Kraftigt tickande bakaxel
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Kraftigt tickande bakaxel
Någon som vet var ljudet kan komma ifrån och vad jag kan göra åt det?
Ljudet är synkront med hjulvarvet och hörs bara när jag ger gas (krävs dock ingen kraftig acceleration), - speciellt känsligt / tydligt om jag samtidigt svänger höger.
Det hörs även om jag kör rakt fram och ger gas men inte om jag samtidigt svänger vänster.
Har haft av bakhjulen och varit under och kollat men hittar inget som ser misstänkt ut. Damaskerna är hela, drivaxlarna verkar inte glappa och jag ser inga stenar eller dylikt som fastnat i bromssköldarna.
Ljudet är synkront med hjulvarvet och hörs bara när jag ger gas (krävs dock ingen kraftig acceleration), - speciellt känsligt / tydligt om jag samtidigt svänger höger.
Det hörs även om jag kör rakt fram och ger gas men inte om jag samtidigt svänger vänster.
Har haft av bakhjulen och varit under och kollat men hittar inget som ser misstänkt ut. Damaskerna är hela, drivaxlarna verkar inte glappa och jag ser inga stenar eller dylikt som fastnat i bromssköldarna.
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Indischrot
- Turbo-Poster
Har haft samma problem på flera 944. Det är drivaxlarna som går lite torra.
Receptet är följande:
Verkar som om drivaxlarna torkar lite trots att damaskerna är hela.
Receptet är följande:
- → Skaffa en specialnyckel som passar till bultarna som håller drivaxeln (finns på biltema för några tior)
→ Plocka loss drivaxeln (håll reda på hur den satt)
→ Tryck i mer fett i båda ändarna och jobba ner så att det sprider sig (tryck inte i för mycket bara)
→ Montera tillbaka axeln och pusta ut.
PCS#8968
- Adde_k
- Turbo-Poster
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Mera fett kan rädda biffen om det inte gått för långt. En annan metod som tydligen ska kunna ge några tusen mil till ur dåliga knutar är att vända på drivaxel och knutar så den yttre knuten blir inre och tvärt om. Själv köpte jag en ny knut för 800 kr eller nått och satte dit.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
-
- S-Poster
Tack för tipset, - funderade själv på om det kunde vara en drivknut.Indischrot wrote:Har haft samma problem på flera 944. Det är drivaxlarna som går lite torra.
Receptet är följande:Gör samma sak på andra sidan. Detta har löst problemet på två av mina 944or.
- → Skaffa en specialnyckel som passar till bultarna som håller drivaxeln (finns på biltema för några tior)
→ Plocka loss drivaxeln (håll reda på hur den satt)
→ Tryck i mer fett i båda ändarna och jobba ner så att det sprider sig (tryck inte i för mycket bara)
→ Montera tillbaka axeln och pusta ut.
Har varit ute och kollat vad det är för bits som krävs och att den finns hemma men tid att fixa detta finns först i helgen. Jag återkommer med resultat.
-
- Turbo-Poster
-
- S-Poster
-
- Addict
Det kan vara olika bits beroende på årsmodell, på min 83:a är det den typen med 12-kantig stjärna, XZN tror jag de heter. Finns också på biltema och funkar bra, jag köpte deras bits-sats i blå låda med de vanligaste sorterna i lite större storlekar och den har hjälpt mig mycket. Bara bmw's ultra hårda skruv som pajat ett bits hittills 
//Magnus

//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
996 C4S -03
BMW 750iL -95
-
- Turbo-Poster
-
- S-Poster
Nu är det fixat, och Magnus har rätt.
Det krävs en 12 kantig 8 mm stjärna . . . helst en med långt skaft för bälgen är i vägen och det är ganska trångt.
Mycket viktigt att göra ordentligt rent i bulten så att bitsen går ända ner i botten . . . och att inte dra snett. Bulten är dragen med 42 NM och det är lätt att dra den rund om man inte har 100% grepp. (Jag fick svetsa på en mutter för att få av den sista bulten, - men både Audi och VW använder samma så det var lätt att få tag på en ny.)
Jag tog ut drivaxeln och satte den i skruvstycket med en trasa runt axeln för att skydda dess klädsel. Lyfte upp höljet till övre knuten, fyllde i med fett och pressade sedan ner det i knuten genom att täcka med en bit massonit och pressa ner flera gånger. Repeterade på andra sidan och fick sedan sannera mig och omgivning från fett.
Vid monteringen passade jag som föreslaget också på att vända axeln.
Resultatet blev helt perfekt, - stort tack till Magnus med flera för alla råd och all hjälp med detta!
//Åke
Det krävs en 12 kantig 8 mm stjärna . . . helst en med långt skaft för bälgen är i vägen och det är ganska trångt.
Mycket viktigt att göra ordentligt rent i bulten så att bitsen går ända ner i botten . . . och att inte dra snett. Bulten är dragen med 42 NM och det är lätt att dra den rund om man inte har 100% grepp. (Jag fick svetsa på en mutter för att få av den sista bulten, - men både Audi och VW använder samma så det var lätt att få tag på en ny.)
Jag tog ut drivaxeln och satte den i skruvstycket med en trasa runt axeln för att skydda dess klädsel. Lyfte upp höljet till övre knuten, fyllde i med fett och pressade sedan ner det i knuten genom att täcka med en bit massonit och pressa ner flera gånger. Repeterade på andra sidan och fick sedan sannera mig och omgivning från fett.
Vid monteringen passade jag som föreslaget också på att vända axeln.
Resultatet blev helt perfekt, - stort tack till Magnus med flera för alla råd och all hjälp med detta!
//Åke
Åke Marninger
046 193076
944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .
046 193076
944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Grattis Åke, för dig var det lätt fixat.
Igår på vägen hem så började det att "ticka" i transmissionen på min kärra. Ticka är snällt att säga, lät som om någon banka på bilen med en slägga, i takt med hastigheten.
Hjulen satt fast & inget hängde löst under bilen, läste på detta eminenta forum om denna operation och plockade genast ner drivaxlarna för att packa om dem... Första drivknuten hade mycket riktigt lite väl lite fett i knutarna, gegga på & montera tillbaks. Andra drivknuten däremot kärvar rätt så rejält (får se om Utzon kan skicka lite delar).
Av någon konstig anledning verkar det som om fettet i drivknutarna, trots hela damasker, försvinner... Kikade även på Clark´s garage där han konstaterar samma sak. Att packa om & fetta in drivknutarna borde ingå i nåt serviceschema om man vill att prylarna skall hålla. Vet inte hur ofta detta bör göras, tidigare har jag bara inspekterat damaskerna med jämna mellanrum men kanske skall man lägga till någon rad i serviceschemat på 5000 mil/5 år.
Igår på vägen hem så började det att "ticka" i transmissionen på min kärra. Ticka är snällt att säga, lät som om någon banka på bilen med en slägga, i takt med hastigheten.
Hjulen satt fast & inget hängde löst under bilen, läste på detta eminenta forum om denna operation och plockade genast ner drivaxlarna för att packa om dem... Första drivknuten hade mycket riktigt lite väl lite fett i knutarna, gegga på & montera tillbaks. Andra drivknuten däremot kärvar rätt så rejält (får se om Utzon kan skicka lite delar).
Av någon konstig anledning verkar det som om fettet i drivknutarna, trots hela damasker, försvinner... Kikade även på Clark´s garage där han konstaterar samma sak. Att packa om & fetta in drivknutarna borde ingå i nåt serviceschema om man vill att prylarna skall hålla. Vet inte hur ofta detta bör göras, tidigare har jag bara inspekterat damaskerna med jämna mellanrum men kanske skall man lägga till någon rad i serviceschemat på 5000 mil/5 år.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Adde_k
- Turbo-Poster
-
- Addict
Jag har nått fett med en drivknut avbildad på tuben. Det är iaf svart till färgen och har någon tillsats för att passa till ändamålet, inte vanligt fett eller hjullagerfett. Finns troligen på närmaste bildelsbutik eller större ok-mack.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
996 C4S -03
BMW 750iL -95
- Adde_k
- Turbo-Poster