Har hittat en tråd på rennlist där dom beskriver do it your self tuning av motronic styrsystemet som sitter i våra bilar med hjälp av ett program som heter tunerpro.
Är det nån som testat att gå in o pilla själv i motronicen?
Här är tråden
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... erpro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och här är programvaran
http://www.tunerpro.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Funderingar kring justera motronicen själv
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Funderingar kring justera motronicen själv
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
Såg också det där och det är ju riktigt billigt. Däremot så verkar ju dessa gamla motronic inte direkt vara spjutspetsen i motorstyrning. Väldigt glest mellan punkter den interpolerar mellan för endel funktioner tydligen.
Kan ju vara kul som ett experiment - men för att få ut seriöst med påver så vette tusan. Jag tror att det som finns i dessa burkar inte riktigt är det man egentligen vill ha.
Kan ju vara kul som ett experiment - men för att få ut seriöst med påver så vette tusan. Jag tror att det som finns i dessa burkar inte riktigt är det man egentligen vill ha.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
jo jag kan hålla med dig Henka då det är ett väldigt gammalt system med fördelare o en tändspole bara men samtidigt så verkar dom ju få till det rätt bra där borta på andra sidan pölen 
känns inte som att tex civinco med deras plug and play är värt det då dom fortfarande använder alla gamla grejer då ska man gå till riktigt standalone men för dom här pengar så kan det kanske vara värt det.

känns inte som att tex civinco med deras plug and play är värt det då dom fortfarande använder alla gamla grejer då ska man gå till riktigt standalone men för dom här pengar så kan det kanske vara värt det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
Är det inte så att Civincos piggy back helt tar över väsentliga funktioner som bränsle, tändning och laddtryck så man slipper begränsningarna i Motronic hårdvaran för styrning av dessa parametrar? Den får väl mest sitta kvar för att förenkla installationen och skicka signal till instrumenten, d v s den tror bara den styr allt fortfarande. Eller lurar bara piggy back Motronic/KLR med att manipulera indata till gamla boxarna och utdata kommer fortfarande därifrån?
Installation av standalone är ju ett mer omfattande arbete med kabelmattan/tändningen och alla fenomen med störningar man kan drabbas av t ex.
Installation av standalone är ju ett mer omfattande arbete med kabelmattan/tändningen och alla fenomen med störningar man kan drabbas av t ex.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
civinco har 2 sorters sprut, dels piggyback som du säger o nu även rent stand alone som ersätter original boxen (se min andra tråd om civinco).
Men ser inte vad man tjänar på civinco stand alone jämfört med om du kan med det här programmet gå in o ändra alla parametrar i original motronic då även civincot använder original kabelstam o givare samt fördelare o rotor m.m.
möjligtvis om civinco har några extra finesser som t.ex launch eller antilag funktion vilket inte är intressant i allafall.
Men ser inte vad man tjänar på civinco stand alone jämfört med om du kan med det här programmet gå in o ändra alla parametrar i original motronic då även civincot använder original kabelstam o givare samt fördelare o rotor m.m.
möjligtvis om civinco har några extra finesser som t.ex launch eller antilag funktion vilket inte är intressant i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
OK, jag hade missat att även standalone fanns som Plug and Play. Trodde det bara fanns som piggy back.
Man kan väl inte gör lika avancerade mappar med Motronic, typ 3D? Sedan har det väl sämre "upplösning"
som Henka_E sa, och ett nyare borde väl jobba snabbare. En del moderna sprut reagerar väl nästan
momentant, vill minnas jag läst att med gamla Motronic hinner motorn snurra flera varv innan nått händer.
Fast det kanske är något jag missuppfattat?
Har man tålamod och tid klarar man sig kanske med att modifiera Motronic/KLR, funkar ju lika
bra som vilka chip som helst och man kan anpassa mer till exakt sin motor. Men som sagt tidigare
har det ju några år på nacken och har man byggt en seriös motor kan det ju bli dyrt om det inte räcker till....
Man kan väl inte gör lika avancerade mappar med Motronic, typ 3D? Sedan har det väl sämre "upplösning"
som Henka_E sa, och ett nyare borde väl jobba snabbare. En del moderna sprut reagerar väl nästan
momentant, vill minnas jag läst att med gamla Motronic hinner motorn snurra flera varv innan nått händer.
Fast det kanske är något jag missuppfattat?
Har man tålamod och tid klarar man sig kanske med att modifiera Motronic/KLR, funkar ju lika
bra som vilka chip som helst och man kan anpassa mer till exakt sin motor. Men som sagt tidigare
har det ju några år på nacken och har man byggt en seriös motor kan det ju bli dyrt om det inte räcker till....
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
Du har nog helt rätt mijo, kan vara så att civinco ändå har en hel del fördelar framför gamla motronic
är ju ändå en rätt stor skillnad i kostnad så någe borde man ju få för pengarna.
är ju ändå en rätt stor skillnad i kostnad så någe borde man ju få för pengarna.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Funderingar kring justera motronicen själv
En annan faktor är ju när det är dags för mappning/bänkning är det ju viktigt att veta att man valt ett
sprut det det finns duktiga "bänkare" med kunskap om och att det finns bra support.
Då är det nog enklare att komma med t ex civinco än sitt gamla moddade Motronic
Timmarna
rullar på snabbt om det strular då....
sprut det det finns duktiga "bänkare" med kunskap om och att det finns bra support.
Då är det nog enklare att komma med t ex civinco än sitt gamla moddade Motronic

rullar på snabbt om det strular då....
Who is online
Users browsing this forum: No registered users