Har äntligen kommit ut och rastat Skalman på torr bana. Tre timmar open pitlane med TPC på Anderstorp, långa banan, var riktigt bra. Skönt att slippa stressa och ha tid på sig.
Går det att avgöra med hjälp av slitaget på däcket hur väl avvägt cambervinklel man har mot sin egen körstil mm
Tog en bild på höge framdäck, R888 265/35-18. Det finns en markering på däcket som ser ut som en liten trekant. Den pekar precis på gränsen till ytan som varit i backen.
Höger fram.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Eftersom snedslitage beror mer på toe än på camber så säger slitaget inte så mycket om cambervinkeln.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
På en "vanlig" bil med mycket gummi i framvagnen så kommer camber aldrig att vara statisk. Allt rör på sig! McP tappar dessutom camber i princip så fort du vrider på styret. Att du då får mycket slitage på utsida trots att du kör med så mycket camber du kan är normalt.
Tomas wrote:Eftersom snedslitage beror mer på toe än på camber så säger slitaget inte så mycket om cambervinkeln.
Efter att jag skruvat ihop bilen i somras har jag inte gjort någon orentlig inställning. Dock tror jag att jag har någon grad toe out och ca 1,5-2 camber (justerade in camber något efter en neutral toe justering)
Henka_E wrote:Vad har du för bussningar? Vad höll du för tempo?
På en "vanlig" bil med mycket gummi i framvagnen så kommer camber aldrig att vara statisk. Allt rör på sig! McP tappar dessutom camber i princip så fort du vrider på styret. Att du då får mycket slitage på utsida trots att du kör med så mycket camber du kan är normalt.
Upplevde du problem med att det understyrde?
tempo: ganska lågt mot vad bilen borde kunna prestera.mycket vilja, men dåliga spårval.
har lindsey ställbara topplagringar med ledlager, finns mer camber att ge. Standard sunkiga casterblock. Främre bussning, ny och hård.
Under eller över, svårt att säga. Jag är inte riktigt förare nog än. Något under kanske. Körde temporärt på turbo cup ben.