Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#1 Post by Rallyjohan »

Vad bör inköpslistan vara för min 924s om man vill få mer tryck i den? Ett fekzenchip blir första åtgärden, men jag ser den som ett projekt och hade velat få den lite rappare i framtiden. Tips mottages med stor tacksamhet och intresse.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#2 Post by Maxx »

Hinka i motor och drivlina från en 944 turbo! :d=:

Kanske ett lite större projekt än du tänkt dig och kräver även att du byter mer för att kunna köra den lagligt (som ombyggt fordon), men fullt genomförbart. Släng på ett 924 Carrera GTR-karosskit så har du ett monster. :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#3 Post by makkanftw »

Trimma sugis är dyrt, man brukar väl prata om ca 1000kr/hk?

Lätta och bygg ett roligt chassi istället! :)
- Marcus

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#4 Post by balansaxel »

Kul att du har kvar bilen!

Din bil (Min gamla) är ju snålt utrustad med bla. manuella fönsterhissar etc. har du monterat dit baksätesryggen så ta bort allt sånt tjafs för att spara vikt!

Sen byggde jag ett kompressorkit till den bilen som dock aldrig färdigställdes men i samband med det bytte jag avgasventilerna till 951 dito och har även för mig att jag skärringade toppen... så förutsättningarna är goda om du vill hitta på nått skoj med den... :D

Jag sålde det kitet till nån 944 gubbe, undrar vart det tog vägen? Det var en eaton kompressor och jag monterade den där generatorfästet sitter bultat i blocket och använde samma poly-v rem som driver resten... Perfect power piggyback, 951 spridare, och en gik ic m.m.... Vore kul å höra hur det fungerade om det var nån här som köpte det!!

Jag körde ifrån 931or med den bilen rakt fram, knappt men ändå utan tvekan och på bana är det ju en lättare bil att köra jämfört med 931 tack vare relativt brett effektregister!

Have fun!

/Magnus
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#5 Post by patand »

balansaxel wrote:Jag körde ifrån 931or med den bilen rakt fram, knappt men ändå utan tvekan och på bana är det ju en lättare bil att köra jämfört med 931 tack vare relativt brett effektregister!
Om man kör från relativt låga varv så har nog 924S (iaf 163hk modellen) mer medeleffekt än 924 Turbo. Dock när turbon ligger i rätt varvtal så hänger nog inte 924Sen med tror jag. Jag hakar ju på S2:or på rakorna med min 931a som så vitt jag vet är standard i motorn (den är iof lite lättad och något lägre utväxling än original). :)

Helt klart är iaf att 924S borde vara ganska rapp, speciellt jämfört med en vanlig 924a. :D

Men för att svara på frågan i tråden... byt avgassystem så mullrar den nog. Mer effekt är nog billigast (förutom chip) att slänga på överladdning, turbo eller kompressor. Inte helt trivialt att få det genom besiktningen dock.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#6 Post by Rallyjohan »

Magnus -> Yes den finns kvar, blev dock lite nojig i och med vintern men har fixat ett par telefonfälgar nu där det ska på nya dubbdäck, sen ska det monteras ett par extralysen där framme och tektylbehandlas undertill så den får rulla även i vinter. Jag är grymt nöjd med den och den har vart kanon att köra i sommar/höst.
Dock har den fått sig några törnar, råkade skrapa i när jag körde ut från carporten, och sen körde en nisse in i baken på mig, men allt det har nu blivit proffslackad och fixat så den ser ju bättre ut nu än när jag fick den :)

Så avgasventilerna är 951? Påverkar det effekterna nåt? Kan vara bra att veta.
Vad menar du med att du skärringade toppen? Har inte så bra koll :)
Kul att ha all bakgrundsinfo på den :) ett chip ska beställas nu iafl så den får väl 15 hk till. Kul att veta vad man kan göra iafl. Kompressorkitet låter spännande hehe. Ha det gött!

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#7 Post by Mattias 924 »

Jag tycker att du ska höja den, montera riktigt smala vinterdäck och rejäla stänkskydd. Sedan ett par rejäla extraljus i en såndär glasfiberextraljushållare ni vet, men för min del så får den gärna gå tyst...

Höjning och smala däck är dock viktigast.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#8 Post by balansaxel »

Nä, det ger ingen effekt men ventilerna tål värmen bättre vid högre effektivt kompressionstryck som tex. överladdning ger...

Toppackningen går in i dessa spår och det gör att det går att påfresta den lite mer...

Sen i samband med det bytte jag även styrningar och tätningar och snyggade till förbränningsutrymmen och kanaler lite grann men det ger nog inte nån effekt att tala om...

Köp en bok om överladdning å lär dig grunderna, jag är ingen expert själv men det är alltid kul att veta lite teori bakom...

924S är i mina ögon klart underskattad. Svärfar har en Boxter 2,5 204 hk och Din bil är något snabbare till ca 90km/h sen får man släppa förbi....

Glasfibergrejjen för extralysena är helt klart svinball! En sån måste du ha! =)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#9 Post by Rallyjohan »

Nu sitter det ett fekzenchip i vilket gjorde stor skillnad.
Nu funderar jag på vad som ska bytas härnäst, hur är det att sätta dit ex bilsteindämpare istället för original, stor skillnad?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?

#10 Post by patand »

Rallyjohan wrote:bilsteindämpare istället för original, stor skillnad?
Möjligen ljudmässigt, knappast någon skillnad i effekt är min gissning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]