Jag tänkte byta mitt trasiga oljetråd mot ett bättre samt byta packning och tittade lite på Clarks garage. Han nämner här att det är lämpligt att byta rod bearings (vevlager hoppas jag att det är...) eftersom man redan är där och pillar.
Det finns två halvor per kolv har jag förstått, men hur ska man nå den inre halvan utan att demontera vevaxeln från motorn?
Rod bearings är vevstakslagren, dvs du behöver inte lossa vevaxeln utan bara stakarna. Borde gå att byta lagren utan att ta ner veven? Men var försiktig så du inte repar något under processen.
Lagren du tänker på som sitter mellan veven och motorn heter main bearings eller ramlager på svenska.
EDIT: När jag tittat i PET finns det tre varianter av dessa vevstakslager.
- bearing shell
- bearing shell oversized 0,25mm
- bearing shell oversized 0,5 mm.
Om du av någon anledning behöver slipa om lagerbanan så går det att använda överdimention på lagren första eller andra överdimention beroende på hur mycket du slipat (alltså slipa är väl kanske fel uttryck man får ta hjälp av någon med svarv)