Någon som har erfarenhet om hur mycket som behöver bytas för att få på 944 bromsar och fälgar på en 924?
Jag har köpt en 924:a, en 85. Det ingick bakre bärarmar till en 924 och cookie cutters fälgar. Lite ok och ny bromscylinder fanns också i kartongen, men inga skivor eller framnav. Hade varit kul att få på dem. Vet dock inte hur stor operation som behövs för att få till det. Antar att det fanns ett bra skäl till att förra ägaren aldrig fullföljde.
924 till 944
- Salle
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2010-09-15 18:31:47
- Bilmodell: 944S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
924 till 944
http://salanderracing.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 till 944
Borde räcka med att byta spindlar och skivor.
Vår 924 cabbe har 944 hjulupphängningar och bromsar så det är helt klart görbart.
Vår 924 cabbe har 944 hjulupphängningar och bromsar så det är helt klart görbart.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Salle
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2010-09-15 18:31:47
- Bilmodell: 944S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 924 till 944
Spindlar fram ifrån skroten, naven ifrån ett par armar bak och så nya skivor. Det låter ju görbart 

http://salanderracing.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: 924 till 944
Kommer snart att ha ett par ny bakskivor med ok och nästan nya klossar. Fram ok med nya klossar (Ferodo) skivorna är inte så bra men funkar. Skulle det vara intressant kan du skicka ett pm
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Salle
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2010-09-15 18:31:47
- Bilmodell: 944S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 924 till 944
Då har det börjat...
Letar fortfarande skivor bak.
Spårvidd 142 cm på 924 både fram och bak. På 944:an är det 145,5/143,5 fram/bak om jag förstår det hela rätt.
Det ser ut som att det finns gott om plats i skärmarna bak, så 1,5 cm ska nog gå. Men 3,5 cm fram blir kämpigare. Nav och skivor verkar vara det som flyttar ut hjulet, vet inte ET-måtten. Men om hela spårviddsförändringen ligger i de komponenterna som måste bytas (spindlar, nav, skivor och fälg) så hamnar hjulet för långt ut. Någon som sitter inne med lite erfarenhet?
EDIT: Ska så klart delas med två, så 1,75 cm kan man kompensera med att köpa 195 däck när vi uppgraderar till R-däck.
Letar fortfarande skivor bak.
Spårvidd 142 cm på 924 både fram och bak. På 944:an är det 145,5/143,5 fram/bak om jag förstår det hela rätt.
Det ser ut som att det finns gott om plats i skärmarna bak, så 1,5 cm ska nog gå. Men 3,5 cm fram blir kämpigare. Nav och skivor verkar vara det som flyttar ut hjulet, vet inte ET-måtten. Men om hela spårviddsförändringen ligger i de komponenterna som måste bytas (spindlar, nav, skivor och fälg) så hamnar hjulet för långt ut. Någon som sitter inne med lite erfarenhet?
EDIT: Ska så klart delas med två, så 1,75 cm kan man kompensera med att köpa 195 däck när vi uppgraderar till R-däck.
http://salanderracing.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 till 944
Spårvidden blir nog inga problem. 924S och 924 Turbo samt 924 med m471 paketet har ju likadana komponenter som 944 och då kör man med ET55 original på fälgarna (ni måste ju iaf byta fälgar till 5-bult) och då passar det fint fram och bak sitter det original en liten spacer på 10-12 mm (minns inte exakt mått).Salle wrote:Det ser ut som att det finns gott om plats i skärmarna bak, så 1,5 cm ska nog gå. Men 3,5 cm fram blir kämpigare. Nav och skivor verkar vara det som flyttar ut hjulet, vet inte ET-måtten. Men om hela spårviddsförändringen ligger i de komponenterna som måste bytas (spindlar, nav, skivor och fälg) så hamnar hjulet för långt ut. Någon som sitter inne med lite erfarenhet?
EDIT: Ska så klart delas med två, så 1,75 cm kan man kompensera med att köpa 195 däck när vi uppgraderar till R-däck.
Själv har jag fälgar med ET23 7x15 tum (cookie cutters) och 205 r-däck på min 924 Turbo, lite tunnare spacer bak än original bara sen sitter det som en smäck med rejsiga hjulvinklar.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Salle
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2010-09-15 18:31:47
- Bilmodell: 944S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 924 till 944
Låter görbart. Ska måtta idag fram då vi har alla delarna där utom hjulmuttrar.patand wrote:Spårvidden blir nog inga problem. 924S och 924 Turbo samt 924 med m471 paketet har ju likadana komponenter som 944 och då kör man med ET55 original på fälgarna (ni måste ju iaf byta fälgar till 5-bult) och då passar det fint fram och bak sitter det original en liten spacer på 10-12 mm (minns inte exakt mått).Salle wrote:Det ser ut som att det finns gott om plats i skärmarna bak, så 1,5 cm ska nog gå. Men 3,5 cm fram blir kämpigare. Nav och skivor verkar vara det som flyttar ut hjulet, vet inte ET-måtten. Men om hela spårviddsförändringen ligger i de komponenterna som måste bytas (spindlar, nav, skivor och fälg) så hamnar hjulet för långt ut. Någon som sitter inne med lite erfarenhet?
EDIT: Ska så klart delas med två, så 1,75 cm kan man kompensera med att köpa 195 däck när vi uppgraderar till R-däck.
Själv har jag fälgar med ET23 7x15 tum (cookie cutters) och 205 r-däck på min 924 Turbo, lite tunnare spacer bak än original bara sen sitter det som en smäck med rejsiga hjulvinklar.
Cookie Cutters och fembults ska det så klart bil. Så här fast med hjulen innanför hjulhusen hade jag tänkt mig

http://salanderracing.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Salle
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2010-09-15 18:31:47
- Bilmodell: 944S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 924 till 944
Har du något bra tips på grundinställning? Bilen ska köras på bana, men vara gatreggad och kunna användas även utanför.patand wrote: Själv har jag fälgar med ET23 7x15 tum (cookie cutters) och 205 r-däck på min 924 Turbo, lite tunnare spacer bak än original bara sen sitter det som en smäck med rejsiga hjulvinklar.
http://salanderracing.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 till 944
Min bil används i stort sett enbart på bana men körs oftast till och från träffarna och jag tvekar inte att köra 30+ mil på gata för att komma till t.ex Såtenästräffen. Hjulvinklarna jag har är väl dock ganska extrema för en "gatbil", men hursomhaver så är detta vad jag har:Salle wrote:Har du något bra tips på grundinställning? Bilen ska köras på bana, men vara gatreggad och kunna användas även utanför.
Fram:
Max caster
Max camber (gissar att det är -3 till -3,5 grader kanske)
Normal Toe
Bak:
-2 grader camber
Normal Toe
Beroende på körstil (jag fick öka camber när jag började våga köra fortare i kurvorna...) och hårdhet på chassie i förhållande till vikt på bilen så kan man givetvis behöva andra hjulvinklar. Min bil är ganska hård i chassiet men jag kör den ganska hårt också numera därav max camber i framvagnen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users