Tyvärr så är ju en racemotor dyr att bygga vad man än baserar den på men jag tror nog att jag kommit undan lite billigare med min lösning.....eller F-n vet förresten....
Jag hoppas att den kommer igång till våren i alla fall. Mycket arbete är gjort men mycket återstår fortfarande också.
Häromdagen beställde jag nya stakar och kolvar från Sten Parner (SPM), inte gratis direkt men det känns skönt att veta att man har rejäla prylar som håller att misshandla lite.
För tio minuter sedan köpte jag faktiskt fyra VAG "coil on plug" tändspolar till den också, ett steg till i rätt riktning
Jag vet att det hänt mycket med detta bygget.
Skulle vara kul om du kunde lägga upp lite bilder och info om bilen som den är nu.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Jag är fortfarande långt ifrån klar men nu sitter iaf motorn på plats i bilen, ihopbultad med resten av drivlinan.
Motorn är fortfarande inte provstartad, jag har ju inte varit garaget alls i sommar, men det närmar sig.
Jag har kopplat det mesta av kablarna kring mitt Megasquirt och EDIS-tändning, bränslesystemet är i stort sett också klart och jag hoppas på en uppstart (inte provkörning) före nyår, det vore bra för inspirationen tror jag.
Det som är kvar för provkörning sen är tex bromsarna, pga av utrymmesskäl så har ju bilen ingen huvudbromscylinder just nu men jag tror jag har en lösning på gång.
Det som ligger närmast nu är väl att fixa klart elen kring motorn, skaka fram en kupolmutter som behövs för att bränslesystemet ska bli komplett och sen bygga downpipe och avgassystem.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kull bygge hoppas du kommer att lägga upp mer info framöver
Lycka till med starten av motorn.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Ser riktigt cleant ut,vem fasen sa att det var trångt i motorrummet. Kul, lycka till och se till att uppdatera här lite oftare, sånt här är uppskattad läsning. Hur mycket finns det att tjäna höjdmässigt genom att slänga dit torrsump?
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
Men tjänar faktiskt inget alls på en torrsump är jag rädd, veven ligger bara ett par cm över framvagnsbalken redan som det är idag.
I helgen kastade jag på motorhuven och mätte lite innan jag greppade min vinkelslip och kapade upp ett hål så att huven gick att stänga. Det blev ett rektangulärt hål som var 30cm brett och 35cm långt. Med huven stängd sticker kamdreven och oljepåfyllnadslock upp ca 3cm över huven så det blir ingen jättestor bula jag tvingas göra, problemet är bara att göra det snyggt, det fina vore att hitta nåt lämpligt att köpa av plast och bara nita fast..
belsebubbe wrote:det fina vore att hitta nåt lämpligt att köpa av plast och bara nita fast..
Kan ett 924 Carrera GT scoop passa?
Visserligen är det ju öppet i framkant men går ju att stänga igen om man vill slippa få in luft/vatten där. Längden funkar nog men kanske inte höjden i bakkant och bredden. Någon som har ett kanske kan mäta.
I bakkant kan den faktiskt ligga plant med huven.
Scoopet skulle kunna vara ca 4cm högt i framkant och luta plant ned mot bakkanten 35cm längre bort tror jag..