Kan inte stoppa startmotorn - men larmet var oskyldigt
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Kan inte stoppa startmotorn - men larmet var oskyldigt
Jag har bilen stående i ett garage med dygnsparkering så jag måste flytta den fem dagar i veckan, annars får jag böter. Eftersom jag har den enda 30 år gamla porschen i garaget är förstås vakterna extra noga med att kolla mig. I natt var jag ner sent som tusan och skulle flytta bilen efter att den stått sedan i fredags när helvetet bröt ut. Vred på nyckeln, bränslepumpen pumpade upp trycket i systemet, vred igång startmotorn och för en halv sekund verkade allt normalt men precis när motorn skulle starta började alla lampor fladdra och startmotorn stod och raspade runt med ett osunt ljud av kuggar som inte grep in i kuggar. Jag vred av startnyckeln men startmotorn fortsatte att gå. Låste rattlåset, drog ut nyckel, tryckte på några knappar och tittade snabbt under instrumentpanelen för att se om jag kunde hitta någon uppenbar tjuvkoppling men raspandet bara fortsatte och diverse lampor på panelen lyste med fladdrande sken. För ett ögonblick trodde jag det var bränslepumpen som höll på att bryta ihop så jag kollade under bilen om det fanns en pöl med bensin. Men så fick jag äntligen upp motorhuven och kopplade ur batteriet. Varje gång jag försökte koppla in batteriet igen flög gnistor och startmotorn gick igång. Jag fick flytta bilen med handkraft till en annan parkeringsruta och lämna den med batteriet urkopplat.
Varför kan jag inte stänga av strömmen med tändningslåset? Kan det vara startreläet som spökar? Eller något annat relä? Eller något fel i själva låset? Eller ska jag leta kortslutningar i motorrummet? Att inte kunna bryta strömmen med tändningslåset känns ju allvarligt. Sedan är det felet med startmotorn. Den går ju runt men drar inte runt motorn. Behöver man byta startmotor eller är den någon koppling mellan startmotor och motor som har lagt av? Tyvärr vet jag inget om startmotorer och hur de egentligen fungerar.
Alla tips mottages med största tacksamhet.
PS Jag har en 924 n.a. från 1980
Varför kan jag inte stänga av strömmen med tändningslåset? Kan det vara startreläet som spökar? Eller något annat relä? Eller något fel i själva låset? Eller ska jag leta kortslutningar i motorrummet? Att inte kunna bryta strömmen med tändningslåset känns ju allvarligt. Sedan är det felet med startmotorn. Den går ju runt men drar inte runt motorn. Behöver man byta startmotor eller är den någon koppling mellan startmotor och motor som har lagt av? Tyvärr vet jag inget om startmotorer och hur de egentligen fungerar.
Alla tips mottages med största tacksamhet.
PS Jag har en 924 n.a. från 1980
Last edited by micmac on 2011-07-25 16:25:10, edited 2 times in total.
924 na 1980
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Jag gissar att strömbrytare till tändningslåset har gått sönder. Det skulle kunna förklara samtliga dina symtom.
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/I ... 821F5.aspx
EDIT: Går din bränslepump alltid när du har tändningen på?
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/I ... 821F5.aspx
EDIT: Går din bränslepump alltid när du har tändningen på?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Kan också vara huvudkontakten i startmotorn som bränt fast. Du kan ju kontrollera detta genom att koppla bort den klena ledningen som ger solenoiden (startrelät) spänning #50. Det kan också finnas en till klen ledning på startmotorn, men koppla bort bägge två så behöver du inte fundera på vilken ledning du skall koppla bort. Går startmotorn igång nu när du kopplar på batteriet utan dessa ledningar så var det "startmotorn"
När jag skriver klena ledningar är dessa max 4mm2, dvs jag menar inte de grova batterikablarna
När jag skriver klena ledningar är dessa max 4mm2, dvs jag menar inte de grova batterikablarna

- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Johnny wrote:Kan också vara huvudkontakten i startmotorn som bränt fast.
Det förklarar startmotorns betende men inte lampornas. För att få lamporna att lysa med fladdrande sken samtidigt ska även någonting annat gått sönder samtidigt vilket givetvis är fullt möjligt men mindre sannorlikt.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Det var därför jag tipsade om detta och även gav ett råd om att eventuellt kunna utesluta det som är mindre sannolika.Mattias 924 wrote:Johnny wrote:Kan också vara huvudkontakten i startmotorn som bränt fast.
Det förklarar startmotorns betende men inte lampornas. För att få lamporna att lysa med fladdrande sken samtidigt ska även någonting annat gått sönder samtidigt vilket givetvis är fullt möjligt men mindre sannorlikt.
Om huvudkontakten är tillslagen av någon anledning, fastbränd, trasig eller kärvande returfjäder mm så kan en hel del förbrukare i bilen få spänning bakvägen genom solenoidens spole via anslutning 15. Även startmotorn snurrar och tar ström vilket kan medföra växelvis spänningsfall beroende på hur bra eller dålig huvudkontakten ligger sluten. Så, effekten kan bli att lampor blinkar och andra konstigheter. Mindre troligt är detta om startmotorn har endast anslutning 30.
Nu påstår jag inte att det är detta som är felet på "micmac" Porsche, bara ett tips på trådskaparens önskemål. Tipset på tändninglås var ju redan nämt

-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Tusen tack för informationen! Jag har beställt delen till tändlåset och en dublett från rmeuropean. Hoppas det ska gå snabbt. Vilken sagolik tur om jag bara behöver byta den! Sen kan det ju vara som Johnny säger också. Jg får försöka kontrollera det. Bra tips det med
Är det svårt att byta tändlåsdelen? Måste man ta bort ratten eller delar av panelen? Jag har dåliga erfarenheter av att ta bort paneler i andra sammanhang så en sån sak får mig att fundera på att låta bärga bilen till en verkstad om det blir aktuellt.
Ja, just det - som svar på din fråga, Mattias - jag tror att bränslepumpen startar direkt när jag slår på tändningen. Det blir ett virrande ljus i 1-2 sekunder som jag har tolkat som att bränslepumpen fyller upp bränsleackumulatorn så att jag har rätt tryck när jag ska starta motorn.
Är det svårt att byta tändlåsdelen? Måste man ta bort ratten eller delar av panelen? Jag har dåliga erfarenheter av att ta bort paneler i andra sammanhang så en sån sak får mig att fundera på att låta bärga bilen till en verkstad om det blir aktuellt.
Ja, just det - som svar på din fråga, Mattias - jag tror att bränslepumpen startar direkt när jag slår på tändningen. Det blir ett virrande ljus i 1-2 sekunder som jag har tolkat som att bränslepumpen fyller upp bränsleackumulatorn så att jag har rätt tryck när jag ska starta motorn.
924 na 1980
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
För att koppla ur startmotorn och testa räcker det väl med att dra i sär det "gul-pilade" skarvstycket på bilden?Johnny wrote:Om huvudkontakten är tillslagen av någon anledning, fastbränd, trasig eller kärvande returfjäder mm så kan en hel del förbrukare i bilen få spänning bakvägen genom solenoidens spole via anslutning 15. Även startmotorn snurrar och tar ström vilket kan medföra växelvis spänningsfall beroende på hur bra eller dålig huvudkontakten ligger sluten. Så, effekten kan bli att lampor blinkar och andra konstigheter. Mindre troligt är detta om startmotorn har endast anslutning 30.
Nu påstår jag inte att det är detta som är felet på "micmac" Porsche, bara ett tips på trådskaparens önskemål. Tipset på tändninglås var ju redan nämt
Minns jag rätt?

"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Ja, då bryter man strömmen helt till startmotorn.Mattias 924 wrote:Minns jag rätt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Det hjälpte inte. Jag drog isär skarvstycket men startmotorn började gå (utan att dra runt motorn) när jag kopplade in batteriet, trots att tändningen var låst. Det luktade ozon eller bränt. Inga lampor lyste på panelen inne i bilen.
Finns det något sätt för mig att kontrollera eller rent av åtgärda huvudkontakten till startmotorn? Och kan jag göra det utan att hissa upp bilen?
Finns det något sätt för mig att kontrollera eller rent av åtgärda huvudkontakten till startmotorn? Och kan jag göra det utan att hissa upp bilen?
924 na 1980
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn
Svårt att säga, med lite tur går det kanske att slå lite på startreläet med en hammare, men får du det att fungera så får du bara tillbaka problemet. Bäst är nog att ta bort startmotorn och kontrollera vad som hänt och eventuellt byta den.micmac wrote:Det hjälpte inte. Jag drog isär skarvstycket men startmotorn började gå (utan att dra runt motorn) när jag kopplade in batteriet, trots att tändningen var låst. Det luktade ozon eller bränt. Inga lampor lyste på panelen inne i bilen.
Finns det något sätt för mig att kontrollera eller rent av åtgärda huvudkontakten till startmotorn? Och kan jag göra det utan att hissa upp bilen?
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn - Gammalt larm är boven
Till slut visade det sig att det var det gamla cargard micro-larmet som spökade.
Precis när jag har kört upp på rampen på bilprovningen i Solna i torsdags eftermiddag händer det igen. Den här gången går startmotorn igång samtidigt som jag stänger av motorn. Varvräknaren visar på drygt 1000 varv och under rätt många sekunder tror jag att motorn vägrar stanna och fattar ingenting. Får återigen koppla loss batteriet för att få stopp på eländet. Försöker jag ansluta batteriet igen går startmotorn igång som en symaskin. Besiktningspersonalen hjälper att putta ut bilen igen.
Medan jag väntar på att en ny startmotorexpertfirma ska höra av sig med besked om bärgningsbil hittar jag säkringen till det gamla cargard micro-larmet från cirka 1990. Efter att ha dragit ut det kan jag ansluta batteriet utan att något går igång av sig självt. Testar att starta motorn. Det går bra och har gått bra sedan dess.
På cargards hemsida beskriver de att larmets "startspärr" går ut på att manipulera kopplingen mellan startlåset och startmotorn. Helt klart ligger felet där eventuellt tillsammans med någon kabel fått dålig kontakt eller att eldelen av startlåset har blivit sliten för när jag drar ut säkringen till larmets strömförsörjning går det att starta och stoppa normalt men det låter inte alltid så bra. Antagligen har jag bytt startmotor två gånger i onödan. Synd att mina "startmotorspecialister" inte tänkte på det. Men medan jag stod böjd över motorn kom en taxichaffis och tipsade om en bra och billig bilelektriker som jag kanske kan recensera när jag fått tag i honom.
Precis när jag har kört upp på rampen på bilprovningen i Solna i torsdags eftermiddag händer det igen. Den här gången går startmotorn igång samtidigt som jag stänger av motorn. Varvräknaren visar på drygt 1000 varv och under rätt många sekunder tror jag att motorn vägrar stanna och fattar ingenting. Får återigen koppla loss batteriet för att få stopp på eländet. Försöker jag ansluta batteriet igen går startmotorn igång som en symaskin. Besiktningspersonalen hjälper att putta ut bilen igen.
Medan jag väntar på att en ny startmotorexpertfirma ska höra av sig med besked om bärgningsbil hittar jag säkringen till det gamla cargard micro-larmet från cirka 1990. Efter att ha dragit ut det kan jag ansluta batteriet utan att något går igång av sig självt. Testar att starta motorn. Det går bra och har gått bra sedan dess.
På cargards hemsida beskriver de att larmets "startspärr" går ut på att manipulera kopplingen mellan startlåset och startmotorn. Helt klart ligger felet där eventuellt tillsammans med någon kabel fått dålig kontakt eller att eldelen av startlåset har blivit sliten för när jag drar ut säkringen till larmets strömförsörjning går det att starta och stoppa normalt men det låter inte alltid så bra. Antagligen har jag bytt startmotor två gånger i onödan. Synd att mina "startmotorspecialister" inte tänkte på det. Men medan jag stod böjd över motorn kom en taxichaffis och tipsade om en bra och billig bilelektriker som jag kanske kan recensera när jag fått tag i honom.
924 na 1980
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn - men larmet var oskyldigt
Så i södra Tyskland visade det sig att larmet inte låg bakom startmotorproblemen. Problemet dök upp igen och porscheverkstan i wurzburg konstaterade snabbt att det var några kablar nära startmotorn som kortslöts ibland pga skadad isolering. Också den första "fixaren" från en fristående firma som skickades till platsen var övertygad om att det inte var ett larmproblem.
Det är märkligt hur man kan lura sig själv. Vid två tillfällen har problemen hävts efter att jag har dragit ur säkringen till larmet men det var tydligen bara rena sammanträffanden.
Jag kan för övrigt rekommendera porscheverkstan i wurzberg. Mycket trevliga, informativa och effektiva. Det blev en rätt billig fix för mig.
Det är märkligt hur man kan lura sig själv. Vid två tillfällen har problemen hävts efter att jag har dragit ur säkringen till larmet men det var tydligen bara rena sammanträffanden.
Jag kan för övrigt rekommendera porscheverkstan i wurzberg. Mycket trevliga, informativa och effektiva. Det blev en rätt billig fix för mig.
924 na 1980
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Kan inte stoppa startmotorn - men larmet var oskyldigt
Lyfte ju ur motorn ur min sambos 924 80'a och såg just nere vid startmotorn var det inte mycket isolering kvar på elkablarna. Detta torde vara en av de saker man "skall" åtgärda på dessa bilar vid köp. Värmen från grenröret sliter hårt på kablarns isolering.
/Janne
/Janne
Who is online
Users browsing this forum: No registered users