"Döper nu om rubrik" då bilen startar och det blir byte av bensinfilter.
Hade nu tänkt ta en av de första rundorna sedan avställningen..och så startar den inte! Har haft igång den 2 gr under vintern utan problem och i fredags också när jag körde. Då var det inga som helst problem och jag har innan avställningen heller inte haft några liknande problem...förutom en gr när jag fick byta fördelaren.
Motorn försöker dra igång men vill inte starta, gjorde två försök men avvaktar nu. Vad kan det vara? Mycket antar jag
Last edited by M-Nilsson on 2011-04-05 20:33:02, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Under avställningen har bilen stått på plan yta och nu har den stått på en något sluttande yta så soppan visar mer än vad det är, kan det ha något med detta att göra? Nej? Jag kommer liksom inte på någon anledning och konstigt eftersom den har gått så bra innan! Inget kul detta...jag som hade tänkt åka ut i fina vädret!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Ska imorn hämta ett bensinfilter men aldrig bytt filter på varken Porschen eller annan bil, men det är inga konstigheter eller? Nått jag bör tänka på? Som jag har förstått kan det sitta HÅRT, men det återstår att se. Men kom gärna med åsikter då det blir mitt första byte, försök till byte mao.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Jag vill gärna hitta mina rörnycklar innan man börjar med detta.
Har också märkt på de två 924 att de hade olika gäng i bensinfiltret.
I mitt fall sitter det en mässingsadapter mellan filtret och K-jet slanganslutningen. Denna adapter har jag fått flytta över till det nya filtret och är det då inte rätt gänga där blir det svårt.
Om detta är udda eller vanligt har jag ingen kol på.
Filtret skall monteras i rätt riktning och man vill inte ha in skit under tiden
Bytte filter för ca 3 veckor sen och det var första gången för mig också! Inga konstigheter,följ bara instruktionen från clarks garage. Filtret kan sitta benhårt, tog mig några timmar, lite ömma knogar och en en del kraft men det går. Se till att ha två 19 mm nycklar och en 17 mm och spruta gärna lite rostlösande på gängorna om det var längesen sen det byttes.
Vill man reducera eventuellt bensintapp så kan du dra ut säkringen för bensinpumpen och starta motorn och låta den gå tills motorn får soppatorsk. Men använd även slangklämma sen! Vid montering kan du ta lite pasta på gängorna så den lossnar lättare nästa gång du behöver byta.
dash81 wrote:Bytte filter för ca 3 veckor sen och det var första gången för mig också! Inga konstigheter,följ bara instruktionen från clarks garage. Filtret kan sitta benhårt, tog mig några timmar, lite ömma knogar och en en del kraft men det går. Se till att ha två 19 mm nycklar och en 17 mm och spruta gärna lite rostlösande på gängorna om det var längesen sen det byttes.
Vill man reducera eventuellt bensintapp så kan du dra ut säkringen för bensinpumpen och starta motorn och låta den gå tills motorn får soppatorsk. Men använd även slangklämma sen! Vid montering kan du ta lite pasta på gängorna så den lossnar lättare nästa gång du behöver byta.
Okej, tack för tipsen..får bli att prova detta i veckan då Har ännu inte så bra koll på hur filtret sitter placerat..men har för mig jag sett det när jag haft bort högerhjulet nån gång? Men man kommer väl lättast åt det underifrån antar jag? Ska ta en titt på clarks garage!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Men det går väl inte lossa/byta det via hjulvägen eller? Hade ju vart rätt praktiskt i stället krypa in under och härja
Det är tur man tränar, man har lärt sig att vissa saker sitter som fastsvetsade när de ska lossas..igår när jag bytte motoroljan höll jag säkert på en 30 min med att bara försöka lossa oljefiltret, med handkraft! Det satt!
Återkommer om jag stöter på problem, blir nog ett byte i helgen!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Men det går väl inte lossa/byta det via hjulvägen eller? Hade ju vart rätt praktiskt i stället krypa in under och härja
Det är tur man tränar, man har lärt sig att vissa saker sitter som fastsvetsade när de ska lossas..igår när jag bytte motoroljan höll jag säkert på en 30 min med att bara försöka lossa oljefiltret, med handkraft! Det satt!
Återkommer om jag stöter på problem, blir nog ett byte i helgen!
glid in på en OKQ8 du och gör det underifrån... om den inte går.. Gör det underifrån iaf..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup