Jakten på den försvunna slangen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
boston
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2010-11-04 18:31:42
Bilmodell: 944
Contact:

Jakten på den försvunna slangen

#1 Post by boston »

Vad ska det sitta för slang på munstycke #7? En slang till expansionskärlet? Ingen alls?
I min bil sitter det ingen slang alls :?

Fick fylla på nästan 3 liter kylarvätska häromdan och börjar undra... :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#2 Post by DLS »

Kan ju börja med att fråga vad du har för bil?
Det där är lilla termostathuset om man har en turbo o det går då en slang från den till det mindre metall röret som sen ansluter till turbon, det grövre ansluter till bland annat expansionskärl o kylare.
Det är vanligt att huset brukar spricka då det är i plast.

På icke turbo bilar finns det inge uttag där.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

boston
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2010-11-04 18:31:42
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#3 Post by boston »

DLS wrote:Kan ju börja med att fråga vad du har för bil?
Det där är lilla termostathuset om man har en turbo o det går då en slang från den till det mindre metall röret som sen ansluter till turbon, det grövre ansluter till bland annat expansionskärl o kylare.
Det är vanligt att huset brukar spricka då det är i plast.

På icke turbo bilar finns det inge uttag där.
Det är en 944 NA -88

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#4 Post by DLS »

om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#5 Post by Erol »

DLS wrote:om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Har sett en variant med #7 som är pluggad, dvs. ser ut som
en slanganslutning, men när man tittar in i den så finns det
inget hål invändigt.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

boston
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2010-11-04 18:31:42
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#6 Post by boston »

Erol wrote:
DLS wrote:om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Har sett en variant med #7 som är pluggad, dvs. ser ut som
en slanganslutning, men när man tittar in i den så finns det
inget hål invändigt.


/ Erol
Det hade förklarat saken! Ska undersöka närmare till helgen. Tack Erol!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#7 Post by Henka_E »

Erol wrote:
DLS wrote:om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Har sett en variant med #7 som är pluggad, dvs. ser ut som
en slanganslutning, men när man tittar in i den så finns det
inget hål invändigt.


/ Erol
Precis en sån satt det i min kärra...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Re: Jakten på den försvunna slangen

#8 Post by claves »

Bilarna börjar läcka kylvatten där förr eller senare

Jag beställde en av Utzon för att få den rak och fin och med packning (den var svart men orginal är nog vit).

Var tvungen att borra upp den för att det skulle passa min turbo.

Har för mig att delen kallas block off.

När du monterar dit den på nytt använd flytande packning med så slipper du göra om jobbet.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users