Ja det är klart det går. Men det krävs adaptrar och andra bromsskivor.
Vill du ha 4-kolvsok som passar rakt av på en vanlig 944a så kan du ta bromsok från Volvo 240 (jag vet, kan te sig märkligt att ha volvobromsar på en Porsche, men de funkar ju bra).
-88 har väl likadana bromsok som tidiga 944or? I så fall är de likadana som till 924 Turbo som tråden på 924board handlar om och därav passar volvooken.
Ja men du behöver Turbons skivor också. Så tänker jag göra.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Du måste byta hela paketet (nav spindel osv.) iom att turbobromsarna har bredare bultmönster går det inte att göra adaptrar. men hittar du det från en turbo eller s2 så passar det rakt på. om det är korta bärarmar så måste du ha camberplates för att få det att funka. (men 88:an har väl långa?) sen vet jag inte om du har elektronisk hastighetsmätare men annars måste man borra ett hål i navet . Kanske måste fila lite i fjäderbenen med för att det ska passa men jag är osäker på 88:an. Bak passar det rakt av.
/mvh Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511
posse944 wrote:Har nu införskaffat begagnade bromsok från en volvo 240 87:a med 4 kolvar, ska nu renovera dem
Låt oss följa din modifiering i din biltråd! Intressant att se hur detta blir!
Glöm inte att du måste antigen ha två bromsledningar till oken (grena den befintliga i bilen) eller plugga den ena ledningen och ordna en intern överföring av bromsvätskan i oket (allt detta finns beskrivet i trådar på 924board.org).
Hur mycket större/tjockare skivor får man på med volvo-oken?
För hela vitsen med att byta är ju att öka den termiska kapaciteten vilken
till största delen sitter i skivans storlek. Sedan är det givetvis nice med
maffiga bromsok fast där kvalar knappast volvo-oken in....
patand: yes ni kommer kunna följa modifieringen i min biltråd, lagt upp lite bilder nu.
mijo: Vet inte om jag kommer kunna ha större skivor, jag tror inte det. Men det kan ju inte bli sämre kan jag tycka Jag har tidigare upplevt att jag måste ta i rätt hårt för att det ska nypa och det borde ju bli bättre med 4 kolvar istället för 1. Gör detta mest för att det är kul
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
posse944 wrote:mijo: Vet inte om jag kommer kunna ha större skivor, jag tror inte det. Men det kan ju inte bli sämre kan jag tycka Jag har tidigare upplevt att jag måste ta i rätt hårt för att det ska nypa och det borde ju bli bättre med 4 kolvar istället för 1. Gör detta mest för att det är kul
Att ha kul är ju helt klart viktigast Jag har M030 och när bilen med nuvarande belägg fick åka sitt förmodligen första banmöte var bromsarna väldigt tungtrampade och utan bett under första passet. Efter att de kallnat var det grymt bett i bromsarna andra passet. Så bettet har nog mycket med beläggen och deras kondition att göra.
Bettet har mest med beläggen att göra gissar jag, har inte haft några problem med mina origianlbromsar på 931an (som nämnt tidigare är det likadana bromsar på 944 och 931). Men en liten fördel med volvooken är att de inte är flytande som originaloken utan man får (troligen) jämnare tryck över bromsbeläggen och sliter dessa jämnare. Dessutom ser det ut som att volvooken rymmer lite större klossar vilket ju ger större anliggningsyta mot skivan vilket nog inte skadar heller.
Men som jag skrev i posses biltråd så undrar jag ju om det finns racebelägg till volvooken... någon som vet?
du får troligtvis tyvärr inte större bromskraft med 4 kolvar. räkna på kolvarean och att enkolvsoket får dubbelt så hög bromskraft per area eftersom glidningen blir som en utväxling. Man kan tänka (förenklat, inte realistiskt mått men ändå) att om man har 1 mm frirum på varje sida av skivan så kolven i enkolvsoket röra sig 2 mm.
har man 4 kolvar så rör de sig bara 1 mm styck. Alltså måste du hitta ett fyrkolvsok som har dubbelt så stor kolvarea ifall du vill ha högre klämkraft.