951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#91 Post by Björn Nilsson »

Blir ju tårögd av alla hjälpsamma personer :mrgreen:

:#cheers: till er alla :)

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#92 Post by DLS »

Annars har du ju peter sanden i gbg :)

Är faktiskt imponerad över att din packning hållt så länge som den gjort med ditt laddtryck, du borde haft rätt höga cylindertryck redan.

angående packning så finns det 2 olika skolor, endera o-ringar ihop med original packning eller stålpackning men då krävs det helt plana ytor på både topp o block.

sen tvistas det mycke om du behöver byta pinnbultarna eller inte, en del säger att det funkar bra med dom gamla o en del säger att det måste vara arp eller raceware för att inte få läckage.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#93 Post by mats ivarson »

Blev nog ett litet missförstånd, jag minns att det är något med packningens tjocklek men ej exakt vad det var. Något med 1.1 vs 1.4mm tjocklek, men vilken det är av dessa minns jag ej. Dock är den av standardtyp och den har ändå hållt väldigt länge.

MLS kör jag på min Volvo och det fungerar bra, men då krävs det fina ytor som du skriver. Har dock ej själv erfarenhet av exakt hur bra det måste vara? Jag vet många som bara bytt till MLS och det har fungerat.

Vet inte exakt hur Björn tänker, men det kan inte skruvas med bilen där den står nu så om den tas hem till Skåne för demontering / reparation eller om den blir kvar här i området vet jag ej. Jag har BE körkort och kan ordna transport inom 10 mil. Peter Sandén lät som ett bra alternativ tyckte jag.

Mats
www.boost242.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#94 Post by Björn Nilsson »

Ok, jag trodde den kunde stå hos dig Mats men det fixar vi ändå. Sanden kan vara en lösning.

Gällande packningar, om jag väljer en för kraftig packning så finns väl risken att något annat går sönder som kostar långt mycket mer än packningen? :roll: Då är det bättre att backa av på effekten och ha en hållbar motor.

Vilka tillverkare är att föredra? Cometics? Fler?

DLS: vad använder du?

Har inte tänkt mig att öka laddtrycket utan gärna kunna sänka det lite nu med E85.

Men Mats är ju laddtrycksberoende :mrgreen: :#944burn:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#95 Post by mats ivarson »

Jag hade personligen inte använt topplockspackningen som en säkerhetsventil, och det tror jag inte man kan göra med framgång heller. Enda möjliga lösningen är när man kör pyramidringar och fräser spår ut på sidan av blocket alá BMW F1 turbo från 80talet.

Cometics är den enda jag känner till som gör MLS. De brukar fungera riktigt bra.

Jag resonerar som så att jag gör ordning mappen och laddtrycksstyrningen för 1.8 (på höga varvtal, 1.6 under ca 5500rpm) och så kan du själv styra det med laddtrycksvredet framöver.
Den blev rätt arg på tvåans växel med det laddtrycket och E85! Riktigt roande faktiskt! :twisted:

I min 242 hade jag en "Porschedödarknapp" som kortslöt in +5V på laddtrycksstyrningsingången, dvs man kunde ställa laddet på vredet som vanligt, men kunde också snabbt köra override via knappen på ratten och få max. Och det var verkligen max! Men jag hade disciplin och använde det rätt sällan, livslängden på allt i och runt motorn kändes begränsat i det läget. :wink:

Här behövdes den dock när Qvarnis rattade R8 V10 på Anderstorp. (Ca en minut in i filmen, på följande raka passerades Audin relativt lätt :mrgreen: )
http://www.youtube.com/watch?v=cd4VyFSWmmg

Mats
www.boost242.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#96 Post by Björn Nilsson »

Haha, ja du har dock bevisat att det fungerar med höga tryck som de flesta har sagt att det inte fungerar :mrgreen:

Men måste vi inte plana både block och topp för att kunna köra MLS?

Har pratat med Sanden nu och kan ta bilen men det är massor före i kön...typ 18 maj kunde han ta itu med den :cry:

Attans att jag inte har ett garage som jag kan vara i :evil:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#97 Post by Björn Nilsson »

Jag åker å hämtar bilen och kör ner den till mitt eget garage. Så kan toppen plockas av så fort som möjligt och planas. Det blir MLS packning efter samtal med Mats.

No pain no gain :#944burn:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 951-90

#98 Post by Eddie Varvstopp »

Björn Nilsson wrote:Jag åker å hämtar bilen och kör ner den till mitt eget garage. Så kan toppen plockas av så fort som möjligt och planas. Det blir MLS packning efter samtal med Mats.

No pain no gain :#944burn:

/Björn
Surt att kuska ner bilen men kanske den bästa lösningen. Tips: kolla med Erland Cox på http://topplocksverkstan.se/" onclick="window.open(this.href);return false; om du skall ha den planad och kollad.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#99 Post by mats ivarson »

Efter att ha läst en hel del av Erland Cox på Sävarturbo så känns det som en vettig kille.
www.boost242.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#100 Post by Björn Nilsson »

mats ivarson wrote:Efter att ha läst en hel del av Erland Cox på Sävarturbo så känns det som en vettig kille.
Mats, hur vet jag vilken tjocklek på MLS-packningen jag ska välja? Hur mycket material i mm tas från toppen när den planas?

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#101 Post by DLS »

Björn Nilsson wrote:Ok, jag trodde den kunde stå hos dig Mats men det fixar vi ändå. Sanden kan vara en lösning.

Gällande packningar, om jag väljer en för kraftig packning så finns väl risken att något annat går sönder som kostar långt mycket mer än packningen? :roll: Då är det bättre att backa av på effekten och ha en hållbar motor.

Vilka tillverkare är att föredra? Cometics? Fler?

DLS: vad använder du?

Har inte tänkt mig att öka laddtrycket utan gärna kunna sänka det lite nu med E85.

Men Mats är ju laddtrycksberoende :mrgreen: :#944burn:

/Björn

Jag kör med o-rings spår i blocket o original packning men jag har också haft problem med att den trycker ur sig vatten o det redan vid 1,2 bar, hoppas på att få ordning på det i år.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#102 Post by mats ivarson »

Björn Nilsson wrote:
mats ivarson wrote:Efter att ha läst en hel del av Erland Cox på Sävarturbo så känns det som en vettig kille.
Mats, hur vet jag vilken tjocklek på MLS-packningen jag ska välja? Hur mycket material i mm tas från toppen när den planas?

/Björn
I normala fall så är det runt 0.1mm eller liknande som planas bort, men det kan du inte hundra veta innan de tittat på den.
Vad är standard tjocklek och vilka tjocklekar finns det att välja på?
Tjockare packning = lägre komp = lägre topptryck = lägre belastning på motorn. Men samtidigt så ökar kraften på packningen linjärt med hur tjock den är så det är en balansgång. Runt 1.5mm tjock brukar ej vara några problem, men 3mm tjock kan vara problem. Det sistnämnda används nästan bara när man skall kompressionssänka rejält från sugmotorkomp till turbokomp, tex på en BMW M3 S50 maskin med standard motor i övrigt.

Mats
www.boost242.se

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#103 Post by mats ivarson »

DLS wrote:Jag kör med o-rings spår i blocket o original packning men jag har också haft problem med att den trycker ur sig vatten o det redan vid 1,2 bar, hoppas på att få ordning på det i år.
Är de svåra att få täta dessa maskiner? Har kört både o-ringat och MLS packning på Volvo rödmotor och ej haft problem med detta. Däremot trycker de en standardpackning relativt lätt, vilket skulle kunna bero på att topplocket ej är så stöddigt i planet mot blocket. När Kent Karlsson nu gör 16V topplock så har han lämnat in alla på en andra omgång härdning och de blir väsentligt mycket hårdare av den behandlingen. Från ett ganska mjukt utgångsläge.

Mats
www.boost242.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#104 Post by DLS »

problemet ligger inte bara i toppen utan i blocket o fodrena som rör sig vid högre tryck.
då är 3l blocket bättre där fodrena sitter ihop 2 o 2.
Sen har toppen problem med luftfickor som gör att det blir punktkokning.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951-90

#105 Post by Corleone »

En MLS packning bör föregås av en planing av både topp och block och med en finare yta tex den man använder för diesel toppar. Packningen ska sedan tas isär genom att man borrar ur nitarna. Vid montering bör man limma packningen med Loctite packningsklister på spray, häng upp packningen och spraya på alla sidor och rikligt, låt torka och sedan en omgång till, låt torka till lite, montera sedan.

Angående mappning så var säker på att din "tuner" vet hur man mappar E85 och har erfarenhet av detta. Cylinder tryck är betydligt högre men ger oxå effekt dock bör man jämna ut det (läs vrid) där vridmomentet peakar genom att börja backa av/plana ut tändning innan och under, sedan efter när vridet dyker kan du lägga på desto mer tändning. Bränsle kan oxå vara lite fetare just runt vrid max för att sedan magra ut igen. Tänk på att laddtryck inte är synonymt med effekt. Din bil kommer att bli snabbare med rätt tändning och lägre laddtryck. Som jag berättat tidigare så gav min 500 hk på 1 bar E85. Höga laddtryck=hjulspinn+värme+mottryck+risk för farliga peakcylindertryck, stötkokning och många negativa saker.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]