Knife edge vevaxel
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Knife edge vevaxel
Vad tror ni om det, nån som har erfarenheter? Skulle inte sitta fel på våra motorer med lite mindre roterande massa. Men hur blir det med balansen i motorn?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Jag tyckte jag läste på en hel del innan och visst finns det fördelar. Frågan är vad man vill uppnå.
* Minskad roterande vikt
* Mindre luftmotstånd
Trögheten beror på massan och radien i kvadrat, alltså är långt effektivare att lätta svänghjulet. Tänk också på att ju mer du varvar desto bättre blir det att ha balans och tyngd i veven (och inte i vevstakar och kolv). På en motor med yttre svängningsdämpare kommer du enklare undan och det fungerar faktiskt att ta bort alla motvikter på en motor som ständigt ändrar vartal. Med ligger du på konstant riskerar du att hamra sönder lager. Att strömlinjeforma motvikterna är klokt och har kan ha effektvinster i ett tjockt oljemoln. Polera samtidigt veven så att oljan snabbt glider av och inte fastnar. Kombinera med en vevskrapa och gärna en vacuumpump. Glöm för guds skull inte att balansera efteråt!
Det jag kom fram till var att det INTE är kostnadseffektivt(men jag gjorde det ändå!).
* Minskad roterande vikt
* Mindre luftmotstånd
Trögheten beror på massan och radien i kvadrat, alltså är långt effektivare att lätta svänghjulet. Tänk också på att ju mer du varvar desto bättre blir det att ha balans och tyngd i veven (och inte i vevstakar och kolv). På en motor med yttre svängningsdämpare kommer du enklare undan och det fungerar faktiskt att ta bort alla motvikter på en motor som ständigt ändrar vartal. Med ligger du på konstant riskerar du att hamra sönder lager. Att strömlinjeforma motvikterna är klokt och har kan ha effektvinster i ett tjockt oljemoln. Polera samtidigt veven så att oljan snabbt glider av och inte fastnar. Kombinera med en vevskrapa och gärna en vacuumpump. Glöm för guds skull inte att balansera efteråt!
Det jag kom fram till var att det INTE är kostnadseffektivt(men jag gjorde det ändå!).
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Tack för infon, Får se om det blir av under motorbyggnaden på min 944, har möjlighet att själv slipa axeln, så endast balanseringen skulle vara utgift. Sitter ingen svängnings dämpare på min. Så kanske man inte kan gå helt "all in" men lite kan man säkert lätta av. Det skulle ju bli en hel del roterande massa bort om man byter svänghjulet till fidanza som väger under 3kg, bort med balansaxlarna samt då veven.
Men kolv och stake blir säkert orginal, det är lite för oekonomiskt att byta ut dem till smidda bara för viktens skull:D då dom kommer säkert hålla mitt planerade effektuttag (200hp) Kanske man kan lätta orginal?
Men kolv och stake blir säkert orginal, det är lite för oekonomiskt att byta ut dem till smidda bara för viktens skull:D då dom kommer säkert hålla mitt planerade effektuttag (200hp) Kanske man kan lätta orginal?

- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Gissningsvis blir en motor med toklättad vevaxel, deletade balansaxlar och ett trekilos svänghjul lite vrång att ha att göra med. En 968, som har en ganska lätt axel jämfört med 944, förlorar en hel del av sin gatvänlighet med ett Fidanza trots bibehållna balansaxlar (enligt vad jag hört).
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Tycker min 968 turbomotor är väldigt svårt att lyckas få motorstopp med trots att jag har alu-svänghjul och lättviktskoppling som är med av/på karaktär. Tyckte samma gällde min 2.5l turbo som hade samma setup och dessutom balansaxlarna borttagna. Hade gärna haft kniveggad vev för responsen och skulle valt det för en sugmotor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Fast du har ju en lågkompad maskin med propeller som hjälper motorn att gå runt 

Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Jag hade tänkt ha kniveggad vevaxel i min motor men vart avrådd av motorfirman, dom tyckte gott att det räckte med att jag lättade svänghjulet o körde med alu tryckplatta samt balanserade allt.
visst om det var en högvarvig tävlingsmaskin kanske men dom ansåg att det fanns bättre saker att lägga pengarna på i första hand i mitt fall.
visst om det var en högvarvig tävlingsmaskin kanske men dom ansåg att det fanns bättre saker att lägga pengarna på i första hand i mitt fall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Ta en sur gammal B23 och knife-edga och polera veven och du kommer knappt märka någon skillnad jämfört med en helt standard s(k)urhink. Bygg en rejssnurra och gå all out i varje steg och den kommer att äga en snikvässad motsvarighet sju dagar i veckan. Det handlar om att hitta en balans och när det gäller motoroptimering så är det oftast bättre att lägga tio tusenlappar på tio ställen än tiotusen på ett ställe.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
det kan väl inte kosta 10k att balansera en vevaxel?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
jag gav i krokarna 1500 spänn för balansering av vev, svänghjul och tryckplatta
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
Kan det vara bra att minska på motvikterna i en motor som redan från början håller på att skaka ihjäl sig?
Man minskar luft-olje friktionen men det gör mest nytta på höga varvtal (typ 6000+) och där har en hyggligt standard 944 inte så mycket att hämta.
På en fullracemotor som man tävlar med och där 3-4 hk kan vara skillnaden mellan vinst och förlust, är en helt annan femma.
Man minskar luft-olje friktionen men det gör mest nytta på höga varvtal (typ 6000+) och där har en hyggligt standard 944 inte så mycket att hämta.
På en fullracemotor som man tävlar med och där 3-4 hk kan vara skillnaden mellan vinst och förlust, är en helt annan femma.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Knife edge vevaxel
En variant kan vara att behålla de två vikterna ytterst och de två i mitten. Dvs ta bort de runt andra och fjärde lagret då de i stort bara motverkar varandra. Motvikten ska motsvara vikten av vevtappen och ca 2/3 av vevstaksvikten för optimal balans. Men på en kort fyra är det i stort bara inre spänningar som är skillnaden om man tar bort dem helt. Problem uppstår definitivt med korta vevstakar iförhållande till slaget då kolvens andra rörelse skapar vibrationer på höga varvtal och då kolven vänder vid TDC med bägge ventiler öppna vilket skapar stora G-krafter. Men tung vev/kolv och lätt vevaxel rör sig veven och förstör oljefilmen och sedan går lagren. Helst bör man balansera alla delar individuellt; hjul, vev, svänghjul och tryckplatta men det duger att balansera allt som en enhet. Montera bara ihop det rätt och byt inga delar.
För övrigt vill jag slå ett slag för den träiga B23 8V motorn. Den är långt tåligare, varvvilligare, billigare och mer trimvänlig än en 944 motor - över 250hp är inte svårt som sugmotor.
För övrigt vill jag slå ett slag för den träiga B23 8V motorn. Den är långt tåligare, varvvilligare, billigare och mer trimvänlig än en 944 motor - över 250hp är inte svårt som sugmotor.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]