Vad göra åt gamla gummibälgar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Vad göra åt gamla gummibälgar?

#1 Post by micmac »

Vad man ska göra åt sina gamla trötta gummibälgar vid insuget? Var kan man köpa nya med vettigt pris och leveranstid? Ser dem inte på utzons hemsida. Och kan man använda något provisoriskt för att få dem täta tills man hittar nya? För mig är det framför allt kopplingen till tillsatsventilen (auxiliary air regulator) som verkar alldeles för lös. Kan inte tänka mig att den håller tätt. Kan man använda packningslim eller något annat tills man hittar en bättre lösning. Kan andra bilmärken med k-jet ha likadana gummibälgar?
924 na 1980

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#2 Post by Maxx »

Jag gissar att nya gummibälgar kostar ca 300-400 kr styck på närmaste Porsche Center (efter att ha kollat i en prislista från 2008). Vettig leveranstid kan jag dock inte svara på. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#3 Post by Geson »

Du skulle ju kunna linda dem temporärt med Vulk-tejp. Du måste nog "fylla" upp bälgarna med något eftersom du måste sträcka tejpen för att den ska vulkanisera..
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

Olzzon
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2010-08-22 15:27:34
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#4 Post by Olzzon »

Mitt insug var inte vackert så har lagat det med el tejp nu provisoriskt, funkar men inget man pratar högt om :)

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#5 Post by spirou944t »

Ta reda på artikelnummret och sök på Utzons hemsida, mycket finns som inte syns...så att säga.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#6 Post by micmac »

300-400 på Porsche center. Det var ju ett riktigt bra pris. Måste åka dit snarast möjligt. Tack för tipset!

Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.

Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.
924 na 1980

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#7 Post by Erol »

micmac wrote:300-400 på Porsche center. Det var ju ett riktigt bra pris. Måste åka dit snarast möjligt. Tack för tipset!

Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.

Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.

PC i Eskilstuna har öppet på lördagar :wink:



/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#8 Post by Maxx »

Erol wrote:
micmac wrote:300-400 på Porsche center. Det var ju ett riktigt bra pris. Måste åka dit snarast möjligt. Tack för tipset!

Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.

Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.

PC i Eskilstuna har öppet på lördagar :wink:

Även reservdelar? PC Sthlm har även de öppet på lördagar men bara försäljning, inte reservdelsavdelningen.

PSCE är kanske lite mer serviceminded ... Tummen upp i så fall! :d=:
(Jag borde till och med kunna få hemleverans från dem, eller? :wink: )
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#9 Post by Bengt »

Silikon kanske? Packningssilikon är oljebeständig.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?

#10 Post by Erol »

Maxx wrote:Även reservdelar? PC Sthlm har även de öppet på lördagar men bara försäljning, inte reservdelsavdelningen.

PSCE är kanske lite mer serviceminded ... Tummen upp i så fall! :d=:
(Jag borde till och med kunna få hemleverans från dem, eller? :wink: )

Vet inte vilka som tjänstgör på helgerna, men jag vet att
verkmästaren var där i dag.

Jo, du borde kunna få hemleverans, om du frågar snällt...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]