Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
flipp
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944 -84

Ersättning till den som löser detta motor problem..!

#1 Post by flipp »

Hej!

Har en Porsche 944 -84. Köpte den som renoveringsobjekt med knackande ventiler och topplockspackningen som hade gått. Oljetryckskontakten var trasig så oljetrycket va en gissning. Säljaren påstog att han åkte på resa med den där han på väg hem från resan märkte att oljetrycket plötsligt försvann. Det började ticka i toppen. Han bogsera hem den och här köpte jag denna.

Plockade isär toppen hemma oc´h köpte nya hydrauliska tryckare, topplockspackning, samt annat smått. Kollade lilla backventilen på sidan i blocket. Funka finfint.

Måste bara klargöra att jag är en mycket van meck. Kan det mesta kring denna motor. Ställer tom balans+kam rem i garaget. ink byte kolv + planing/portning topp eller nått annat. Inget skryt, men vill bara förtydliga så ni förstår att jag troligen inte har förbi sett något.

Ok! Bytte allt och den gick fint, men med lite knack fortfarande. Men jaja... kanske släpper? Hade ju iaf. stått ett halvår när jag köpte den. Åkte och besikta, gick igenom med perfekt HC halt och inga problem alls. Rent papper. Hemma: Kollade oljan. Så fruktansvärt svart. Bytte olja+filter 3 ggr + en gång med 30/70 olja och diesel för att spola rent. Sen 5-50 helsyntet i. De tidigare ägarna mäste ha slarvat. Allt klart och fint nu. Härligt.

Dagen där på tog pappa en sväng och motorn nyper nästan helt. Den stannade vid kopplingsnedtryckning. Starten orkade precis dra runt lite..........!!!! :shock: :cry:

Hemma och mecka igen då! Vad i helsike... Detta måste ju vara oljetryckrelaterat. Annars skär inte en motor ihop på detta sätt. Verkar vara ram/vevstaktlager då "stora muttern" ej sviktar när mam hänger på ORDENTLIGT!

tog detta problem i denna ordning: Tog ner frambalk med tillhörande saker och sen så...

1. kollade igenom tråget och pickup. Inget fel what so ever. Tar inte luft!
2. Oljepumpen är OK. Har kollat lager och packningar, spel och funtionstestat den. Inga problem!
3. Ok! Aha klart att det är stopp i någon del kring oljekylaren... Rev allt i små bitar och kollade. Tog även lilla pistong ventilen "pressure valve ventilen".. Inga problem alls! Allt såg super ut. Skruvade ihop allt igen. Meckade i tot. 20 timmar under 3 dagar. Att nått har/håller på att gö sönder på riktigt kan jag ta, det är bara att mecka, men var i helsike är detta? Har aldrig varit med om maken. Varför har jag inte tillräckligt med tryck så bilen går bra , utan "tick" samt små lagerdelar i tråget.

Ok, tror nog ni förstått!? Och nu? I'm out... NÅ. Vad sjutton är det för fel, håller på att bli galen???? HJÄLP!? :?

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

#2 Post by Mats Jacobsson »

Helt klart så behöver du lyfta ur motorn och renovera den, lagerdelar i tråget är inte bra.
Som du beskrev så har oljan inte blivit bytt som den ska, så detta har nog kortat livslängden på motorn.
Det står inte hur långt bilen har rullat? Tror inte det var så klokt att spola rent motorn med diesel, du kan ha fått skit som släppt och satt sig någon stans så att du inte haft tryck. Att köra helsyntet i en sådan motor är mycket vanskligt.
Nu kan du välja om du vill
1 Renovera den befintliga motorn.
2 Hitta en begagnad motor som du inte vet något om.
3 Heller fundera på om du skulle kunna stoppa i en annan motor i bilen 8)

Alt beror på plånbokens storlek och vad man vill med bilen.
Jag skulle nog valt att stoppa i en annan motor typ Saab 2.0 T på 150 Hk
Den går att besiktiga med samt att skrämma upp lite vid ett senare tillfälle.

Lycka till
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Bathory
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984

#3 Post by Bathory »

Låter som du kan ha ngt fel i tryckventilen (reliefvalve).
Detta är ren spekulation från min sida då jag själv nyligen stött på ett liknande problem på Dirfors bil.
Har inte hört med honom ngt mer om detta men jag skickar med en bild på det så du ser hur det ser ut.
Hoppas att du löser det.

Mvh
Sven
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#4 Post by bergodalvana »

lyfte du ur motorn när du gjorde i ordning den?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

flipp
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944 -84

#5 Post by flipp »

Har nu lyft ut hela motorn. Ska nu fundera på vad jag ska göra åt det hela... Tack för alla svar hittills
/M

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by Mats Jacobsson »

Lyft tråget och inspektera skadorna...
Skulle vara intressant och se hur det ser ut, lite bilder..
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

TuRboSimPa
S-Poster
Bilmodell: 951

#7 Post by TuRboSimPa »

Kan vara något som blockerar en oljekanal. Jag blev mycket konfunderad efter att monterat nytt short block i en Chrysler och den nöp trots allt var genmomgånget. Fabriken hade glömt borra upp en oljekanal i blocket. Kanske det sitter en plugg i någon kanal?

Dirfors
S-Poster
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984

#8 Post by Dirfors »

Som jag har förstått det är det väldigt ofta fel på de tre-delade tryckventilerna (OPRV, som Bathory visade), och Porsche själva har rekommenderat under en lång tid att man byter ut dem mot den nya i ett stycke. Nackdelen är att en sådan ny kostar runt 3500-4000:-, så antingen har man pengar i överflöd, eller så måste man vara säker på att det är ventilen som rykt.

Jag har som sagt samma problem på min 944 -84, och börjar snart tröttna på problemet :P

/Dirfors
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply