944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#136 Post by gurra »

Den här givaren gäller för kylvattnet:
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 6&i_id=574" onclick="window.open(this.href);return false;

Felet skulle kunna ligga i databoxarna eller kabelhärvan. Vore bra att kunna byta iaf boxarna för att kolla. Kanske enklast att fortsätta felsökningen genom att återställa till originalspridare, chip och AFM.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#137 Post by newkie »

Ok, så ska jag skaffa en sån givare. Överväger en "ny" DME. Men den andra boxen kostade lite väl mycke.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#138 Post by newkie »

Sensorn är bytt, kabeln (den väldigt risiga) är bytt. Tyvärr är batteriet dött så jag kan ej provstarta.. Mer om ett par dagar..

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#139 Post by newkie »

Bilen provstartad. Eller, jag har provat att starta bilen. Det gick inte alls.

Det hela började med att batteriet var dött när jag började skruva senast. Detta är kanske inte så underligt när bilen säkert stått en månad.

Nu har jag bytt sensorn Gurra talar om 2 inlägg tidigare. Samt renoverat kablarna till sagt givare och till spridarna.

Allt är mätt och alla lödningar släpper igenom som dom ska. Bilen är likt förbannat död. Gnistan är jättebra så jag antar att den inte får soppa. Andra observationer är att soppapumpen går. Testade alla spridare med en nio volts batteri. Vid testet öppnar samtliga spridare. Då testet gjordes med spridarna i bilen släpte dessa genom det trycksatta bränslet i fuelrailen. Vid försök att starta på en gång tänder motorn på det lilla bränslet som kommit genom vid spridartest. Jag antar därför att spridarna inte får någon signal.

Jag har ävenr provat att byta tillbaka till den gamla DME-tempsensorn för att fastställa att jag inte köpte ett måndags-ex. Detta gav heller ingenting.

Nedstående har jag haft "?problem?" med sen jag köpte bilen.
När larmets (Cargard 850s) startspärr är aktiv och tändningen på låter det precis som att ett relä öppnar och stänger hela tiden med hög frekvens. Vad jag upptäckte idag var att det låter som att jag har överslag i föderlarlocket när startspärren är i (det sprakar). Samt att en av spridarna öppnar och stänger ungefär 1 gång varannan sekund.

Just nu känns det som att jag borde bygga en helt ny kabelmatta (i alla fall till spridarna) och ta ur larmet.

Vad tror panelen?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#140 Post by DLS »

ja det låter ju inge vidare med ditt larm, hur bra är ditt fördelar lock?
jag måste trycka en gång extra lite lätt på min larmdosa för att ta bort start spärren o få igång bilen
sen du tror inte att du kört hela soppa systemet tomt för i såfall måste man köra på starten länge innan man får upp trycket.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#141 Post by Erol »

Skulle gissa på styrboxen till bränslet, inte helt ovanligt att de ger upp.
Har du någon i närheten som du kan låna så är det lätt att kolla.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#142 Post by newkie »

Har ingen i närheten men jag tyckte att det var värt att köpa en lätt beggad på skroten... Den anländer väll om ett par dagar...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#143 Post by DLS »

Hur har det gått?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#144 Post by newkie »

Det var någon skrot som missat att ta ner den jag beställde från bildelsbasen, den var alltså såld sen länge. Jag fick beställa en annan. Har inte hunnit få grejerna än dock.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#145 Post by newkie »

Nu har jag i alla fall fått hem min "nya" DME-modul. Blir till att testa den i bilen på måndag eller tisdag... Återkommer med resultat...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#146 Post by newkie »

Bytte ut DME-boxen mot en annan idag. Fortfarande så att bilen inte startar. Varvräknaren hoppar, men bara lite. Verkar ha brännsletryck. Mätte upp spridarkontakterna idag. Hade tyvärr bara en multimeter. Kom up i 0.1-0.4 volt som max.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#147 Post by newkie »

Nä men man kanske ska slänga mer pengar på skiten då. Nästa steg är väll eftermarknadssprut och ny kabelmatta för att säkerställa elektroniken. Skulle troligen gjort något liknande på en gång och gjort mig av med motronic-dyngan...

Några tips på ett bra inte för dyrt sprut?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#148 Post by DLS »

tråkigt att det ska strula så mycke för dig, verkar ju vara en del som har problem med kabel mattan så kanske ta o mäta upp alla kablar att dom är fräscha eller köpa en kabelmatta

jag har fastnat för link, verkar riktigt prisvärt
g4 storm eller g4 atom borde räcka om du inte vill ha för mycke finesser.

annars gillar ju ppf vipec som i grunden är ett link sprut.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#149 Post by newkie »

Har nu lämnat in bilen till ett gäng som påstås vara bra på el-problem. Vi får se vad dom lyckas med...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#150 Post by DLS »

håller tummarna :)
var ingen som var intresserad av din annons?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users