924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#1 Post by kicke78 »

924 -78 inget fartmonster men "bra" (läs rolig) som vinterbil.. har dock en koppling som är mer eller mindre slut..
tänkte byta nu.. men är det något man bör tänka på?
har en del vana av motormekanik dvs bytt lite motorer/växellådor på både audi o bmw ..
Finns det saker man ska undvika.. och är det lättast att lossa lådan/transaxeln eller ska man hänga ur motorn?
Tacksam för tips.. då detta är min första porsche!

// Kicke
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#2 Post by patand »

kicke78 wrote:är det lättast att lossa lådan/transaxeln eller ska man hänga ur motorn?
Därom tvista di lärde som man säger...

Vissa hävdar att det är enklare att lyfta motorn och andra hävdar att det är enklare att bara lossa låda/transaxel och skjuta det bakåt och sen lossa kopplingskåpa osv med motorn på plats i bilen.

Själv skulle jag nog lyfta ur motorn, jag har fått för mig att det är trångt att komma åt alla skruvar runt kopplingskåpan och även att få bort kåpan när den väl är lös. Men om jag har fel i att det är jobbigt trångt så skulle jag gärna undvika att lyfta ur motorn för det är inte så kul det heller (har lyft motorn på 931an så jag vet ungefär hur det är på en 924).

EDIT: OM det är görligt att få bort kopplingskåpan med motorn i bilen skulle jag förresten definitivt välja det alternativet, men vet för lite om det. Ta ner växellådan på 931an har jag gjort åtskilliga gånger och att lossa transaxlen är inte svårt det heller.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#3 Post by Mattias 924 »

Bara koppling så underifrån med motorn kvar. Jag har gjort det ett par gånger. Det är trångt men går snabbt.

Ska även stödlagret bytas så är det nog bäst med att lyfta ur motorn.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#4 Post by QV_ »

Har lyft ur motorn ur sambons 924. Det tog två dagar.
En dag plockandes med allt smått och en dag för lyftet. Har Julas motorlyft med ballansblock (bild finns i "min tråd")

Min röst faller på motor kvar.

Om lådan är fyrväxlad Audi så plocka bort lådan så du kan skjuta transaxel ordentligt bakåt.
Om lådan är G31, hum då sitter den kvar för jag vet inte om det är värt jobbet att ta bort den.
Om lådan är femväxlad Audi så måste lådan bort, för på min bil är glappet bakåt 2 cm eller något sådant.

Audi lådan på 924 är bland det lättaste jag plockat bort och monterat dit någonsin..... desutom får du nöjet att smörja upp drivknutarna!

I mitt fall så hade jag några saker till att göra så jag var glad att jag lyfte ur motorn

/Janne

Läste någonstans att man inte river bakvagnen i onödan på bilen, tar tydligen en 4-6 timmar att justera in den igen. Har man en G31 låda kanske man vill släppa på bakvagnen för att få lite utrymme men det är då ingen bra ide. Själv håller jag på att bygga utrustning för fram och bakvagns inställning bara för att det går....

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#5 Post by patand »

QV_ wrote:Om lådan är G31, hum då sitter den kvar för jag vet inte om det är värt jobbet att ta bort den.

Har man en G31 låda kanske man vill släppa på bakvagnen för att få lite utrymme men det är då ingen bra ide.
Förtydligande angående G31 lådan. Med den lådan kan man ta ner enbart transaxlen iom att den går bra att ta framåt med lådan sittandes kvar i bilen.

Ingen vits att lossa bakvagnen för att få mer utrymme. Läs i min mekbeskrivning av demontering av G31 låda hur man får tillräckligt med utrymme ändå (hittas på http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; givetvis). Har man rätt verktyg behöver man verkligen inte röra bakvagnen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#6 Post by kicke78 »

Har börjat operation motorlyft.. hela kylarsystemet är ur alla bränsle slangar lossade de flesta slangar o kablar bortplockade.
Det ser inte så svårt ut ..men ska ge mig på avgassystemet lite orolig ang flänsbultarna ..men det ska nog gå!

Kan bli lite puts i motorn med när den väl är ur..
just nu blir det nog inte mycket mer då jag ska upp 05:10 imorgon.
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#7 Post by Henka »

När du rivit ner kopplingen så passa på att byta utgående axel lagret och packboxen.
Småpengar att köpa mycket jobb att göra om de går sönder strax efter du fått tillbaka kopplingen.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#8 Post by kicke78 »

Tack för tipsen de beaktas... nu är motorn ur och hela hjulupphängningen o balken var tvunget att läggas ner. .. ganska rent fram faktiskt.. det blev dock en hel del svordomar o nån klämd nagel.. men vi får se hur det går att få dit den sedan.. har varit med om värre.

Nu gäller det bara o hitta delarna billigt..men inget skräp.
Letar Ny Kopplingssats m urtrampningslager etc. (billigast typ 3000:- utzon)
Letar Ny startmotor.

Ska byta all el i motorrummet med.
något inne i bilen blir det väl med! bilder ska jag försöka fixa!
Bilen kommer från E-tuna. tydligen!
alla tips mottages.
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#9 Post by QV_ »

Värmen från grenröret går hårt åt på kablarna till startmotor och generator.
Nu är kablarna här inga standardkablar och köpa dessa utan bra kontakter känns dyrt. I mitt fall så vänd jag på kablarna och skarvade med vanlig bilkabel. Fick då den värmetåliga kabeln "där nere" och vanlig kabel där det inte är så varmt.

Det finns några kopplingssatser ibland på ebay (de och uk) men priserna har varit "dyrt" eller så vill de inte skeppa "utomlands".

/Janne

kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#10 Post by kicke78 »

Henka wrote:När du rivit ner kopplingen så passa på att byta utgående axel lagret och packboxen.
Småpengar att köpa mycket jobb att göra om de går sönder strax efter du fått tillbaka kopplingen.



Tror faktiskt det var det ursprungliga problemet med olja på lamellen.
ska kolla upp saken noga! :?

motorn är lätt fuktig runt tätringen.
ska även byta packbox vid remskivan med..om det går utan o plocka isär botten. :!:
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#11 Post by kicke78 »

QV_ wrote:Värmen från grenröret går hårt åt på kablarna till startmotor och generator.
Nu är kablarna här inga standardkablar och köpa dessa utan bra kontakter känns dyrt. I mitt fall så vänd jag på kablarna och skarvade med vanlig bilkabel. Fick då den värmetåliga kabeln "där nere" och vanlig kabel där det inte är så varmt.

Det finns några kopplingssatser ibland på ebay (de och uk) men priserna har varit "dyrt" eller så vill de inte skeppa "utomlands".

/Janne

tack för tipsen.
Kablarna från startmotorn var smälta.. blir nog vanlig lite kraftigare kabel lindad ist. får se vad som finns på marknaden.
ev omdragning el ny special värmeplåt. vi får se vad man kan hitta på men grövre kablar blir det hursomhelst.

ska kolla e-bay. annars blir det utzon och hoppas på skaplig kvalite.
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#12 Post by kicke78 »

Nu har jag äntligen fått i motorn i bilen igen.. eller ja precis allt kvar förutom själva giftemålet mellan motor o låda.. nya kopplingen monterad..
Köpte den på Utzon..jäkligt bra fantastisk lev tid. gjorde beställningen mot postförskott o kunde hämta ut den dagen efter..riktigt bra..det tackar vi för.
nu ska elsystemet uppgraderas..nya tjockare kablar till startmotor o generator, de gamla var smälta av värmen från grenröret troligen.
den enda nackdelen var att jag valde att lossa astighetsmätarwiren från mätarhuset ist för framhjulet då framaxeln togs bort.. hyggligt lättmekat blev det när det blev ett stort hål runt motorn..självklart åkte grill o huv av oxå.
var på med lite spraybar rostskydd på utsatta ställen, när motorn ändå var ur.
funderar på att byta frontplåten mellan lysena fram.. men är osäker på om jag kan tillverka en själv..eller om någon vet om den finns i glasfiber/kolfiber.
det var allt för nu.. ut i garaget igen! :P
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#13 Post by Henka »

"errorwashere" har en annons under säljes med plast och kolfiberdelar. Bla. så har han frontplåten
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

kicke78
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2011-01-01 14:00:44
Bilmodell: 924
Location: Norrköping
Contact:

Re: 924 -78 byte av koppling något man bör tänka på?

#14 Post by kicke78 »

just ja.. skulle ju ändå handla framskärmar så.. ;)
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]