Hjulinställning...hur gör ni?
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Hjulinställning...hur gör ni?
Som rubriken lyder...jag vet att någon/några här har gjort hjulinställning på sina bilar själva.
Skulle uppskatta en kort beskrivning av proceduren, hur ni mäter upp hjulen osv.
Camber är inga problem men hur mäter ni Toe?
Och vilka mått är att rekomendera för en gat/banbil?
Tack på förhand...
Skulle uppskatta en kort beskrivning av proceduren, hur ni mäter upp hjulen osv.
Camber är inga problem men hur mäter ni Toe?
Och vilka mått är att rekomendera för en gat/banbil?
Tack på förhand...
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Jag använder:
1 Laservattenpass (med ett litet stödben)
1 Tumstock
4 Spännbrickor
Om jag vill veta exakta vinkeln så lyxar jag till det med.
1 Papper
1 Penna
1 Miniräknare med konstiga (COS SIN TAN) knappar
http://www.utzon.se/repair/toematning.doc
1 Laservattenpass (med ett litet stödben)
1 Tumstock
4 Spännbrickor
Om jag vill veta exakta vinkeln så lyxar jag till det med.
1 Papper
1 Penna
1 Miniräknare med konstiga (COS SIN TAN) knappar
http://www.utzon.se/repair/toematning.doc
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Suveränt beskrivet
Fast något som jag aldrig riktigt förstått är hur man ser toe för det enskilda hjulet!?
Skruva lika mycket på båda sidorna kan man ju göra såklart när man ändrar,men det är väl inte hundra att det blir riktigt rätt för det eller...
Eller gör man ett kryss mellan dom fyra punkterna (brickorna) o sedan mäter från "krysscentrum" ut till respektive röd linje och ställer lika mått.
Tänker jag rätt?

Fast något som jag aldrig riktigt förstått är hur man ser toe för det enskilda hjulet!?
Skruva lika mycket på båda sidorna kan man ju göra såklart när man ändrar,men det är väl inte hundra att det blir riktigt rätt för det eller...

Tänker jag rätt?
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag använder en liten hemmasvetsad metallgrunka för att mäta avstånden mellan fälgkanterna framför resp bakom axeln för att mäta toe.
Camber mäter jag med ett vattenpass som jag håller an mot fälganten nertill och håller lodrätt, sen mäter jag avståndet mellan passet och övre fälgkanten. Det måttet i mm omvandlas till grader m h a en sån miniräkanre som Peter nämde ovan eller med en lite förgjord tabell eller diagram. Detta kräver att underlaget är hyggligt i våg.
Anders, din fråga är relevant för bakvagnen. För framvagnen är det inte intressant eftersom man justerar det med ratten när man kör. Dessa uppräknade metoder är dock inte användbara exakt som dom är för att mäta individuell toe, om man tar Peters metod och drar ut en laserlinje som tangerar både framhjul och bakhjul och pekar bakåt och lägger ut markering så har man skapat sig ett rätt juste referens. Allts sätt laserpekaren på framhjulet, låt lasenlinjen precis röra bakdäcket och dra ut en markering i dess förlängning bakom bilen, sen likandant på andra sidan. Finns även andra metoder som jag inte kan redogöra för.
mvh, Pär
Camber mäter jag med ett vattenpass som jag håller an mot fälganten nertill och håller lodrätt, sen mäter jag avståndet mellan passet och övre fälgkanten. Det måttet i mm omvandlas till grader m h a en sån miniräkanre som Peter nämde ovan eller med en lite förgjord tabell eller diagram. Detta kräver att underlaget är hyggligt i våg.
Anders, din fråga är relevant för bakvagnen. För framvagnen är det inte intressant eftersom man justerar det med ratten när man kör. Dessa uppräknade metoder är dock inte användbara exakt som dom är för att mäta individuell toe, om man tar Peters metod och drar ut en laserlinje som tangerar både framhjul och bakhjul och pekar bakåt och lägger ut markering så har man skapat sig ett rätt juste referens. Allts sätt laserpekaren på framhjulet, låt lasenlinjen precis röra bakdäcket och dra ut en markering i dess förlängning bakom bilen, sen likandant på andra sidan. Finns även andra metoder som jag inte kan redogöra för.
mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Tack för infon...räkna kan jag. Var mest ute efter ett vettigt sett att mäta toe bak. Jag kom inte på något vettigt sätt att skapa en referenslinje som är parallell med bilen att mäta mot.
Den metod som utzon beskriver ger ju som anders säger endast ett mått för hur hjulen står i förhållande till varandra. Fram justeras det ju med ratten som du skriver pär, men bak skulle man teoretiskt kunna ställa det ena toe in och det andra toe out och ändå vara nöjd med sin inställning eftersom man aldrig mäter mot en referenslinje som är parallell med bilen. Och det är väl inte riktigt så man vill ha det...eller?
Men om man gör så här...
Fyra pallbockar eller liknande, två på varje sida av bilen. Mellan dem spänner man upp en tunn tråd parallellt med bilen, en på varje sida alltså.
Trådarna mäter man sedan in så att de är parallella samtidigt som avståndet mellan tråd och hjulcentrum är lika på båda sidorna fram och lika på båda sidorna bak. Dessa trådar bör sedan vara användbara som referenser. Sen är det ju bara att mäta och räkna lite för att få fram gradtalen.
Camber tänkte jag nog loda och mäta in, känns enklare än att hålla i vattenpasset samtidigt som man mäter.
Rätta mig gärna om jag har gjort någon tankefel...eller fyll på med andra synpunkter och idéer om hur man enklast gör det.
Någon som kan rekomendera några vettiga mått för inspirerad landsvägskörning och något banmöte då och då?
Den metod som utzon beskriver ger ju som anders säger endast ett mått för hur hjulen står i förhållande till varandra. Fram justeras det ju med ratten som du skriver pär, men bak skulle man teoretiskt kunna ställa det ena toe in och det andra toe out och ändå vara nöjd med sin inställning eftersom man aldrig mäter mot en referenslinje som är parallell med bilen. Och det är väl inte riktigt så man vill ha det...eller?
Men om man gör så här...
Fyra pallbockar eller liknande, två på varje sida av bilen. Mellan dem spänner man upp en tunn tråd parallellt med bilen, en på varje sida alltså.
Trådarna mäter man sedan in så att de är parallella samtidigt som avståndet mellan tråd och hjulcentrum är lika på båda sidorna fram och lika på båda sidorna bak. Dessa trådar bör sedan vara användbara som referenser. Sen är det ju bara att mäta och räkna lite för att få fram gradtalen.
Camber tänkte jag nog loda och mäta in, känns enklare än att hålla i vattenpasset samtidigt som man mäter.
Rätta mig gärna om jag har gjort någon tankefel...eller fyll på med andra synpunkter och idéer om hur man enklast gör det.
Någon som kan rekomendera några vettiga mått för inspirerad landsvägskörning och något banmöte då och då?
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Tack för infon...räkna kan jag. Var mest ute efter ett vettigt sett att mäta toe bak. Jag kom inte på något vettigt sätt att skapa en referenslinje som är parallell med bilen att mäta mot.
Den metod som utzon beskriver ger ju som anders säger endast ett mått för hur hjulen står i förhållande till varandra. Fram justeras det ju med ratten som du skriver pär, men bak skulle man teoretiskt kunna ställa det ena toe in och det andra toe out och ändå vara nöjd med sin inställning eftersom man aldrig mäter mot en referenslinje som är parallell med bilen. Och det är väl inte riktigt så man vill ha det...eller?
Men om man gör så här...
Fyra pallbockar eller liknande, två på varje sida av bilen. Mellan dem spänner man upp en tunn tråd parallellt med bilen, en på varje sida alltså.
Trådarna mäter man sedan in så att de är parallella samtidigt som avståndet mellan tråd och hjulcentrum är lika på båda sidorna fram och lika på båda sidorna bak. Dessa trådar bör sedan vara användbara som referenser. Sen är det ju bara att mäta och räkna lite för att få fram gradtalen.
Camber tänkte jag nog loda och mäta in, känns enklare än att hålla i vattenpasset samtidigt som man mäter.
Rätta mig gärna om jag har gjort någon tankefel...eller fyll på med andra synpunkter och idéer om hur man enklast gör det.
Någon som kan rekomendera några vettiga mått för inspirerad landsvägskörning och något banmöte då och då?
Den metod som utzon beskriver ger ju som anders säger endast ett mått för hur hjulen står i förhållande till varandra. Fram justeras det ju med ratten som du skriver pär, men bak skulle man teoretiskt kunna ställa det ena toe in och det andra toe out och ändå vara nöjd med sin inställning eftersom man aldrig mäter mot en referenslinje som är parallell med bilen. Och det är väl inte riktigt så man vill ha det...eller?
Men om man gör så här...
Fyra pallbockar eller liknande, två på varje sida av bilen. Mellan dem spänner man upp en tunn tråd parallellt med bilen, en på varje sida alltså.
Trådarna mäter man sedan in så att de är parallella samtidigt som avståndet mellan tråd och hjulcentrum är lika på båda sidorna fram och lika på båda sidorna bak. Dessa trådar bör sedan vara användbara som referenser. Sen är det ju bara att mäta och räkna lite för att få fram gradtalen.
Camber tänkte jag nog loda och mäta in, känns enklare än att hålla i vattenpasset samtidigt som man mäter.
Rätta mig gärna om jag har gjort någon tankefel...eller fyll på med andra synpunkter och idéer om hur man enklast gör det.
Någon som kan rekomendera några vettiga mått för inspirerad landsvägskörning och något banmöte då och då?
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
För att mäta fram mitten använder jag lasern och lyser genom mitten av framrutan och genom mitten av bakrutan. Det går naturligtvis bra att lysa under bilen efter att ha mätt ut mitten mellan hjulen.
STCC-teamen använder snöre och skjutmått så den metoden är säkert också bra men känns lite för bökig för att duga i "fält".
STCC-teamen använder snöre och skjutmått så den metoden är säkert också bra men känns lite för bökig för att duga i "fält".
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Tja,
Fik från killen som jag köpte 951:arn av, en bra och änkel diagram i excel som angiver camber i gader för olika fälgdim. Då är det bara att mäta med vattenpass och tumstock och läsa av diagrammen. Kan maila den om nån vil ha.
mike@bostream.nu[/img]
Fik från killen som jag köpte 951:arn av, en bra och änkel diagram i excel som angiver camber i gader för olika fälgdim. Då är det bara att mäta med vattenpass och tumstock och läsa av diagrammen. Kan maila den om nån vil ha.
mike@bostream.nu[/img]
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag tar gärna emot den på mail!Mike-DK wrote:Tja,
Fik från killen som jag köpte 951:arn av, en bra och änkel diagram i excel som angiver camber i gader för olika fälgdim. Då är det bara att mäta med vattenpass och tumstock och läsa av diagrammen. Kan maila den om nån vil ha.
mike@bostream.nu[/img]

(klicka på mailknappen nedanför)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Såg det! Tack! (men du skickade till msn och inte till min "vanliga" mail, men det funkar lika bra det iof!)Mike-DK wrote:Patand, Du har mail.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]