Frågor om mapning/avgastemp!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Frågor om mapning/avgastemp!

#1 Post by Erol »

Har monterat ett Nirasprut på min bil, fått en grundmap gjord av en firma. Men jag
är lite fundersam på om allt står rätt till. Avgastempen verkar skyhög då grenröret
och x-overrör ser ut som ett orange lysrör!

Motorn är en 2,5 liters med överladd. Det bör även tilläggas att laddtrycket
kommer ca 1000 varv senare än vad det borde med det aggregat jag har.

Bifogar skärmdumpar från nirat och hoppas att någon här sitter inne med mer kunskap
än jag och kan se om det är nått knas med tänd eller bränslekurvan.

Min misstanke är att tändinställningen är åt pipan!

Efter som forumet inte gillar bilder som är bredare än 640 pixlar så bifogar jag även
dirrektlänkar till bilderna så att man kan se dom i sin helhet.

Image
Länk: Tändnings tabell

Image
Länk: Bränsletabell

Image
Länk: Tändningsgraf 1

Image
Länk: Tändningsgraf 2

Image
Länk: Bränslegraf 1

Image
Länk: Bränslegraf 2

Bifogar även en exporterad text fil med infon:
http://kebabkitracing.com/2010/944swe/Nira/export.txt" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Erol

Ps. Postade i fel avdelning, flytta gärna till Teknik & Trim
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Erol
Moderator

Re: Frågor om mapning/avgastemp!

#2 Post by Erol »

Ingen som har någon teori eller erfarenhet?

Jag misstänker att nollpunkten inte stämmer. Givarens läge är ställt
på 127 grader i sprutet av han som mappade, men jag har för mig
att jag mätte det till 118-120 grader när jag monterade givaren.

Om det stämmer, borde jag ha 7-9 grader för låg tändning, och då bode
väl förbränningen hamna i avgasröret. Eller?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#3 Post by gegge »

Instämmer i din teori, sen tändning ger glödande grenrör och ruggig avgastemp. Ofta höjer det laddtrycket och minskar spool vid växlingar eller torr gas om det skulle vara en konstant förskjutning på 7-9 grader. Anti-lag. Men motorn borde kännas trött och slö med tändning backas så pass mycket, eller?

Inte så att spridarna är öppna vid overlap och det antänds i grenröret? Ok en longshot :? Kan inget om NIRA.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by safe »

Erol wrote: Jag misstänker att nollpunkten inte stämmer. Givarens läge är ställt
på 127 grader i sprutet av han som mappade, men jag har för mig
att jag mätte det till 118-120 grader när jag monterade givaren.

/ Erol
Det borde inte spela någon roll, värdena i tändmappen är iofs inte de som motorn "anvä'nder".
Men jag antar att den är seriöst mappad och då bör värdena spegla vad som motorn går bäst med (minus ett par grader för säkerhet).

På min bil måttade jag in 90 grader på givaren med ögat och satte 90 grader i boxen. Om då 30 grader i mappen egentligen motsvarar 35 eller 25 spelar mindre roll.
Men det är klart, man bör (innan mappning) låsa boxen på tex 0 grader och verifiera med lampa vad man har i verkligheten och justera referensen efter det.

Åk tillbaka till firman och klaga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Erol
Moderator

#5 Post by Erol »

Jag har kollat grundtändningen med strob och tändingen stod 7 grader
fel, 120 grader stämde med nollan. Provade sedan att höja tändingen
i låglast registret, vart en helt annan bil att köra.

Dessutom glöder det inte om grenröret, det vart mycket kallare i
motorutrymmet. Så nu måste jag få tag på någon som kan hjälpa
mig att mappa, då jag inser mina begränsningar på detta område.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944

#6 Post by Henka_E »

Ja du vet ju numera vem du INTE ska åka till antar jag! Skönt igen att du hittat ett fel grabben - kämpa på!

Corleone
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#7 Post by Corleone »

Din tändmapp ser helt ok ut och det är inget större att ändra på. Bränslet kör man in när tändmappen är ok och sedan blir det mer finlir men...

Att veta att 0:an är rätt är steg 1 och har lite med själva mappningen att göra, självklar så går det inte att tro att någon bil funkar när det tänder kanske 10 grader sent efter ÖDP.

Mitt tips är att du behåller mappen och att du i sprutet justerar 0 inställningen så att mappens värden ligger nära verkligheten, rör inte mappen. Du kan sedan kolla genom att sätta tex 10 grader på och runt tomgång eller en hel mapp med 10 grader och så kollar du med lampa (förutsatt att du har en helt rätt 0 punkts märkning), en viss mekanisk vandring kan man få men den är liten.

Sen kan du komma hit så fixar vi resten! Tror att jag leder ligan stort i mappantal med just våra bilar i alla fall...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Erol
Moderator

#8 Post by Erol »

Jag måste först fixa mitt spruckna grenrör, det gillade tydligen inte
värmen som vart, avgasbandaget skall klara 1100 grader konstant och
1700 grader tillfälligt , det har smält.

Image

Image

Får se om jag hinner med detta under hösten, ska även bygga ut kåken...

/ Erol
-Siktar på 450 hk-

Post Reply