En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.
Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.
...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.
Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.
...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte
Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
Har ska ha 5000:- för bottendelen. Den är motorfästen, sumpen med pick-up, koppling, svänghjul, kopplingshus och vev som är intressant. Balanserat och klart. Fräscht block med lager och lopp är en bonus. Dessutom sitter oljespejare mot kolvarna. Toppen skulle i så fall inte vara intressant.
Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Henka_E wrote:Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
gegge wrote:Har ska ha 5000:- för bottendelen. Den är motorfästen, sumpen med pick-up, koppling, svänghjul, kopplingshus och vev som är intressant. Balanserat och klart. Fräscht block med lager och lopp är en bonus. Dessutom sitter oljespejare mot kolvarna. Toppen skulle i så fall inte vara intressant.
Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Henka_E wrote:Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
Sant. Tänkte inte längre än att stakar och kolvar inte går att återanvända och att S2 original stakar inte funkar heller - alltså att det drar iväg med kost rätt rejält ändå. Men visst, grejjerna du räknar upp gör ju att det kan kännas rimligt!
Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.
Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Fredrik Torkildsen
Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.
Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Vi ser fram emot uppdateringar i biltråden!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Mycket bilder vill vi se!! Vet du om det är några likheter med motorn ifrån en Audi 100 Turbo Quattro?
Nån gång med lite öl i kroppen pratade jag och en kompis på att flytta över den motorn+drivlina på porschen...
Hemskt glad och hoppas på en smidig transplantation så du får köra snart!
Mycket bilder vill vi se!! Vet du om det är några likheter med motorn ifrån en Audi 100 Turbo Quattro?
Nån gång med lite öl i kroppen pratade jag och en kompis på att flytta över den motorn+drivlina på porschen...
Hemskt glad och hoppas på en smidig transplantation så du får köra snart!
Jag har läst om de andra som satt i audifemman och det är mycket jobb! Men troligen den motorn som är lättast att få på plats. Lös sumpen och kopplinghuset sedan är det lättare.
Igentligen är det sååå puckat med tanke på att jag lagt ner rätt mycket energi på att optimera standardmotorn. Troligen skulle denna passa bättre i brorsans bil där Otto redan gjort allt som går. Så om (när) den motorn ger upp blir det kanske något med dubbelt så mycket effekt
Fredrik Torkildsen
Känns lite synd på något sätt, vill ju inte förta köpglädjen men det känns som att ta själen från en 931a . Köp en rejs 944a med rasad motor och gör den till ett monster istället
Cédric wrote:Känns lite synd på något sätt, vill ju inte förta köpglädjen men det känns som att ta själen från en 931a . Köp en rejs 944a med rasad motor och gör den till ett monster istället