogöra lite.
1. Det är jag som har ritat loggan.
2. Rättigheterna är mina men 944 Sverige har min fulla tillåtelse att använda loggan fritt för sidans/forumets fördel (dock ska väl tilläggas att loggan får inte användas för att tjäna pengar då fonternas licens förbjuder det.)
3. Loggan är som sagt grundad på 944 Turbons snygga former, inte baserad på någon existerande logotyp.
4. Loggan är inte godkänd av Porsche men de kan heller inte säga emot då den inte gör intrång på deras varumärke (i.e vi använder inte korrekt typsnitt eller använder "Porsche"-namnet i loggan).
5. Loggan som M-Nilsson har gjort ser jag inte som en kopia alls, så kör på bara!
Ha de! // Broberg
Men tänkte redogöra lite.
1. Det är jag som har ritat loggan.
2. Rättigheterna är mina men 944 Sverige har min fulla tillåtelse att använda loggan fritt för sidans/forumets fördel (dock ska väl tilläggas att loggan får inte användas för att tjäna pengar då fonternas licens förbjuder det.)
3. Loggan är som sagt grundad på 944 Turbons snygga former, inte baserad på någon existerande logotyp.
4. Loggan är inte godkänd av Porsche men de kan heller inte säga emot då den inte gör intrång på deras varumärke (i.e vi använder inte korrekt typsnitt eller använder "Porsche"-namnet i loggan).
5. Loggan som M-Nilsson har gjort ser jag inte som en kopia alls, så kör på bara!
Ha de! // Broberg
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Designa egna dekaler
Snyggt svarat Broberg.!!!!broberg wrote:Ledsen att jag drar upp en gammal tråd.
Men tänkte redogöra lite.
1. Det är jag som har ritat loggan.
2. Rättigheterna är mina men 944 Sverige har min fulla tillåtelse att använda loggan fritt för sidans/forumets fördel (dock ska väl tilläggas att loggan får inte användas för att tjäna pengar då fonternas licens förbjuder det.)
3. Loggan är som sagt grundad på 944 Turbons snygga former, inte baserad på någon existerande logotyp.
4. Loggan är inte godkänd av Porsche men de kan heller inte säga emot då den inte gör intrång på deras varumärke (i.e vi använder inte korrekt typsnitt eller använder "Porsche"-namnet i loggan).
5. Loggan som M-Nilsson har gjort ser jag inte som en kopia alls, så kör på bara!
Ha de! // Broberg
Jag bör väll känna mig mycket ansvarig för plagiat då nästan alla av dekaltrimms Porsche dekaler kommer från min dator.
Se den gammla länken här. : forum/viewtopic.php?t=9853" onclick="window.open(this.href);return false;
Bosse
Ps: Alla dekaler som finns i länken ovan finns på min dator, i stort färdiga för att gå till vinylskäraren.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
Who is online
Users browsing this forum: No registered users