Har en Porsche 944 -84. Köpte den som renoveringsobjekt med knackande ventiler och topplockspackningen som hade gått. Oljetryckskontakten var trasig så oljetrycket va en gissning. Säljaren påstog att han åkte på resa med den där han på väg hem från resan märkte att oljetrycket plötsligt försvann. Det började ticka i toppen. Han bogsera hem den och här köpte jag denna.
Plockade isär toppen hemma oc´h köpte nya hydrauliska tryckare, topplockspackning, samt annat smått. Kollade lilla backventilen på sidan i blocket. Funka finfint.
Måste bara klargöra att jag är en mycket van meck. Kan det mesta kring denna motor. Ställer tom balans+kam rem i garaget. ink byte kolv + planing/portning topp eller nått annat. Inget skryt, men vill bara förtydliga så ni förstår att jag troligen inte har förbi sett något.
Ok! Bytte allt och den gick fint, men med lite knack fortfarande. Men jaja... kanske släpper? Hade ju iaf. stått ett halvår när jag köpte den. Åkte och besikta, gick igenom med perfekt HC halt och inga problem alls. Rent papper. Hemma: Kollade oljan. Så fruktansvärt svart. Bytte olja+filter 3 ggr + en gång med 30/70 olja och diesel för att spola rent. Sen 5-50 helsyntet i. De tidigare ägarna mäste ha slarvat. Allt klart och fint nu. Härligt.
Dagen där på tog pappa en sväng och motorn nyper nästan helt. Den stannade vid kopplingsnedtryckning. Starten orkade precis dra runt lite..........!!!!

Hemma och mecka igen då! Vad i helsike... Detta måste ju vara oljetryckrelaterat. Annars skär inte en motor ihop på detta sätt. Verkar vara ram/vevstaktlager då "stora muttern" ej sviktar när mam hänger på ORDENTLIGT!
tog detta problem i denna ordning: Tog ner frambalk med tillhörande saker och sen så...
1. kollade igenom tråget och pickup. Inget fel what so ever. Tar inte luft!
2. Oljepumpen är OK. Har kollat lager och packningar, spel och funtionstestat den. Inga problem!
3. Ok! Aha klart att det är stopp i någon del kring oljekylaren... Rev allt i små bitar och kollade. Tog även lilla pistong ventilen "pressure valve ventilen".. Inga problem alls! Allt såg super ut. Skruvade ihop allt igen. Meckade i tot. 20 timmar under 3 dagar. Att nått har/håller på att gö sönder på riktigt kan jag ta, det är bara att mecka, men var i helsike är detta? Har aldrig varit med om maken. Varför har jag inte tillräckligt med tryck så bilen går bra , utan "tick" samt små lagerdelar i tråget.
Ok, tror nog ni förstått!? Och nu? I'm out... NÅ. Vad sjutton är det för fel, håller på att bli galen???? HJÄLP!?