Ni som följt tråden "Bakläxa vid besiktning" vet historiken. Detta är upplösningen:
Efter att fått en hel del tips så provade jag det, för mig, lättaste (hade dom hemma). Bytte stift och övriga tänddelar (rotor, lock och kablar).
Åkte sedan till Ji-De:s och mätte avgasvärdena igen. Nu hade Hc-halten sjunkigt till 165 (från 265 vid besiktningen), betydlig skillnad alltså men fortfarande alldeles för högt (gränsvärde 100).
Kollade återigen igenom alla vakum och luftanslutningar men kunde inte hitta något som verkade fel.
Därefter mot macken och fyllde upp med ca. 25 liter etanol (blev ca. 30% inblandning) sedan tillbaka till Ji-De:s igen. Hc-värdet hade sjunkigt till 100-110. Nära godkänt nu!
Fick "order" att ut och åka lite längre med jämn gas och inga grova gaspådrag. Sagt och gjort och efter ca. 4 mil på E4 i 120 tillbaka igen och nu var värdet nere på fullt godkända 70.
Direkt till Bilprovningen och nu var det inga större bekymmer längre. Det var bara lambda-värdet som låg på gränsen (1,03) Men huvudsaken... Godkänd

Tack för alla tips som dök upp här på forumet.
Stort tack även till Ji-De:s bilverkstad (VAG-aukt. verkstad), på G:la Tanneforsvägen i Linköping, som lånade ut mätutrustningen. Jag vet vart jag åker och servar och reparerar mina Audi bilar i fortsättningen. Trevliga, personliga och tar sig alltid tid med kunden

//Indy