
Däcket tar i fjädern
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Däcket tar i fjädern
Högra framdäck tar i fjädern när jag backar o svänger lite på ojämnt underlag. Gjorde inte det med de gamla däcken utan först nu med de nya däcken fastän jag har samma dimensioner. Har för högt ET på fälgarna men det har kompenserats med 5mm spacer. Har nu en (vansinnig?) idé om att justera lite på den eccentriska bulten nere vid fjäderbenet för att få ut däcket lite. Man kan se med ögat att högerdäck är närmare än vänstra. Ställde hjulvinklarna tidigare i sommras och undrar om det är helt idiotiskt att börja ändra på nåt? Jag vet att jag borde byta fälgar men det tar ju lite tid innan man hittar rätt D90 fälg som inte behöver spacers och jag vill ju köra nuuu 

944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Är det inte bättre att byta till andra spacer än att börja ända hjulvinklarna!
Den kommer nog att bli vinglig om du minskar på caster, förutsätter att du har original setup på din bil.
Om du har mera caster en du behöver skulle det gå att minska.
Den kommer nog att bli vinglig om du minskar på caster, förutsätter att du har original setup på din bil.
Om du har mera caster en du behöver skulle det gå att minska.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Tog fram infon på hjulvinklarna o ser att casterinställningarna inte är enligt normen. Säkert för att jag har för breda fälgar men nog är det då konstigt att de inte kunde säga det på verkstan. Vänster fram är 1o35´ och höger fram 1o41´. Ser att det borde ligga mellan 2o15´och 3o00´. Kanske jag här också har svaret på varför jag tycker att min styrning inte har så bra känsla som en annan 944 jag testade för några veckor sen. Blir nog till att hitta nya framfälgar i alla fall.
Mats Jacobsson wrote:Är det inte bättre att byta till andra spacer än att börja ända hjulvinklarna!
Den kommer nog att bli vinglig om du minskar på caster, förutsätter att du har original setup på din bil.
Om du har mera caster en du behöver skulle det gå att minska.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Ibland svarar man för snabbt 
Menar naturligtvis camber vinkeln
Ber om ursäkt för detta sed språng i tanken, får skylla på att man är trött.
CAMBER:
Överdelen av hjulet lutar inåt när man har negativ camber, och utåt om man har en positiv cambervinkel.
CAMBER-vinkeln används för att ändra bilens tendens till över eller under styrning. ( jämför fram/bakhjulsdriven bil i sladd..)
Värt att tänka på är att denna vinkel givetvis ändrar sig när bilen fjädrar, eller då något hjul passerar en kant/skarv eller dylikt.
Kraftig kurvtagning kräver därför val av hårdare fjädrar för att förhindra förstora variationer i Camber-vinkeln..
Caster:
Positiv CASTER-VINKEL ökar bilens stabilitet rakt fram.
Dessutom påverkas kurvegenskaperna vid en ökad castervinkel. Stor castervinkel ökar trögheten för att påbörja en sväng samt ökar stabiliteten rakt fram.
Litet castervinkel minskar bilens kurvradie och används ofta på tyngre fordon. Hjulets Castervinkel påverkas också av hjulets egen rotation ( gyroeffekten) och önskan till självsvängning, samt att hjulets vilja av att "svänga kring sin egna axel"
TOE IN respektive TOE OUT:
Om hjulet pekar inåt talar man om Toe in. Toe In kan öka stabiliteten rakt fram i höga farter.
Toe Out kan däremot underlätta ingången in i en kurva (dvs bilens vilja att påbörja en sväng).
All inställning av Toe In eller Toe Out blir således en kompromiss i fråga om : "Viljan att ha en stabil bil rakt fram eller en bil som är lätt att svänga med".
Här får man prova och variera bilens inställning lite beroende på körstil och på banans utformning.
Väga mängden kurvor i förhållandet till längden av raksträckorna. Vilken inställning ger snabbaste varvtiderna ?

Menar naturligtvis camber vinkeln

Ber om ursäkt för detta sed språng i tanken, får skylla på att man är trött.
CAMBER:
Överdelen av hjulet lutar inåt när man har negativ camber, och utåt om man har en positiv cambervinkel.
CAMBER-vinkeln används för att ändra bilens tendens till över eller under styrning. ( jämför fram/bakhjulsdriven bil i sladd..)
Värt att tänka på är att denna vinkel givetvis ändrar sig när bilen fjädrar, eller då något hjul passerar en kant/skarv eller dylikt.
Kraftig kurvtagning kräver därför val av hårdare fjädrar för att förhindra förstora variationer i Camber-vinkeln..
Caster:
Positiv CASTER-VINKEL ökar bilens stabilitet rakt fram.
Dessutom påverkas kurvegenskaperna vid en ökad castervinkel. Stor castervinkel ökar trögheten för att påbörja en sväng samt ökar stabiliteten rakt fram.
Litet castervinkel minskar bilens kurvradie och används ofta på tyngre fordon. Hjulets Castervinkel påverkas också av hjulets egen rotation ( gyroeffekten) och önskan till självsvängning, samt att hjulets vilja av att "svänga kring sin egna axel"
TOE IN respektive TOE OUT:
Om hjulet pekar inåt talar man om Toe in. Toe In kan öka stabiliteten rakt fram i höga farter.
Toe Out kan däremot underlätta ingången in i en kurva (dvs bilens vilja att påbörja en sväng).
All inställning av Toe In eller Toe Out blir således en kompromiss i fråga om : "Viljan att ha en stabil bil rakt fram eller en bil som är lätt att svänga med".
Här får man prova och variera bilens inställning lite beroende på körstil och på banans utformning.
Väga mängden kurvor i förhållandet till längden av raksträckorna. Vilken inställning ger snabbaste varvtiderna ?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Och jag som trodde att nu har allt fallit på plats
Skulle ha förstått bättre om det varit camber som varit fel för de kan inte justeras mera eftersom fjädern kommer emot. Man nu ligger alltså caster utanför nomen. Varför blev inte den rätt då? Måste fara till verkstan o kolla imorgon.
Är det någon som kan uttala sig om mina värden:
Vänster fram,camber: -0o24´
caster: 1o35´ (borde vara mellan 2o15´ och 3o00´)
Höger skiljer inte mycket från dessa värden
Kan detta göra att jag tycker att jag har lite kantig styrning o inte så förtroendeingivande som jag skulle vilja att den var?

Är det någon som kan uttala sig om mina värden:
Vänster fram,camber: -0o24´
caster: 1o35´ (borde vara mellan 2o15´ och 3o00´)
Höger skiljer inte mycket från dessa värden
Kan detta göra att jag tycker att jag har lite kantig styrning o inte så förtroendeingivande som jag skulle vilja att den var?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Körde med för högt ET på min förra 944(-86) den var mycket nervös i styrningen.
Gjorde en framvagns inställning, då blev den lite bättre
Bytte till fälgar med rätt ET, då blev det som det skulle
Gjorde en framvagns inställning, då blev den lite bättre

Bytte till fälgar med rätt ET, då blev det som det skulle

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Låter nog som det ända rätta att byta fälg. Har faktiskt hittat ett par D90 6x16 ET 52,3 till salu. De borde ju passa bra på mina 205/55 16" däck. Tyvärr vill han sälja hela settet med ett par 8x16 också som jag redan har men vi får se hur det blir. Tack för all info.
Mats Jacobsson wrote:Körde med för högt ET på min förra 944(-86) den var mycket nervös i styrningen.
Gjorde en framvagns inställning, då blev den lite bättre
Bytte till fälgar med rätt ET, då blev det som det skulle
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Zep-924S wrote:Låter nog som det ända rätta att byta fälg. Har faktiskt hittat ett par D90 6x16 ET 52,3 till salu. De borde ju passa bra på mina 205/55 16" däck. Tyvärr vill han sälja hela settet med ett par 8x16 också som jag redan har men vi får se hur det blir. Tack för all info.
Mats Jacobsson wrote:Körde med för högt ET på min förra 944(-86) den var mycket nervös i styrningen.
Gjorde en framvagns inställning, då blev den lite bättre
Bytte till fälgar med rätt ET, då blev det som det skulle
Är inte inte 52.3 för högt ET oxå, ligger väl orginal på omkring 13.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Jo det är det, är det inte runt 23 fram 15 bakSpånet wrote:Zep-924S wrote:Låter nog som det ända rätta att byta fälg. Har faktiskt hittat ett par D90 6x16 ET 52,3 till salu. De borde ju passa bra på mina 205/55 16" däck. Tyvärr vill han sälja hela settet med ett par 8x16 också som jag redan har men vi får se hur det blir. Tack för all info.
Är inte inte 52.3 för högt ET oxå, ligger väl orginal på omkring 13.

Finns säkert någon som har det i huvudet

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Har 52,3 på originaltelefonfälgarna o de passar bra. Min bil är bygd -87 men undrar om inte alla 924S har samma ET?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Alla 924S har samma ET, det är dessutom samma ET som 924 Turbo. Dvs "högt" ET runt 55.Zep-924S wrote:Har 52,3 på originaltelefonfälgarna o de passar bra. Min bil är bygd -87 men undrar om inte alla 924S har samma ET?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Uppspatand wrote:Alla 924S har samma ET, det är dessutom samma ET som 924 Turbo. Dvs "högt" ET runt 55.Zep-924S wrote:Har 52,3 på originaltelefonfälgarna o de passar bra. Min bil är bygd -87 men undrar om inte alla 924S har samma ET?


Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Däcket tar i fjädern
Har nu bytt till 6" fälg så problemet är ur världen. Men det visade sig att hjullagret är slut. Undrar om det är därför som fjädern kunde ta i...?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Who is online
Users browsing this forum: No registered users