Frågor ang: Basic trim av 944 Turbo -89

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Skarp
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2010-08-18 20:10:06
Bilmodell: Porsche 944 Turbo -89
Contact:

Frågor ang: Basic trim av 944 Turbo -89

#1 Post by Skarp »

Hej!

Jag ber om överseende med ev repriser från tidigare trådar, är ny medlem och kan inte forumet fullt ut, ännu.

Jag har precis införskaffat en 944 Turbo -89 och är nu ute efter en basic uppgradering för att få lite mer effekt.

Tanken är att ställa upp turbotrycket lite och köra med ett anpassat chip.

Frågan är, vilka hårdvarumässiga förändringar måste man göra?

Vad laddar den original och hur mycket kan det vara rimligt att ladda utan att det börjar spika?

Behöver man en hårdare WG fjäder för att kunna ställa upp laddtrycket?

Behöver man pysventil på tryckslangen till WGn? (Var köper man detta?)

Hur mycket pallar kopplingen med? Håller den för basic trim med ovanstående uppdateringar?

Tack på förhand!

Mvh//
Anders K

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Frågor ang: Basic trim av 944 Turbo -89

#2 Post by Pär Hylander »

Skarp wrote:Hej!

Jag ber om överseende med ev repriser från tidigare trådar, är ny medlem och kan inte forumet fullt ut, ännu.

Jag har precis införskaffat en 944 Turbo -89 och är nu ute efter en basic uppgradering för att få lite mer effekt.

Tanken är att ställa upp turbotrycket lite och köra med ett anpassat chip.

Frågan är, vilka hårdvarumässiga förändringar måste man göra?

Vad laddar den original och hur mycket kan det vara rimligt att ladda utan att det börjar spika?

Behöver man en hårdare WG fjäder för att kunna ställa upp laddtrycket?

Behöver man pysventil på tryckslangen till WGn? (Var köper man detta?)

Hur mycket pallar kopplingen med? Håller den för basic trim med ovanstående uppdateringar?

Tack på förhand!

Mvh//
Anders K
Det går ungefär 15 fula trimmade bilar och 4 fina trimmade på 1 fin orginalbil. Det är faktiskt lite synd att inte behålla din orginalare just orginal...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Frågor ang: Basic trim av 944 Turbo -89

#3 Post by DLS »

jag tycker du ska ta kontakt med bengt på forumet, han kan du köpa bra programmerade chip samt pysventil av o få förklarat hur du installerar.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Frågor ang: Basic trim av 944 Turbo -89

#4 Post by Erol »

Skarp wrote:Frågan är, vilka hårdvarumässiga förändringar måste man göra?
Chip, bränsletrycksregulator och pysventil

Skarp wrote:Vad laddar den original och hur mycket kan det vara rimligt att ladda utan att det börjar spika?
Orginal laddar de 0,7-0,8 du bör inte ladda mer än 1,1-1,2

Skarp wrote:Behöver man en hårdare WG fjäder för att kunna ställa upp laddtrycket?
Nej, men det rekomenderas.

Skarp wrote:Behöver man pysventil på tryckslangen till WGn? (Var köper man detta?)
Ja, om du inte chimsar/sätter en starkare fjäder i WG:n
Finns att köpa i de flesta internetbutiker som säljer trim
och styling, ev. kan mekonomen ha dessa.

Skarp wrote:Hur mycket pallar kopplingen med? Håller den för basic trim med ovanstående uppdateringar?
Chip och pystrim skall en fräsch orginalkoppling klara, skulle tro att du hamnar på ca 280-290 hk

DLS wrote:jag tycker du ska ta kontakt med bengt på forumet, han kan du köpa bra programmerade chip samt pysventil av o få förklarat hur du installerar.
+1

Klicka här föra att få mer info ang. Bengt och hans chip

Du kan även skicka ett mail till bengt.bjorck@gmail.com


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users