Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Har problem med att få i växlarna på bana. När man kör lugnt funkar det - men när man lastar på så går inte nån växel i. Inget verkar löst i länkaget tyvärr. Har jag böjjt en skiftgaffel kanske? Eller? Kan det vara kopplingen som är slut - alltså så nött att den inte kopplar ur? Har inte hunnit mäta ännu men jag ska göra det asap.
Och
Jag tycker mig komma ihåg att hela transaxelröret hoppar ganska mycket - men när jag känner på lådan så känns det inte som att nåt fäste är kört. Kan det på nåt sätt vara gummi-pucken i kopplingen som har gett sig? Det ser dock snyggt och rent ut överallt, inge skräp, inge olja ingenting...
Problemet (tror jag) uppstår när bilen blir riktigt varm... Det dörk upp efter 8 pass på Gotland ring. Lugn körning i depån - inga problem. Luftade kopplingen och där fanns massa skit - men det löste inte problemet.
Och
Jag tycker mig komma ihåg att hela transaxelröret hoppar ganska mycket - men när jag känner på lådan så känns det inte som att nåt fäste är kört. Kan det på nåt sätt vara gummi-pucken i kopplingen som har gett sig? Det ser dock snyggt och rent ut överallt, inge skräp, inge olja ingenting...
Problemet (tror jag) uppstår när bilen blir riktigt varm... Det dörk upp efter 8 pass på Gotland ring. Lugn körning i depån - inga problem. Luftade kopplingen och där fanns massa skit - men det löste inte problemet.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Kopplingen är inte överdrivet sliten, gränsen är väl typ 34mm och jag fick det till 22mm. Inga tendenser till läkage i hydrauliken till kopplingen. Har bilen på pallbockar, la i växel och vred på båda hjulen och kollade in i serviceluckan på transaxelröret - inget glapp. Hade gummit gett sig borde det ju ha glappat där. Har haft lös startmotorn - allt ser okej ut. Ingen olja, inget gummi, inget skrot. Rent och snyggt.
Synkringarna - tror inte det. Har aldrig varit problem med missljud eller så. Provade nu med bilen på pallbockar att växla igenom allt - det går att växla UTAN koppling utan att det skrapar och låter.
Har känt igenom hela länkaget men inte hittat några glapp. Spaken pekar inte åt nåt dumt håll och allt känns rimligt.
Kan det vara nåt annat än intern läkage i antingen slav eller huvudcylle för kopplingen??
Synkringarna - tror inte det. Har aldrig varit problem med missljud eller så. Provade nu med bilen på pallbockar att växla igenom allt - det går att växla UTAN koppling utan att det skrapar och låter.
Har känt igenom hela länkaget men inte hittat några glapp. Spaken pekar inte åt nåt dumt håll och allt känns rimligt.
Kan det vara nåt annat än intern läkage i antingen slav eller huvudcylle för kopplingen??
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Har du oljekylare till växellådan?
Kan kanske vara så att när den blir dj-vligt varm så är det något inne i lådan som blir aningen för stort och därmed funkar växlingen dåligt?
Kan kanske vara så att när den blir dj-vligt varm så är det något inne i lådan som blir aningen för stort och därmed funkar växlingen dåligt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Låg oljenivå i lådan?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Svårt att få i backen? Jag hade stora problem med tvåan och backen, då var det löst/lossnat vid länkaget bak på lådan.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Problemet har dykt upp "bara sådär" och utan några obehagliga skrap-ljud eller smällar. Låg oljenivå - då borde ju oljan läckt ut nånstans?? Inga droppar syns, inga läkage, ingenting.
Ska kolla länkaget igen ikväll, sen är det nog bara att riva ner lådan...och fortsätta framåt...
Hur tusan vet man om man har temp-beroende internläkage i kopplings hydrauliken??
Ska kolla länkaget igen ikväll, sen är det nog bara att riva ner lådan...och fortsätta framåt...
Hur tusan vet man om man har temp-beroende internläkage i kopplings hydrauliken??
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Hur gjorde du när du luftade kopplingen, det är svårt att göra "uppifrån" med bra reultat, jag provade denna metoden och det blev kanon...
forum/viewtopic.php?f=3&t=16879&p=16862 ... 5n#p168627" onclick="window.open(this.href);return false;
forum/viewtopic.php?f=3&t=16879&p=16862 ... 5n#p168627" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
En höll koll på behållaren, en satt i bilen och jag låg under. Jag öppnade nippeln, den i bilen tröck ner pellen och jag stängde. Mannen under huven höll björnkoll och toppfyllde hela tiden behållaren.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Ang. kopplings-spåret.
Hur vet kopplingen att den ska fungera dåligt på just växlarna 2, 3 & 4 och inte på de andra.
Hur vet kopplingen att den ska fungera dåligt på just växlarna 2, 3 & 4 och inte på de andra.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Beror på hur du menar - när du växlar ner tex komemr du få ett differens varvtal över kopplingen - om kopplingen inte riktigt förmår att koppla ur så kommer det att dragga rätt mycket där. När man lägger i 1:an står man ofta still. 5:an - ja, jag vågade liksom inte köra mer än ~180km/h på Gotland ring så 5:an testade jag aldrig...
Kopplingen draggade aldrig när jag skulle ha i 1:an - men å andra sidan provade jag aldrig det med varm bil! Den var alltid kall...eller kallare än när problemen dök upp.
Din spaning är dock korrekt, kopplingen besitter ingen intelligens, den vet inte, men omständigheterna kring hur det kändes på växel 2, 3 och 4 fick mig att tro att det var kopplingen.
Kopplingen draggade aldrig när jag skulle ha i 1:an - men å andra sidan provade jag aldrig det med varm bil! Den var alltid kall...eller kallare än när problemen dök upp.
Din spaning är dock korrekt, kopplingen besitter ingen intelligens, den vet inte, men omständigheterna kring hur det kändes på växel 2, 3 och 4 fick mig att tro att det var kopplingen.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
O.k.
Om vi nu ska spåna på koppling så brukar ett dåligt stödlager i svänghjulet ge just den här symptomen. Är det något som blir för varmt inne i lådan brukar det också vara svårt att få ur växlarna.
Om vi nu ska spåna på koppling så brukar ett dåligt stödlager i svänghjulet ge just den här symptomen. Är det något som blir för varmt inne i lådan brukar det också vara svårt att få ur växlarna.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Okej, har varit ute och kört nu på kvällen.
Om jag drar ur den på 2:an och 3:an och trampar ner kopplingen så fortsätter den driva - den kopplar inte ur!!
Kör man hårt blir det svårt att lägga både i och ur växlar.
Det läcker inget under bilen --> Måste vara intern läck i huvud cylle till koppling?? Eller?
Om jag drar ur den på 2:an och 3:an och trampar ner kopplingen så fortsätter den driva - den kopplar inte ur!!
Kör man hårt blir det svårt att lägga både i och ur växlar.
Det läcker inget under bilen --> Måste vara intern läck i huvud cylle till koppling?? Eller?
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Huvudcylinder eller slavcylinder låter som två troliga kandidater.Henka_E wrote:Okej, har varit ute och kört nu på kvällen.
Om jag drar ur den på 2:an och 3:an och trampar ner kopplingen så fortsätter den driva - den kopplar inte ur!!
Kör man hårt blir det svårt att lägga både i och ur växlar.
Det läcker inget under bilen --> Måste vara intern läck i huvud cylle till koppling?? Eller?
Jag skulle börja med att taloss slavcylindern och obdusera den, var det mycke skit i den när du lufta
så har den haft ett hårt liv på sista tiden.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Växel i, koppling nedtryckt - tomgång: hjulen står stilla
Växel i, koppling nedtryckt, 6000rpm: hjulen snurrar! Testade detta med handbromsen i också - då rör de sog oxå!
WT-F-F?
Har rivit ner hela drivlinan nu - hittar INGET fel! Kopplingen ser ut som ny, både lamell och tryckplatta. Allt verkar lira. Lagret i motorn är ok, urtramp är inte ny men okej (ska byta den).
Har rivit ner hydrauliken - slaven som ny, huvudcyllen var full med gegga - svart slime uppblandat med hårda bitar liksom. Tätningarna - svårt att säga om de är skadade eller ej....
Ska det gå att trycka in slav cylindern när den är ansluten till huvudcyllen? Känns ju konstigt, men det var inga problem att trycka tillbaka den.
Växel i, koppling nedtryckt, 6000rpm: hjulen snurrar! Testade detta med handbromsen i också - då rör de sog oxå!
WT-F-F?
Har rivit ner hela drivlinan nu - hittar INGET fel! Kopplingen ser ut som ny, både lamell och tryckplatta. Allt verkar lira. Lagret i motorn är ok, urtramp är inte ny men okej (ska byta den).
Har rivit ner hydrauliken - slaven som ny, huvudcyllen var full med gegga - svart slime uppblandat med hårda bitar liksom. Tätningarna - svårt att säga om de är skadade eller ej....
Ska det gå att trycka in slav cylindern när den är ansluten till huvudcyllen? Känns ju konstigt, men det var inga problem att trycka tillbaka den.
Last edited by Henka_E on 2010-09-05 18:28:23, edited 2 times in total.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
Ja, det ska gå enkelt.Henka_E wrote:Ska det gå att trycka in slav cylindern när den är ansluten till huvudcyllen? Känns ju konstigt, men det var inga problem att trycka tillbaka den.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]