Så

/Björn
Surt att kuska ner bilen men kanske den bästa lösningen. Tips: kolla med Erland Cox på http://topplocksverkstan.se/" onclick="window.open(this.href);return false; om du skall ha den planad och kollad.Björn Nilsson wrote:Jag åker å hämtar bilen och kör ner den till mitt eget garage. Så kan toppen plockas av så fort som möjligt och planas. Det blir MLS packning efter samtal med Mats.
No pain no gain![]()
/Björn
Mats, hur vet jag vilken tjocklek på MLS-packningen jag ska välja? Hur mycket material i mm tas från toppen när den planas?mats ivarson wrote:Efter att ha läst en hel del av Erland Cox på Sävarturbo så känns det som en vettig kille.
Björn Nilsson wrote:Ok, jag trodde den kunde stå hos dig Mats men det fixar vi ändå. Sanden kan vara en lösning.
Gällande packningar, om jag väljer en för kraftig packning så finns väl risken att något annat går sönder som kostar långt mycket mer än packningen?Då är det bättre att backa av på effekten och ha en hållbar motor.
Vilka tillverkare är att föredra? Cometics? Fler?
DLS: vad använder du?
Har inte tänkt mig att öka laddtrycket utan gärna kunna sänka det lite nu med E85.
Men Mats är ju laddtrycksberoende![]()
![]()
/Björn
I normala fall så är det runt 0.1mm eller liknande som planas bort, men det kan du inte hundra veta innan de tittat på den.Björn Nilsson wrote:Mats, hur vet jag vilken tjocklek på MLS-packningen jag ska välja? Hur mycket material i mm tas från toppen när den planas?mats ivarson wrote:Efter att ha läst en hel del av Erland Cox på Sävarturbo så känns det som en vettig kille.
/Björn
Är de svåra att få täta dessa maskiner? Har kört både o-ringat och MLS packning på Volvo rödmotor och ej haft problem med detta. Däremot trycker de en standardpackning relativt lätt, vilket skulle kunna bero på att topplocket ej är så stöddigt i planet mot blocket. När Kent Karlsson nu gör 16V topplock så har han lämnat in alla på en andra omgång härdning och de blir väsentligt mycket hårdare av den behandlingen. Från ett ganska mjukt utgångsläge.DLS wrote:Jag kör med o-rings spår i blocket o original packning men jag har också haft problem med att den trycker ur sig vatten o det redan vid 1,2 bar, hoppas på att få ordning på det i år.
Users browsing this forum: Google [Bot]