Funderingar kring justera motronicen själv

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Funderingar kring justera motronicen själv

#1 Post by DLS »

Har hittat en tråd på rennlist där dom beskriver do it your self tuning av motronic styrsystemet som sitter i våra bilar med hjälp av ett program som heter tunerpro.
Är det nån som testat att gå in o pilla själv i motronicen?
Här är tråden
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... erpro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Och här är programvaran
http://www.tunerpro.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#2 Post by Henka_E »

Såg också det där och det är ju riktigt billigt. Däremot så verkar ju dessa gamla motronic inte direkt vara spjutspetsen i motorstyrning. Väldigt glest mellan punkter den interpolerar mellan för endel funktioner tydligen.

Kan ju vara kul som ett experiment - men för att få ut seriöst med påver så vette tusan. Jag tror att det som finns i dessa burkar inte riktigt är det man egentligen vill ha.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#3 Post by DLS »

jo jag kan hålla med dig Henka då det är ett väldigt gammalt system med fördelare o en tändspole bara men samtidigt så verkar dom ju få till det rätt bra där borta på andra sidan pölen :)
känns inte som att tex civinco med deras plug and play är värt det då dom fortfarande använder alla gamla grejer då ska man gå till riktigt standalone men för dom här pengar så kan det kanske vara värt det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#4 Post by mijo »

Är det inte så att Civincos piggy back helt tar över väsentliga funktioner som bränsle, tändning och laddtryck så man slipper begränsningarna i Motronic hårdvaran för styrning av dessa parametrar? Den får väl mest sitta kvar för att förenkla installationen och skicka signal till instrumenten, d v s den tror bara den styr allt fortfarande. Eller lurar bara piggy back Motronic/KLR med att manipulera indata till gamla boxarna och utdata kommer fortfarande därifrån?

Installation av standalone är ju ett mer omfattande arbete med kabelmattan/tändningen och alla fenomen med störningar man kan drabbas av t ex.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#5 Post by DLS »

civinco har 2 sorters sprut, dels piggyback som du säger o nu även rent stand alone som ersätter original boxen (se min andra tråd om civinco).
Men ser inte vad man tjänar på civinco stand alone jämfört med om du kan med det här programmet gå in o ändra alla parametrar i original motronic då även civincot använder original kabelstam o givare samt fördelare o rotor m.m.
möjligtvis om civinco har några extra finesser som t.ex launch eller antilag funktion vilket inte är intressant i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#6 Post by mijo »

OK, jag hade missat att även standalone fanns som Plug and Play. Trodde det bara fanns som piggy back.

Man kan väl inte gör lika avancerade mappar med Motronic, typ 3D? Sedan har det väl sämre "upplösning"
som Henka_E sa, och ett nyare borde väl jobba snabbare. En del moderna sprut reagerar väl nästan
momentant, vill minnas jag läst att med gamla Motronic hinner motorn snurra flera varv innan nått händer.
Fast det kanske är något jag missuppfattat?

Har man tålamod och tid klarar man sig kanske med att modifiera Motronic/KLR, funkar ju lika
bra som vilka chip som helst och man kan anpassa mer till exakt sin motor. Men som sagt tidigare
har det ju några år på nacken och har man byggt en seriös motor kan det ju bli dyrt om det inte räcker till....

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#7 Post by DLS »

Du har nog helt rätt mijo, kan vara så att civinco ändå har en hel del fördelar framför gamla motronic
är ju ändå en rätt stor skillnad i kostnad så någe borde man ju få för pengarna.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Funderingar kring justera motronicen själv

#8 Post by mijo »

En annan faktor är ju när det är dags för mappning/bänkning är det ju viktigt att veta att man valt ett
sprut det det finns duktiga "bänkare" med kunskap om och att det finns bra support.
Då är det nog enklare att komma med t ex civinco än sitt gamla moddade Motronic ;-) Timmarna
rullar på snabbt om det strular då....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users