Kraftigare Bränslepump ?
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2006-06-17 10:00:17
- Contact:
Kraftigare Bränslepump ?
Tjena! Jag har funderingar på om en original Bp på 968 från Bosch artickel nr 94460810206 kommer att räcka till nu när motorn har fått sällskap av en kompressor. Jag har för avsikt att köra motorn på e85 och ladda med ca 0.4bar.Jag har i dagsläget 968 r spridare 465cc, men jag behöver byta dem till större typ 750cc. Jag har försökt att leta efter info om kapacitet på org pumpen men inte funnit nåt. Personer med trimmade bilar här på forumet kanske kan veta eller någon som sitter med info.
Tacksam för svar
André
Tacksam för svar
André
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Jappe kör 968 med kompressor. Vet inte hur mycket han laddar på sin men jag kan inte minnas att han skrivit något om att han behövde byta bränslepump iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2006-06-17 10:00:17
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Ok! vad jag läst på tex speedforce racings hemsida när det gäller kompressor kit så använder dom 504cc spridare och har ett effekt uttag på ca 350-60 hk. Men det är ju det där med extra tillförseln av bränsle när det gäller e85...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Ska du köra med e85 så får du räkna med ca 35% mer bränsleåtgång än med bensin och har du då redan gått upp 100hk från originaleffekt så skulle det inte förvåna mig om soppapumpen behöver bytas (men jag har inga tekniska belägg för det, bara gissar).
Tror inte jappe har så mycket effekt som 350hk, snarare runt 290-300 tror jag. Men det står kanske i hans biltråd om du läser där.
Jag missade visst tidigare att du tänkte köra på e85...
Tror inte jappe har så mycket effekt som 350hk, snarare runt 290-300 tror jag. Men det står kanske i hans biltråd om du läser där.

Jag missade visst tidigare att du tänkte köra på e85...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Trevligt André med en till som satsar på kompressor. Jag startade med en extra ställbar bränsleregulator som var med i kompressorkittet från USA, men när vi monterade Civinco motorstyrsystemet så tog vi bort denna extra bränsleregulator. Om allt går som det är tänkt, kommer bilen att testas på rullande landsväg och mappas inom kort. Jag får återkomma med resultat, men det ser ut som om original bränslepump och regulator räcker för den effekt som min kompressor ger.André wrote:Tjena! Jag har funderingar på om en original Bp på 968 från Bosch artickel nr 94460810206 kommer att räcka till nu när motorn har fått sällskap av en kompressor. Jag har för avsikt att köra motorn på e85 och ladda med ca 0.4bar.Jag har i dagsläget 968 r spridare 465cc, men jag behöver byta dem till större typ 750cc. Jag har försökt att leta efter info om kapacitet på org pumpen men inte funnit nåt. Personer med trimmade bilar här på forumet kanske kan veta eller någon som sitter med info.
Tacksam för svar
André
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Vet inte om det är samma sorts pump i
968:an, men på 944-turbo orkar orginalpump
att leverera ca 350 hk på bensin, så med E85
tror jag knappast att orginalpumpen kan leverera
mer än 300 hk på E85
/Erol
Sent from my X10i using Tapatalk
968:an, men på 944-turbo orkar orginalpump
att leverera ca 350 hk på bensin, så med E85
tror jag knappast att orginalpumpen kan leverera
mer än 300 hk på E85
/Erol
Sent from my X10i using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Om man räknar med 350hk på bensin så blir det med 35% ökning av bränslemängden (e85 kräver väl ungefär det) bara ca 260hk (260 *1,35 = 351).Erol wrote:Vet inte om det är samma sorts pump i
968:an, men på 944-turbo orkar orginalpump
att leverera ca 350 hk på bensin, så med E85
tror jag knappast att orginalpumpen kan leverera
mer än 300 hk på E85
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2006-06-17 10:00:17
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Tack för svaren! Anledningen att jag vill köra på e85 är det har en lite kylande effekt och jag tror att det kan vara bra för min motor.Den är inte direkt original,den var trimmad som sugis och nu ska blir den utsatt för lite lätt överladdning har jag tänkt.Det lutar åt byte av BP,konstigt att det ska vara så omöjligt att få reda på kapaciteten på original bp tycker jag.Nästa fråga är ju Vilken ska jag ha istället då?
"när man får svar på en fråga så dyker alltid flera frågor upp"
"när man får svar på en fråga så dyker alltid flera frågor upp"
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
En Bosch 044 flödar väl runt 280 liter per timme vid 3 bar och har fördelen att den inte tappar så mycket när trycket går upp (typ 200 lph vid 5 bar). Om man räknar med 60 liter per timme och 100 hk för e85 så skulle den alltså räcka till runt 450 hk.
Jämför med Walbro 255 som ligger på under halva priset men då får du nog köra med två för att inte hamna i underkant på vad du behöver. Även om Walbron vid lågt tryck flödar tillräckligt för dina behov så tappar den raskt när trycket går upp och det gäller även HP varianten.
Vilket tryck ska du köra med och vilken effekt räknar du med att få ut?
Jämför med Walbro 255 som ligger på under halva priset men då får du nog köra med två för att inte hamna i underkant på vad du behöver. Även om Walbron vid lågt tryck flödar tillräckligt för dina behov så tappar den raskt när trycket går upp och det gäller även HP varianten.
Vilket tryck ska du köra med och vilken effekt räknar du med att få ut?
Last edited by firefish on 2011-01-08 11:47:52, edited 1 time in total.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
En 968 originalpump (0 580 464 069 Bosch p/n) flödar knappt 100 liter per timme vid 4 bar, jag har ingen uppgift för 3 bar men gissningsvis runt 125 lph vilket stämmer rätt bra med tumregeln 40 lph per 100 hk bensin.
Med lite ladd så kommer du snabbt upp i överkant på vad pumpen klarar av och även om 044:an kostar en slant så är det ändå småpengar jämfört med vad de kan kosta om motorn får för lite.
Med lite ladd så kommer du snabbt upp i överkant på vad pumpen klarar av och även om 044:an kostar en slant så är det ändå småpengar jämfört med vad de kan kosta om motorn får för lite.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
röstar på 044 pump, den är poppis 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2006-06-17 10:00:17
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Tack firefish för upplysande info! Jag har tänkt att ladda ca 0.4 bar och jag tror nog att det skall hålla för det
Med en del uträkningar jag gjort så har jag kommit fram till: Eaton m90 levererar 1.47 l/rotationsvarv,jag drevar den så att jag får ett utväxlingsförhållande på 1.59, då trycker den in ca 2.33 l luft/rotationsvarv,multiplicerar detta med mitt tänkta max varv=7000rpm vilket blir 16361 l/min, multiplicerar detta med 0.9(med detta menas att det finns förluster), hamnar då på 14725 l/min. Jag gör ett antagande att motorn utan öv ladd suger i sig ca 1.5 l luft/rot varv. multiplicerar detta med 7000rpm vilket ger 10500 l/min.DIviderar 14725/10500 och får fram ett över tryck på 1.402. alltså ca 0.4 bar då atmorfärs trycket är ca 1.
Jag ska nog satsa på bosch 044 pumpen och i samma veva köpa in stora spridare.
Med en del uträkningar jag gjort så har jag kommit fram till: Eaton m90 levererar 1.47 l/rotationsvarv,jag drevar den så att jag får ett utväxlingsförhållande på 1.59, då trycker den in ca 2.33 l luft/rotationsvarv,multiplicerar detta med mitt tänkta max varv=7000rpm vilket blir 16361 l/min, multiplicerar detta med 0.9(med detta menas att det finns förluster), hamnar då på 14725 l/min. Jag gör ett antagande att motorn utan öv ladd suger i sig ca 1.5 l luft/rot varv. multiplicerar detta med 7000rpm vilket ger 10500 l/min.DIviderar 14725/10500 och får fram ett över tryck på 1.402. alltså ca 0.4 bar då atmorfärs trycket är ca 1.
Jag ska nog satsa på bosch 044 pumpen och i samma veva köpa in stora spridare.
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2006-06-17 10:00:17
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Effekten jag räknar med att få ut ! Det är ju alltid svårt att spekulera om det, med jag blir nog förvånad om den levererar mycket mindre än 350 hk och ca 500mn. Med allt jag gjort med denna motor borde jag kunna räkna med ett rätt bra drag i pannan!!!
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
044 pump räcker till minst 500 hk på E85 och är i detta fall det bästa valet, passar direkt, bra kvalité, överkomligt pris, lång livslängd. Gällande spridare kan du direkt köra 1000 cc om du har ett Civinco, bara dumt att välja mindre. Jag besiktar min på E85 och 1680 cc med godkända värden varje år.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kraftigare Bränslepump ?
Vassego!André wrote:Tack firefish för upplysande info! Jag har tänkt att ladda ca 0.4 bar och jag tror nog att det skall hålla för det
Med en del uträkningar jag gjort så har jag kommit fram till: Eaton m90 levererar 1.47 l/rotationsvarv,jag drevar den så att jag får ett utväxlingsförhållande på 1.59, då trycker den in ca 2.33 l luft/rotationsvarv,multiplicerar detta med mitt tänkta max varv=7000rpm vilket blir 16361 l/min, multiplicerar detta med 0.9(med detta menas att det finns förluster), hamnar då på 14725 l/min. Jag gör ett antagande att motorn utan öv ladd suger i sig ca 1.5 l luft/rot varv. multiplicerar detta med 7000rpm vilket ger 10500 l/min.DIviderar 14725/10500 och får fram ett över tryck på 1.402. alltså ca 0.4 bar då atmorfärs trycket är ca 1.
Jag ska nog satsa på bosch 044 pumpen och i samma veva köpa in stora spridare.
Lite nyfiket, hur underbygger du ditt antagande på 1,5 liter per rotationsvarv?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]