15" på 951 - möjligt?
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
15" på 951 - möjligt?
Vilka 15" fälgar funkar på en 951:a? Behöver fälgar till regndäck....
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Avser du 951 med stora bromsarna så tror jag inte några alls funkar. Med små bromsarna vet jag inte.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Jag har provat 15" på min och det gick inte. Kanske finns några som får plats med stora bromsar.
Kanske inga original men finns alltid eftermarknads med som rymmer stora bromsar.
Kanske inga original men finns alltid eftermarknads med som rymmer stora bromsar.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Hmm, ja, jag har ju 968 skivor på min - det är väl "små" bromsar?
Tar det i radiellt eller är det navet som tar i? Har ju gamla ET:t och skulle alltså kunna köpa 15" med nya ET:t och sen köra med spacers - då får jag ju bort navet från oket... Kan det va nåt?
Tar det i radiellt eller är det navet som tar i? Har ju gamla ET:t och skulle alltså kunna köpa 15" med nya ET:t och sen köra med spacers - då får jag ju bort navet från oket... Kan det va nåt?
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Ja spacers kan funka då fälgen är oftast större längre bak. När jag skulle bygga på 951 bromsar på min 931:a så mätte jag lite olika fälgar invändigt och i mitt fall skulle det gå med fuchs och bbs rs men inte med telefoner och cookies.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Förresten - kan man inte bara köra med 30mm spacers och ET23 fälgar??
Räkne exempel
7x15 ET23+32mm spacer= ET-9
17x9 ET52+32mm spacer= ET20
9" ET20 vs 7" ET-9 ==> 29mm längre ut MEN 9" breddar 1" mer utåt vid samma ET, alltså 29-25=4mm längre ut
Alltså - ET23 med 32mm spacer blir bara 4mm bredare än när jag kör med 17x9 cupmackor! Hmm - borde inte det funka?? Kommer ju bli tyskstuk...frågan är om det tar i??? Tänker jag rätt?
Räkne exempel
7x15 ET23+32mm spacer= ET-9
17x9 ET52+32mm spacer= ET20
9" ET20 vs 7" ET-9 ==> 29mm längre ut MEN 9" breddar 1" mer utåt vid samma ET, alltså 29-25=4mm längre ut
Alltså - ET23 med 32mm spacer blir bara 4mm bredare än när jag kör med 17x9 cupmackor! Hmm - borde inte det funka?? Kommer ju bli tyskstuk...frågan är om det tar i??? Tänker jag rätt?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
15" orginal telefonfälgar funkar på tidiga turbos, dvs dr små bromsarna.
Detta vet jag då jag har provat, vissa påstår att det inte går, men det
funkar bra!
/ Erol
Detta vet jag då jag har provat, vissa påstår att det inte går, men det
funkar bra!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Äntligen lite positiva tongångar!!
Definera "små bromsar" - är det 298x28mm skivorna? För det har ju jag på min bil. Mina ok är knappast fetare än 951 heller...
Nån som sitter på en uppsättning telefonisar som jag kan prova??
Definera "små bromsar" - är det 298x28mm skivorna? För det har ju jag på min bil. Mina ok är knappast fetare än 951 heller...
Nån som sitter på en uppsättning telefonisar som jag kan prova??
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Skrubbradien (fram alltså) blir ju rätt mkt förändrad vilket rimligen gör att du får in mkt mer krafter i ratten.Henka_E wrote:Förresten - kan man inte bara köra med 30mm spacers och ET23 fälgar??
Räkne exempel
7x15 ET23+32mm spacer= ET-9
17x9 ET52+32mm spacer= ET20
9" ET20 vs 7" ET-9 ==> 29mm längre ut MEN 9" breddar 1" mer utåt vid samma ET, alltså 29-25=4mm längre ut
Alltså - ET23 med 32mm spacer blir bara 4mm bredare än när jag kör med 17x9 cupmackor! Hmm - borde inte det funka?? Kommer ju bli tyskstuk...frågan är om det tar i??? Tänker jag rätt?
Skrubbradien är avståndet mellan mitten av däckets slityta där det träffar asfalten och den tänkta förlängningen på fjäderbenet där det skär asfalten. Skrubbradien är så att säga hävarmen av däckskrafter i bilens längdriktning in i ratten.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Vad har bilen för orginal ET? ET23 på min bil gör stor skillnad jämfört med orginal et52 i rattkrafter. Men inte mer än att det känns líte mer i ratten på banan..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 15" på 951 - möjligt?
Cedrik, du har rätt, jag tänkte inte färdigt.
På 951 och 924/931 så har man väl negativ skrubb orginal. Samma framvagn på 944 (pre 85B) hade ju positiv skrubb, dvs ca skillnaden mellan 52 och 23 i ET. Detta talar ju för att det borde funka ganska hyggligt med dessa fälgar på en 951.
På 951 och 924/931 så har man väl negativ skrubb orginal. Samma framvagn på 944 (pre 85B) hade ju positiv skrubb, dvs ca skillnaden mellan 52 och 23 i ET. Detta talar ju för att det borde funka ganska hyggligt med dessa fälgar på en 951.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users