Hej Det är serviceteknikern som skriver.
Min sambo Lena tyckte att cabben på blocket som jag av en händelse sökt fram var söt. Den åker vi och kollar på. Sälv såg jag mest ut som ett frågetecken. Att hon tycker bilar är söta är inget underligt, men att åka och kolla på dessa bilar det tillhör inte vanligheterna.
Vi åkte upp till Stockholm en söndag för en runda på Fotografiska museet och avslutade med att kolla på cabben. Efter en förhandling så var bilen nerprutad 30% och affären förseglades med en handpenning. På onsdag kväll vart bilen hämtad. Hemresan gick bra förutom att fläktremmen gick av 2 mil hemifrån (med tillhörande kokning). Den remmen som låg i skuffen var för kort 888mm för denna vill ha 900mm men jag fann en 925 hemma i gömmorna som fungerade sista biten.
Inför besikningen som var bokad till måndag fixades allehanda småfel, tuta, varningsblinkers.... samtidigt som elhissar och elspelar gjordes funktionsdugliga. Lena sydde fast lädret runt ratten.
Tyckte snart att det fanns en del jobb på bilen så jag tog en arbetsorder på besiktningen istället. Bytte till några vinterhjul från en avyttrad SAAB 9K och gled in i ösregnet. Under färden in så slutade blinkers på vänster sida att fungera bak.
Besiktningen gick "bra", blankt papper. Min sambo säger att det var ett öppningserbjudande "alla bilar går igenom" detta eftersom stationen är nyöppnad. Likväl så börjar jag byta bromsrör på bilen samtidigt som jag byter bromsvätska (det var inte gjort på de senaste två åren). En krets vart helt bytt samtidigt som det kärvande vänster bak vart fixat (felaktigt ihopmonterat märkte jag när jag plockade ned det) Den andra kretsen har tre rör kvar som skall bytas.
När nu bilen var besiktigad så vart nya däck beställda på Däck online. Firestone 185 70 14. Nu skulle vi bara ha två fälgar till eftersom två av hennes fem fälgar är reält tråkiga.
Bilen körs var dag för att få fram eventuella fel som gärna finns där. Ett av dessa var att vi knäckte ett gångjärn i cabställningen vid uppcabbning. Märkte att dessa måste man smörja ..... Nu är det bara ett original kvar de övriga har redan gått sönder. Så jag fick plocka ur sprinten med gassvetsen, bocka till en lämplig plåtbit som låg på golvet och slipa några spår i den med vrålapan (vinkelslipen) så att den passar som gångjärnshalva. Så några timmar efter haveriet så var ställningen funktionsduglig igen. Förut var garaget en "fredad zon" var man där vart man inte störd. Nu blir man nästan ihälskrämd när man helt plötsligt ser Lena sittandes i bilen pysslandes och polerade.
Efter lite läsning på forumet så finner jag en rallyåkare som har en reservdelsbil ståendes. Jag skickar ett PM och får svar att bilen skrotas i morgon. Eftersom sambon vill köra med bilen så drar vi direkt till Kolmården som en liten utflykt. Väl framme finner vi "Grönsaken" ståendes på pallbockar. Lite lister, några plastdetaljer landar i vår låda sen far djävulen i mig. Toppen åker av, komplett med insprut och grenrör. Främre röret och första dämparen är mycket bätter än cabbens så de får följa med. Hastighetsmätare är fel men åker med som övningsobjekt inför rep av tripp. Fläktpaket komplett, domkraft och två fälgar med tillhörande däck. Växelspaksknopp och hylla under handsfacket till polarens 924 + ett gäng mera småsaker.
Det som chockade mig mest under tiden vi plockade ur bilen (samt hjälpte ägaren att plocka ur G31 lådan) var att min sambo plockade grejor och var lycklig! Varje gång jag närmat mig en skrot med sambon ser hon lika sur ut som jag gör när vi närmar oss IKEA. Nu förstår hon iallafall hur jag kan ha mycket grejor....
Vi avslutar med middag på lokal krog innan hemfärden kl 21:30
Idag vart de nya däcken monterade (naturligtvis med de fula fälgarna eftersom de vart monterade i går) Plastdetaljer monterade, lister utbytta till bättre, rosta plåtar under huven vart bytta till mindre rostiga.
Status på bilen är
Bilen går bra, startar snällt i alla lägen utom i "ljummen" (har hittat åtgärdsförslag) Fixat
Växellådan fungera snällt men skrapar ibland på backen. Fixat
Det är lite "jacques tati Trafic" över torkarna, de vill gärna slå ett slag i bland när man kör. Fixat
Defekt tripp och vägmätare (har sett åtgärdsbeskrivning) har bestält drev Fixat, men funktion osäker
Montage av stereo
Byte av sufflett (medföljde) Fixat
Byte av vänster handtag ytter Fixat
Montera gasdämpare på baklucka Fixat
Ljusvarnings signal (min sambo glömmer gärna ljuset)
Plastbit saknas fram på kofångaren Fixat
Montering av innerbackspegel Fixat
Lackering av cabbställning
Byte av kupefläkt Fixat
Bromsrör Fixat
Vid tangenten
Janne