Knife edge vevaxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Knife edge vevaxel

#1 Post by J.J »

Vad tror ni om det, nån som har erfarenheter? Skulle inte sitta fel på våra motorer med lite mindre roterande massa. Men hur blir det med balansen i motorn?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#2 Post by gegge »

Jag tyckte jag läste på en hel del innan och visst finns det fördelar. Frågan är vad man vill uppnå.

* Minskad roterande vikt
* Mindre luftmotstånd

Trögheten beror på massan och radien i kvadrat, alltså är långt effektivare att lätta svänghjulet. Tänk också på att ju mer du varvar desto bättre blir det att ha balans och tyngd i veven (och inte i vevstakar och kolv). På en motor med yttre svängningsdämpare kommer du enklare undan och det fungerar faktiskt att ta bort alla motvikter på en motor som ständigt ändrar vartal. Med ligger du på konstant riskerar du att hamra sönder lager. Att strömlinjeforma motvikterna är klokt och har kan ha effektvinster i ett tjockt oljemoln. Polera samtidigt veven så att oljan snabbt glider av och inte fastnar. Kombinera med en vevskrapa och gärna en vacuumpump. Glöm för guds skull inte att balansera efteråt!

Det jag kom fram till var att det INTE är kostnadseffektivt(men jag gjorde det ändå!).
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#3 Post by J.J »

Tack för infon, Får se om det blir av under motorbyggnaden på min 944, har möjlighet att själv slipa axeln, så endast balanseringen skulle vara utgift. Sitter ingen svängnings dämpare på min. Så kanske man inte kan gå helt "all in" men lite kan man säkert lätta av. Det skulle ju bli en hel del roterande massa bort om man byter svänghjulet till fidanza som väger under 3kg, bort med balansaxlarna samt då veven.

Men kolv och stake blir säkert orginal, det är lite för oekonomiskt att byta ut dem till smidda bara för viktens skull:D då dom kommer säkert hålla mitt planerade effektuttag (200hp) Kanske man kan lätta orginal? :mrgreen:

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#4 Post by firefish »

Gissningsvis blir en motor med toklättad vevaxel, deletade balansaxlar och ett trekilos svänghjul lite vrång att ha att göra med. En 968, som har en ganska lätt axel jämfört med 944, förlorar en hel del av sin gatvänlighet med ett Fidanza trots bibehållna balansaxlar (enligt vad jag hört).
Magnus W
www.bike.se

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#5 Post by gurra »

Tycker min 968 turbomotor är väldigt svårt att lyckas få motorstopp med trots att jag har alu-svänghjul och lättviktskoppling som är med av/på karaktär. Tyckte samma gällde min 2.5l turbo som hade samma setup och dessutom balansaxlarna borttagna. Hade gärna haft kniveggad vev för responsen och skulle valt det för en sugmotor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#6 Post by firefish »

Fast du har ju en lågkompad maskin med propeller som hjälper motorn att gå runt 8)
Magnus W
www.bike.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#7 Post by DLS »

Jag hade tänkt ha kniveggad vevaxel i min motor men vart avrådd av motorfirman, dom tyckte gott att det räckte med att jag lättade svänghjulet o körde med alu tryckplatta samt balanserade allt.
visst om det var en högvarvig tävlingsmaskin kanske men dom ansåg att det fanns bättre saker att lägga pengarna på i första hand i mitt fall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#8 Post by firefish »

Ta en sur gammal B23 och knife-edga och polera veven och du kommer knappt märka någon skillnad jämfört med en helt standard s(k)urhink. Bygg en rejssnurra och gå all out i varje steg och den kommer att äga en snikvässad motsvarighet sju dagar i veckan. Det handlar om att hitta en balans och när det gäller motoroptimering så är det oftast bättre att lägga tio tusenlappar på tio ställen än tiotusen på ett ställe.
Magnus W
www.bike.se

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#9 Post by J.J »

det kan väl inte kosta 10k att balansera en vevaxel?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#10 Post by Cédric »

jag gav i krokarna 1500 spänn för balansering av vev, svänghjul och tryckplatta

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#11 Post by safe »

Kan det vara bra att minska på motvikterna i en motor som redan från början håller på att skaka ihjäl sig?
Man minskar luft-olje friktionen men det gör mest nytta på höga varvtal (typ 6000+) och där har en hyggligt standard 944 inte så mycket att hämta.

På en fullracemotor som man tävlar med och där 3-4 hk kan vara skillnaden mellan vinst och förlust, är en helt annan femma.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Knife edge vevaxel

#12 Post by gegge »

En variant kan vara att behålla de två vikterna ytterst och de två i mitten. Dvs ta bort de runt andra och fjärde lagret då de i stort bara motverkar varandra. Motvikten ska motsvara vikten av vevtappen och ca 2/3 av vevstaksvikten för optimal balans. Men på en kort fyra är det i stort bara inre spänningar som är skillnaden om man tar bort dem helt. Problem uppstår definitivt med korta vevstakar iförhållande till slaget då kolvens andra rörelse skapar vibrationer på höga varvtal och då kolven vänder vid TDC med bägge ventiler öppna vilket skapar stora G-krafter. Men tung vev/kolv och lätt vevaxel rör sig veven och förstör oljefilmen och sedan går lagren. Helst bör man balansera alla delar individuellt; hjul, vev, svänghjul och tryckplatta men det duger att balansera allt som en enhet. Montera bara ihop det rätt och byt inga delar.

För övrigt vill jag slå ett slag för den träiga B23 8V motorn. Den är långt tåligare, varvvilligare, billigare och mer trimvänlig än en 944 motor - över 250hp är inte svårt som sugmotor.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]