Slapp växelspak
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Slapp växelspak
Jag tycker att min växelspak har blivit lite slapp, är det någon här som haft samma problem.
Frågan är om man behöver byta något i växellänkaget?
Frågan är om man behöver byta något i växellänkaget?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Är det bara "axeltappen" på spaken som är sliten så byter man enkelt spaken. Är det däremot hålet som tappen går in i på stången bak till lådan blir det lite värre eftersom lådan måste ner för att man ska kunna få bort stången och fixa till den eller byta ut den. Det vanliga är dock att axeltappen på spaken är dålig, det är nog bara min bil som led av det andra felet
Tog dock bara två timmar att få bort lådan och två för att få dit den igen hemma i garaget.
//Magnus

//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag fick inte tag på Sandén idag men gör ett nytt försök imorgon annars så får det väl bli att köpa en ny växelspak på Din Bil,, hemska tanke.
Det såg inte speciellt svårt ut att få loss växelspaken eller har jag fel här?
Jag hittade även denna länk på Rennlist http://www.dietersmotorsports.com/tech/tech-july-03.htm
Det såg inte speciellt svårt ut att få loss växelspaken eller har jag fel här?
Jag hittade även denna länk på Rennlist http://www.dietersmotorsports.com/tech/tech-july-03.htm
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag hade samma problem som killen på Rennlist men löste det med en bussning tillverkad av den bit kopparrör. Det enda knepiga var att borra upp hålet så min bussning fick plats. Lösning med plastbussningen var inte så dum, synd att man inte sett den tidigare så man sluppigt jaga rätt på ett passande kopparrör.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Själv så tog jag loss växelspaken o bytte ut axeltappen mot en bult
i rätt dim efter att jag borrat ur själva hålet i länkaget.
(obs! snålborra) Dvs... Borra inte bort mer material än nödvändigt..
944_Driver skrev:
koppar/plastbussning i rätt dim utanpå bulten...
Man bör vara noga med att få det så tajt som möjligt då utrymmet
kring växelspaken inte är allt för stort.
Dvs kapa skallen på bulten efter fastsvetsning så tajt som möjligt mot
själva spaken... Och dessutom inte ha allt för mkt gänga utanför på andra
sidan..
(Obs!!! ingen gänga ska ligga inne i själva växellänkaget då det kan medföra onormalt slitage..)
Använd en vanlig tunn mutter istället för en låsmodell
och montera muttern med loctite.
/Janne
i rätt dim efter att jag borrat ur själva hålet i länkaget.
(obs! snålborra) Dvs... Borra inte bort mer material än nödvändigt..
944_Driver skrev:
Det är nog ingen dum ide att montera enJag hade samma problem som killen på Rennlist men löste det med en bussning tillverkad av den bit kopparrör. Det enda knepiga var att borra upp hålet så min bussning fick plats.
koppar/plastbussning i rätt dim utanpå bulten...
Man bör vara noga med att få det så tajt som möjligt då utrymmet
kring växelspaken inte är allt för stort.
Dvs kapa skallen på bulten efter fastsvetsning så tajt som möjligt mot
själva spaken... Och dessutom inte ha allt för mkt gänga utanför på andra
sidan..
(Obs!!! ingen gänga ska ligga inne i själva växellänkaget då det kan medföra onormalt slitage..)
Använd en vanlig tunn mutter istället för en låsmodell
och montera muttern med loctite.
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Tja,
Jag har byt spakan på både dom 944:ar jag haft. Nye 968:an ska också få en ny spak. Koster bara 200;- för en renoverad hos Sanden och tar bara 10 min. att byte
- om inte hålet i länkaget är sliten
Helt underbar skilnad efter bytet
Jag har byt spakan på både dom 944:ar jag haft. Nye 968:an ska också få en ny spak. Koster bara 200;- för en renoverad hos Sanden och tar bara 10 min. att byte


Helt underbar skilnad efter bytet

MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- JoelS
- S-Poster
- Posts: 54
- Joined: 2004-08-27 12:24:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kan det tänkas bli en fin "HOWTO" att lägga ut på forumet?Highway wrote:Köpte bussningarna för 19kr på DinBil så jag skall ta och kolla hur det ser ut i helgen
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users