Stora kamrems och balansaxelrems bytet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
gaspedal
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2004-04-02 10:39:19
Telefon: 0767123150
Bilmodell: Cayman S
Årsmodell: Vet ej
Location: Uppsala
Contact:

Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#1 Post by gaspedal »

Hej,

Det är dags att byta detta på min 944 Turbo, 86a. Funderar på att göra det själv, krävs det några specialverktyg. Har bytt kamrem många gånger på audi 100 och 200 turbo, men undrar om det är något som är värre med 944an? Stora kruxet på Audi är att vevaxelbulten sitter med cirka 400Nm ofta fastrostad, men det finns det ju lösningar på.

Någon med erfarenhet?

mvh M
Cayman S - 06
Forester S - 00

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#2 Post by jerker67 »

Varför röra vevaxelbulten?
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#3 Post by makkanftw »

jerker67 wrote:Varför röra vevaxelbulten?
På Audin måste man ha loss den och dra ut hjulet en bit. Sitter "skydd" runt om så det lättaste är att lossa vevaxelbulten för att få bort remmen.
- Marcus

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#4 Post by Erol »

Var nogrann att märka upp/förstå hur balansaxlarna skall sitta och
spänn inte balansaxelremmen för hårt, den ska vara lösare än de
flesta tror, spänner du den för hårt så kommer det vina om motorn
som om den hade en kompressor under huven :wink: och det är inte
bra för remmens livslängd!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#5 Post by 944_Driver »

makkanftw wrote:
jerker67 wrote:Varför röra vevaxelbulten?
På Audin måste man ha loss den och dra ut hjulet en bit. Sitter "skydd" runt om så det lättaste är att lossa vevaxelbulten för att få bort remmen.
och sedan måste man dra åt den igen...

Det gjorde inte Kumla Bilelektriska på min Audi V8 när de gjorde service på den veckan innan jag köpte den. 32 ventiler som möter 8 kolvar...

De ville inte ta ansvar så nu får de lite reklam istället.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#6 Post by Berg »

Dök på dessa för ett tag sen. Kan ge en uppfattning om vad det handlar om men studera även verkstadshandboken.

http://www.youtube.com/watch?v=nqc0mm-7 ... er&list=UL" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=K8T1SPoo ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=UvzZ2obj ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

gaspedal
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2004-04-02 10:39:19
Telefon: 0767123150
Bilmodell: Cayman S
Årsmodell: Vet ej
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#7 Post by gaspedal »

tackar alla! Ska ta mig en funderare i samband med julaftonsglöggen!

Magnus: verkstäder som klantar sig, just detta har jag fått nog av. Kanske drar min audihistoria här någon dag, ganska kul.

ha det väl
Cayman S - 06
Forester S - 00

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#8 Post by Mattias 924 »

OT: Jag lossar bara de fem (sex?) insexbultarna när jag byter på Audi. Har aldrig rört den stora.

Har dock bara bytt på femmor och sexor, aldrig på en åtta.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Stora kamrems och balansaxelrems bytet

#9 Post by rob3rt »

Fråga. Finns det ett litet kamrems och balansaxelrem byte också... *LOL*
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]