Var skall motorn vara jordad?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Var skall motorn vara jordad?

#1 Post by Pär Hylander »

Då startmotorn ibland tvärstannar så har jag fått för mig att jordningen av motorn/motorblocket är skum (iofs är det inte så troligt, då ECU väl brukar brinna om det vore så).

Kikade under motorn men kunde inte hitta ngn jordfläta, ska det finnas ngn sådan? Var isåfall? (kikade i PET oxo, men hittade inget där)


Bilen i fråga är en vintersladdande 944 N/A -86, aka Goldie.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Var skall motorn vara jordad?

#2 Post by Johnny »

Pär Hylander wrote:Då startmotorn ibland tvärstannar så har jag fått för mig att jordningen av motorn/motorblocket är skum (iofs är det inte så troligt, då ECU väl brukar brinna om det vore så).

Kikade under motorn men kunde inte hitta ngn jordfläta, ska det finnas ngn sådan? Var isåfall? (kikade i PET oxo, men hittade inget där)


Bilen i fråga är en vintersladdande 944 N/A -86, aka Goldie.
Det finns två stycken jordningar och sitter ungefär vid impulsgivarna, ja eller i dess närhet. Tittar du i det härandet så hittar du två bruna ledningar.
En jordning för "sprängkåpan" och en för blocket.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Var skall motorn vara jordad?

#3 Post by Erol »

Har du kollat kontakterna på startmotorn, de brukar ärja.
Då blir funktionen lidande :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Var skall motorn vara jordad?

#4 Post by Freddie_81 »

Jag hade liknande problem på en tidig n/à men de visade sig vara en kontakt som sitter ovanför bromsservot, den var vitaaktig och rund med flera stift i. Ta isär och sätt ihop denna ordentligt. Så gjorde jag. Men de blev ju ganska lång felsökning innan felet upptäcktes.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Var skall motorn vara jordad?

#5 Post by Pär Hylander »

Johnny & Erol,
stämde utmärkt det ja, det var ingen jordfläta utan en kraftig isolerad kabel som gick till minuspolen. Polerna på starmotorn ser bra ut.

Freddie,
intressant, det ska jag kolla!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users