Kraftigt tickande bakaxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Ferdinand
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-03-03 21:15:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Kraftigt tickande bakaxel

#1 Post by Ferdinand »

Någon som vet var ljudet kan komma ifrån och vad jag kan göra åt det?

Ljudet är synkront med hjulvarvet och hörs bara när jag ger gas (krävs dock ingen kraftig acceleration), - speciellt känsligt / tydligt om jag samtidigt svänger höger.

Det hörs även om jag kör rakt fram och ger gas men inte om jag samtidigt svänger vänster.

Har haft av bakhjulen och varit under och kollat men hittar inget som ser misstänkt ut. Damaskerna är hela, drivaxlarna verkar inte glappa och jag ser inga stenar eller dylikt som fastnat i bromssköldarna.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

har du kört bilen efter däcken varit av?

Kanske bultarna som satt löst bara... hade de problemet efter en service.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Indischrot »

Har haft samma problem på flera 944. Det är drivaxlarna som går lite torra.
Receptet är följande:
  • → Skaffa en specialnyckel som passar till bultarna som håller drivaxeln (finns på biltema för några tior)
    → Plocka loss drivaxeln (håll reda på hur den satt)
    → Tryck i mer fett i båda ändarna och jobba ner så att det sprider sig (tryck inte i för mycket bara)
    → Montera tillbaka axeln och pusta ut.
Gör samma sak på andra sidan. Detta har löst problemet på två av mina 944or.
Verkar som om drivaxlarna torkar lite trots att damaskerna är hela.
PCS#8968

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

ahaaaaaaaaaaaaaa! där har vi det! har samma problem med min bil. Tackar tackar!
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Mera fett kan rädda biffen om det inte gått för långt. En annan metod som tydligen ska kunna ge några tusen mil till ur dåliga knutar är att vända på drivaxel och knutar så den yttre knuten blir inre och tvärt om. Själv köpte jag en ny knut för 800 kr eller nått och satte dit.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Ferdinand
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-03-03 21:15:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by Ferdinand »

Indischrot wrote:Har haft samma problem på flera 944. Det är drivaxlarna som går lite torra.
Receptet är följande:
  • → Skaffa en specialnyckel som passar till bultarna som håller drivaxeln (finns på biltema för några tior)
    → Plocka loss drivaxeln (håll reda på hur den satt)
    → Tryck i mer fett i båda ändarna och jobba ner så att det sprider sig (tryck inte i för mycket bara)
    → Montera tillbaka axeln och pusta ut.
Gör samma sak på andra sidan. Detta har löst problemet på två av mina 944or.
Verkar som om drivaxlarna torkar lite trots att damaskerna är hela.
Tack för tipset, - funderade själv på om det kunde vara en drivknut.

Har varit ute och kollat vad det är för bits som krävs och att den finns hemma men tid att fixa detta finns först i helgen. Jag återkommer med resultat.

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by anders-f »

Vad är det för bits som krävs till fästbultarna på drivaxlarna undrar
anders-f ( som står o begrepp att byta hjullager )
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

Ferdinand
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-03-03 21:15:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Ferdinand »

Vanliga T40, faktum ör att bara att jag ruckade drivaxeln fram och tillbaka fick ticket att upphöra . . . om än tillfälligt. Till helgen skall axlarna ner och mer fett in . . . återkommer med rapport därefter.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Det kan vara olika bits beroende på årsmodell, på min 83:a är det den typen med 12-kantig stjärna, XZN tror jag de heter. Finns också på biltema och funkar bra, jag köpte deras bits-sats i blå låda med de vanligaste sorterna i lite större storlekar och den har hjälpt mig mycket. Bara bmw's ultra hårda skruv som pajat ett bits hittills :)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by anders-f »

OK
tack för tips
jag provar
anders-f
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

Ferdinand
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-03-03 21:15:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#11 Post by Ferdinand »

Nu är det fixat, och Magnus har rätt.

Det krävs en 12 kantig 8 mm stjärna . . . helst en med långt skaft för bälgen är i vägen och det är ganska trångt.

Mycket viktigt att göra ordentligt rent i bulten så att bitsen går ända ner i botten . . . och att inte dra snett. Bulten är dragen med 42 NM och det är lätt att dra den rund om man inte har 100% grepp. (Jag fick svetsa på en mutter för att få av den sista bulten, - men både Audi och VW använder samma så det var lätt att få tag på en ny.)

Jag tog ut drivaxeln och satte den i skruvstycket med en trasa runt axeln för att skydda dess klädsel. Lyfte upp höljet till övre knuten, fyllde i med fett och pressade sedan ner det i knuten genom att täcka med en bit massonit och pressa ner flera gånger. Repeterade på andra sidan och fick sedan sannera mig och omgivning från fett.

Vid monteringen passade jag som föreslaget också på att vända axeln.

Resultatet blev helt perfekt, - stort tack till Magnus med flera för alla råd och all hjälp med detta!

//Åke
Åke Marninger
046 193076

944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#12 Post by Porrsche »

Grattis Åke, för dig var det lätt fixat.

Igår på vägen hem så började det att "ticka" i transmissionen på min kärra. Ticka är snällt att säga, lät som om någon banka på bilen med en slägga, i takt med hastigheten.

Hjulen satt fast & inget hängde löst under bilen, läste på detta eminenta forum om denna operation och plockade genast ner drivaxlarna för att packa om dem... Första drivknuten hade mycket riktigt lite väl lite fett i knutarna, gegga på & montera tillbaks. Andra drivknuten däremot kärvar rätt så rejält (får se om Utzon kan skicka lite delar).

Av någon konstig anledning verkar det som om fettet i drivknutarna, trots hela damasker, försvinner... Kikade även på Clark´s garage där han konstaterar samma sak. Att packa om & fetta in drivknutarna borde ingå i nåt serviceschema om man vill att prylarna skall hålla. Vet inte hur ofta detta bör göras, tidigare har jag bara inspekterat damaskerna med jämna mellanrum men kanske skall man lägga till någon rad i serviceschemat på 5000 mil/5 år.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Adde_k »

Vad för fett ska användas och var inhandlar man detta?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Jag har nått fett med en drivknut avbildad på tuben. Det är iaf svart till färgen och har någon tillsats för att passa till ändamålet, inte vanligt fett eller hjullagerfett. Finns troligen på närmaste bildelsbutik eller större ok-mack.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#15 Post by Adde_k »

planerar att trycka in en spruta med lagom stor kanyl under damasken å spruta in det på det sättet för att slippa plocka av axlarna. synpunkter från er som gjort arbetet innan?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users