Bogsering
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Re: Bogsering
Otroligt att någon över huvud taget kan försvara en bogsering av en bil i 18 mil (vilket för övrigt lär vara betydligt längre sträcka än just 18 mil, eftersom det blir en jäkla massa småvägar och kringelkrokar i realiteten).
Det är ju en markant skillnad i att bli bogserad efter driftstopp, till närmaste lämpliga verkstad, garage, parkeringsplats än att se det som ett lämpligt sätt att långdistans-transportera en icke körbar bil.
Jag fattar inte att man ens kan överväga en bogsering på den sträcka vi nu talar om.
Att blanda in den ekonomiska aspekten, att man kanske inte har råd att hyra biltransport/biltrailer etc ger jag inte mycket för.
Det är dyrt att hålla på med bilar. Man vet det när man skaffar sin bil och det är tyvärr bara att ta konsekvenserna. Är man inte beredd på det så kanske man inte ska ha bil?
Givetvis är inte momentet bogsering i sig farligt, men för en bil med mycket begränsade kontrollmöjligheter som hänger efter en annan bil bara någon enstaka meter och i snigelfart gäller det tveklöst att övriga trafikanter är med på noterna.
Då kan det hända en hel del på den sträcka vi nu talar om.
Nej, bogsera bör man bara göra en så kort sträcka som nödvändigt och i rena akutfall.
Att rekommendera det som ett lämpligt sätt att transportera en trasig bil 18 mil är ju inget mer än vansinne!
Det är ju en markant skillnad i att bli bogserad efter driftstopp, till närmaste lämpliga verkstad, garage, parkeringsplats än att se det som ett lämpligt sätt att långdistans-transportera en icke körbar bil.
Jag fattar inte att man ens kan överväga en bogsering på den sträcka vi nu talar om.
Att blanda in den ekonomiska aspekten, att man kanske inte har råd att hyra biltransport/biltrailer etc ger jag inte mycket för.
Det är dyrt att hålla på med bilar. Man vet det när man skaffar sin bil och det är tyvärr bara att ta konsekvenserna. Är man inte beredd på det så kanske man inte ska ha bil?
Givetvis är inte momentet bogsering i sig farligt, men för en bil med mycket begränsade kontrollmöjligheter som hänger efter en annan bil bara någon enstaka meter och i snigelfart gäller det tveklöst att övriga trafikanter är med på noterna.
Då kan det hända en hel del på den sträcka vi nu talar om.
Nej, bogsera bör man bara göra en så kort sträcka som nödvändigt och i rena akutfall.
Att rekommendera det som ett lämpligt sätt att transportera en trasig bil 18 mil är ju inget mer än vansinne!
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Bogsering
Håller med, man kan definitivt ha roligarepatand wrote:8 mil tar minst 2,5 timme (lågt räknat) när man bogserar så som man bör... iof är ju inte 2,5 timme så stor del av ens liv men roligare kan man ju ha tycker jag (som också bogserat några mil vid ett par tillfällen när det inte funnits alternativ).

Definitivt inte Pär, är det nån gång man ska ha respekt för hastigheten är det när man bogserar. Men att det skulle vara omöjligt tycker jag är löjligt. Kanske ha med sig ett extra bilbatteri att byta när det man har börjar bli dåligt kan vara en bra idé?Pär Hylander wrote:Det låter som du rekommenderar att bogsera i 100 knyck på mindre vägar ungefär. Att hänga i ett 5 meters snöre 0,2 sek efter dragbilen med tungtrampade bromsar, ett batteri som börjar blir trött så att lampor inte funkar och vindrutetorkare stannar, ev styrservo som inte funkar etc etc kan faktiskt kvalificera till att ta sig in på listan för Darwin Award.
Pär / gubbe 38 år (f ö har även jag varit 19 år och studerat)
Och ja, 18 mil är på tok för långt för att bogsera, däremot kan man bli av med lappen om man själv beslutar att dra ett släp som kräver BE-behörighet..
- Marcus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bogsering
Det är därför man föredrar överlast och det är därför "alla" biltransportsläp som hyrs ut på mackarna är nedklassade till 1500kg totalvikt så att det är många fler bilar och människor som får dra dem än om de hade sin "konstruktionstotalvikt".makkanftw wrote:Och ja, 18 mil är på tok för långt för att bogsera, däremot kan man bli av med lappen om man själv beslutar att dra ett släp som kräver BE-behörighet..

Kan meddela att det är sköööönt med BE kort...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Bogsering
Okej, men tack för alla svar. Jag hör på er att jag inte ska bogsera på grund av risker och andra trafikanter, men då har jag en annan liten fråga bara.
Topplocks packningen har ju gått och det läcker vatten kan man inte köra porschen ändå, man fyller på vatten fullt, sen stannar man typ efter varannen mil och fyller på. Kan det funka eller är det nån stor risk att nåt går sönder mer? Topplockapackningen är ju redan paj och den är skej då kan man väl lika väl åka med det ändå, jag ska ju ändå lämna in den på sandens och han byter ju topp och packning.
mvh lövet
Topplocks packningen har ju gått och det läcker vatten kan man inte köra porschen ändå, man fyller på vatten fullt, sen stannar man typ efter varannen mil och fyller på. Kan det funka eller är det nån stor risk att nåt går sönder mer? Topplockapackningen är ju redan paj och den är skej då kan man väl lika väl åka med det ändå, jag ska ju ändå lämna in den på sandens och han byter ju topp och packning.
mvh lövet
Är ägare av porsche 944 -84
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Bogsering
Om man räknar såhär då:
Väg ner 18mil lämna bilen (x2 bilar om ni bogserar)
Väg hem när ni lämnat bilen 18 mil
Väg ner för att hämta bilen 18 mil
Väg hem med två bilar 36 mil
Det är minst 90 mil x minst 30.- (under 30.- per mil kommer du knappast) vilket blir 2700.- i bilkostnader. Till det ska du lägga en ev. trailerhyra på 495.-
Sedan tillkommer minst 10 arbetstimmar för att hämta och lämna bilen. Personligen så värderar jag min fritid till över 100.- i timmen.
Du kanske ska fundera på att hitta någon på närmare håll för reparationen. Nog för att Sandén anses som en gud här på forumet men nu ska ju inte bilen väckas från de döda eller utsättas för healing utan det är en topplockspackning som ska bytas på en snart trettio år gammal bil med relativt okomplicerad motor med ett måttligt efektuttag. Är det 3-4000.- dyrare nära dig så blir det sannorlikt billigare i slutändan i alla fall + att du slipper en massa problem
Mattias, en 39 år gammal gubbe men jag har varit en odödlig nittonårig student som blivit bogserad efter en Jaguar XJS V12, f.ö. en jävligt bra bil att bogsera med.
Väg ner 18mil lämna bilen (x2 bilar om ni bogserar)
Väg hem när ni lämnat bilen 18 mil
Väg ner för att hämta bilen 18 mil
Väg hem med två bilar 36 mil
Det är minst 90 mil x minst 30.- (under 30.- per mil kommer du knappast) vilket blir 2700.- i bilkostnader. Till det ska du lägga en ev. trailerhyra på 495.-
Sedan tillkommer minst 10 arbetstimmar för att hämta och lämna bilen. Personligen så värderar jag min fritid till över 100.- i timmen.
Du kanske ska fundera på att hitta någon på närmare håll för reparationen. Nog för att Sandén anses som en gud här på forumet men nu ska ju inte bilen väckas från de döda eller utsättas för healing utan det är en topplockspackning som ska bytas på en snart trettio år gammal bil med relativt okomplicerad motor med ett måttligt efektuttag. Är det 3-4000.- dyrare nära dig så blir det sannorlikt billigare i slutändan i alla fall + att du slipper en massa problem
Mattias, en 39 år gammal gubbe men jag har varit en odödlig nittonårig student som blivit bogserad efter en Jaguar XJS V12, f.ö. en jävligt bra bil att bogsera med.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bogsering
Det blir ju inte två bilar som drar bensin på vägen ner, snarare en bil som drar lite extra soppa... men hem är ju en annan femma förståss... 
495:- x 2 för trailer = 990kr
36 mil a 1,5 liter/mil x 13kr/l = 702kr
Totalt: 1692kr ca 1700kr alltså. Då inte räknat på annat än soppan och biltransporthyra iof. Ska man vara noga är det ju slitage osv så milkostnaden är ju högre än vad den ser ut.
1,5 liter/mil är vad min Chevrolet Tahoe drar med biltransport lastad med bil bakom, så en "svenssonbil" t.ex volvo 740 går nog lite snålare.
Man kan ju också räkna på trailer åt ena håller och 2 bilar tillbaka när 944an är lagad.

Om man kör med trailer behöver man inte räkna på två bilar för hämta lämna:Mattias 924 wrote:Till det ska du lägga en ev. trailerhyra på 495.-
495:- x 2 för trailer = 990kr
36 mil a 1,5 liter/mil x 13kr/l = 702kr
Totalt: 1692kr ca 1700kr alltså. Då inte räknat på annat än soppan och biltransporthyra iof. Ska man vara noga är det ju slitage osv så milkostnaden är ju högre än vad den ser ut.
1,5 liter/mil är vad min Chevrolet Tahoe drar med biltransport lastad med bil bakom, så en "svenssonbil" t.ex volvo 740 går nog lite snålare.
Man kan ju också räkna på trailer åt ena håller och 2 bilar tillbaka när 944an är lagad.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Bogsering
En sista fråga bara bogseringfästet sitter det i stötfångaren under det svarta skyddet eller?
Måste man gänga in en stång med en ring i som man kan fäste repet i eller hur funkar det?
mvh
Måste man gänga in en stång med en ring i som man kan fäste repet i eller hur funkar det?
mvh
Är ägare av porsche 944 -84
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Bogsering
Eftersom forumets tonåring vägrar ta reson när den samlade gubbmaffian försöker banka in vettet, så gör jag nu något som jag aldrig gjort förut. Jag låser tråden så att ingen får för sig att svara här.
Det är precis samma ansvar att ta, som att ta tändningsnycklen från en berusad person som är på väg att sätta i bilen för att köra iväg.
Det är precis samma ansvar att ta, som att ta tändningsnycklen från en berusad person som är på väg att sätta i bilen för att köra iväg.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bogsering
Fast Pär då har du nog missat att han i detta inlägg verkar ta reson:Pär Hylander wrote:Eftersom forumets tonåring vägrar ta reson när den samlade gubbmaffian försöker banka in vettet, så gör jag nu något som jag aldrig gjort förut. Jag låser tråden så att ingen får för sig att svara här.
Det är precis samma ansvar att ta, som att ta tändningsnycklen från en berusad person som är på väg att sätta i bilen för att köra iväg.
Så jag tycker tråden kan låsas upp igen så kan vi diskutera och ge fler argument för trailer om det behövs.hanilton199 wrote:Okej, men tack för alla svar. Jag hör på er att jag inte ska bogsera på grund av risker och andra trafikanter, men då har jag en annan liten fråga bara.

Känns ju också dumt att köra huvudet i sanden när vi kanske kan övertala honom att inte bogsera istället, om vi inte diskuterar kan vi inte heller på påverka och vi kan knappast virituellt kapa bogserlinan så som man kan ta nyckeln från en berusad person i verkliga livet.
Förresten... Gubbe kan du vara själv!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Bogsering
Hallå!
Har överlagt lite nu, och förresten jag är ingen p12.
Det blir nog istället att jag fyller på vatten hela tiden åker ungefär två mil i taget och sen fyller på osv.
Packningen har ju redan gått och toppen har säkert redan blivit skev så kan det bli värre??
PS: STäng tråden om ni vill har tjatat färdigt
Har överlagt lite nu, och förresten jag är ingen p12.
Det blir nog istället att jag fyller på vatten hela tiden åker ungefär två mil i taget och sen fyller på osv.
Packningen har ju redan gått och toppen har säkert redan blivit skev så kan det bli värre??

PS: STäng tråden om ni vill har tjatat färdigt

Är ägare av porsche 944 -84
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2010-02-22 22:31:39
- Bilmodell: 944 Targa-86 911 SC -82
- Contact:
Re: Bogsering
Det får da være grenser for nedlatende og hånlige kommentarer til en som lider av samme sykdom som oss, men kanskje ikke har de samme midler eller av andre grunner ønsker å taue 170 km.
Tauekroken skrus inn i hull i støtfangeren. For å taue langt lønner det seg å få tauet festet slik at det drar symmetrisk dvs finne et punkt noenlunde midt på fronten,eller feste tau på begge sider. f.eks i bærebruer.
Som ved all annen ferdsel på vei gjelder at "it is not the fart that kills it is the smell". (fritt etter norsk rallysjåfør)
Nær det er sagt vil jeg også sterkt anbefale å kjøre med henger i steden for å taue. Husk at det er heller ikke uten risiko å kjøre med henger, spesielt viktig å få riktig tyngedpunkt på tilhengeren, ca 50 kg på kulen er ideeelt i de fleste sammenhenger.
Å kjøre med motor som går tom for vann vil lett føre til ødelagt topplokk.
God tur!
Tauekroken skrus inn i hull i støtfangeren. For å taue langt lønner det seg å få tauet festet slik at det drar symmetrisk dvs finne et punkt noenlunde midt på fronten,eller feste tau på begge sider. f.eks i bærebruer.
Som ved all annen ferdsel på vei gjelder at "it is not the fart that kills it is the smell". (fritt etter norsk rallysjåfør)
Nær det er sagt vil jeg også sterkt anbefale å kjøre med henger i steden for å taue. Husk at det er heller ikke uten risiko å kjøre med henger, spesielt viktig å få riktig tyngedpunkt på tilhengeren, ca 50 kg på kulen er ideeelt i de fleste sammenhenger.
Å kjøre med motor som går tom for vann vil lett føre til ødelagt topplokk.
God tur!
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bogsering
Vad är det här?
Alla har rätt till en egen uppfattning och så länge som det inte uppmanas att göra något direkt olagligt så tycker jag nog att vissa gör det klokt i att hölstra pekpinnarna innan detta spårar ur alldeles.
Som jag läste ursprungsinlägget så löd den undermenade frågeställningen om man kan och får bogsera 17 mil och hur man då går till väga. Svarsattacken (kan man kalla det annat?) var både lätt otrevlig och därtill fördömande på ett sätt som jag inte någon gång tidigare sett på detta forum - ett stort steg i helt fel riktning enligt mig.
Naturligtvis kan man baka in en lämplighetsaspekt i det hela men att gå på likt iransk sedlighetspolis och virtuellt stena oliktänkande är INTE ok. Vi pratar faktiskt om en så enkel sak som bogsering, något som dessutom är fullständigt lagligt.
För att belysa det hela från en annan vinkel så är den absolut vanligaste orsaken till olyckor trötthet vilket leder till ouppmärksamhet, försämrat omdöme, nedsatt reaktionsförmåga (för att nämna några saker).
Så säg mig då vem som agerar olämpligast, den som under dagtid bogserar en bil med bogserlina eller den som efter en dag eller helg på racerbanan lastar upp leksaksbilen på trailern och kör hem 30-40 mil i mörker och regn (det senare exemplet tror jag nog att en och annan kan känna igen sig i) alternativt kör hem bilen på halvkassa r-däck och i ett utförande som egentligen inte skulle klara bilbesiktningen om man var en så ärlig och rättskaffens person som somliga vill påskina att de är.
Alla har rätt till en egen uppfattning och så länge som det inte uppmanas att göra något direkt olagligt så tycker jag nog att vissa gör det klokt i att hölstra pekpinnarna innan detta spårar ur alldeles.
Som jag läste ursprungsinlägget så löd den undermenade frågeställningen om man kan och får bogsera 17 mil och hur man då går till väga. Svarsattacken (kan man kalla det annat?) var både lätt otrevlig och därtill fördömande på ett sätt som jag inte någon gång tidigare sett på detta forum - ett stort steg i helt fel riktning enligt mig.
Naturligtvis kan man baka in en lämplighetsaspekt i det hela men att gå på likt iransk sedlighetspolis och virtuellt stena oliktänkande är INTE ok. Vi pratar faktiskt om en så enkel sak som bogsering, något som dessutom är fullständigt lagligt.
För att belysa det hela från en annan vinkel så är den absolut vanligaste orsaken till olyckor trötthet vilket leder till ouppmärksamhet, försämrat omdöme, nedsatt reaktionsförmåga (för att nämna några saker).
Så säg mig då vem som agerar olämpligast, den som under dagtid bogserar en bil med bogserlina eller den som efter en dag eller helg på racerbanan lastar upp leksaksbilen på trailern och kör hem 30-40 mil i mörker och regn (det senare exemplet tror jag nog att en och annan kan känna igen sig i) alternativt kör hem bilen på halvkassa r-däck och i ett utförande som egentligen inte skulle klara bilbesiktningen om man var en så ärlig och rättskaffens person som somliga vill påskina att de är.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Bogsering
Håller med föregående inlägg.
Bra skrivet.
Bra skrivet.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Re: Bogsering
Så här tar man sig till Sandén på bästa sätt om bilen krånglar..kommer dock inte ihåg vad det kostade..tråkiga saker är till för att förträngas

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Bogsering
Ser proffsigt ut.
Fin porsche förresten.
VIlken model är det nu igen
Fin porsche förresten.
VIlken model är det nu igen
Är ägare av porsche 944 -84
Who is online
Users browsing this forum: No registered users